چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / مجوزدهندگان ساخت‌ در حریم کاخ گلستان به هیات تخلفات معرفی شدند
مجوزدهندگان ساخت‌ در حریم کاخ گلستان به هیات تخلفات معرفی شدند

مدیرکل حقوقی میراث فرهنگی:

مجوزدهندگان ساخت‌ در حریم کاخ گلستان به هیات تخلفات معرفی شدند

کسب و کار نیوز: مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد:‌ متخلفان پرونده کاخ جهانی گلستان تهران (مجوز دهندگان ساخت‌وساز در حریم این بنا ) به هیأت رسیدگی به تخلفات این سازمان معرفی شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, کاخ گلستان تنها مجموعه ثبت جهانی پایتخت به شمار می‌رود که ادامه روند بی‌توجهی به برخی ساخت و سازهای تجاری حریم آن صدای اعتراض کارشناسان میراث فرهنگی را درآورده است.
بنا بر اعلام میراث فرهنگی، یکی از این مجموعه‌های تجاری سرای «دلگشا» نام دارد که گفته می‌شود پیش از ثبت جهانی کاخ گلستان مجوز ساخت به آن داده شده اما پس از ثبت جهانی اثر، تلاش برای تجدیدنظر در مجوز و انطباق با شرایط این بنا در دستور کار متولیان قرار گرفته و بنا بر گزارش ها چندی پیش اعلام شد که جلو ادامه ساخت و ساز آن به علت تخطی از مقررات گرفته شده است.
ابراهیم شقاقی مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی درباره جزییات و برخورد با متخلفان این موضوع بدون ذکر نام فرد خاصی اظهارداشت: موضوع کاخ گلستان از ۲ جنبه قابل بررسی است که در مرحله نخست چرا چنین مجوزی صادر شده و اداره کل حقوقی متخلفان را به منظور رسیدگی بیشتر پرونده به هیأت تخلفات سازمان معرفی کرده است.
وی ادامه داد: جنبه دوم نیز این است که سازه و ساختمان‌های حریم کاخ گلستان چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد و آیا ساخته می‌شوند یا خیر و اگر ساخته شوند در چه ارتفاعی باشد.
این درحالی است که علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ۲۴ آذر سال ۹۷ حین بازدید سرزده از محوطه کاخ گلستان گفت: از دادستان تهران درخواست داریم دستور توقف ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان را صادر کند.
وی تاکید کرده بود: «دستور رسیدگی به پرونده این تخلف صادر شده است و بدون شک با هرگونه تخلفی که در عرصه آثار تاریخی صورت گرفته باشد برخورد می شود.»
مدیرکل حقوقی و املاک میراث فرهنگی در ادامه این گفت وگو با بیان اینکه در پرونده مذکور موضوع اضافه ارتفاع بنا و بخش زیرزمین این مجتمع تجاری مطرح است اظهارداشت: در این زمینه سه موضوع به شرح زیر در دست بررسی قرار دارد؛ چرا در زمان صدور مجوز برای سرای تجاری در حریم کاخ گلستان مجوز ساخت ۲ زیرزمین صادر، اشغال صددرصدی ملک و ارتفاع ۱۰و نیم متر برای مالک در نظر گرفته شده است که در نهایت با پیگیری اقدامات قضائی، نتوانستیم مجوز توقف فوری ادامه ساخت را بگیریم.
وی با اشاره به اینکه در این پرونده مالک با استناد به مجوز قانونی (ارائه نقشه، مهر و امضای سازمان) مدعی حق و حقوق شده است، گفت: در این زمینه بحثی در خصوص تجاوز به بخشی از عرصه کاخ گلستان مطرح شده است که هنوز در مراحل و اقدامات کارشناسی قرار دارد.
شقاقی به نظر کارشناسان در این پرونده نیز اشاره و بیان کرد: در مرحله نخست، کارشناس در پرونده نظری مبنی بر اینکه به عرصه املاک دولتی تجاوزی صورت نگرفته مطرح کرده، ولی براساس یکسری شواهد و اسناد معتقد بودیم این نظریه کارشناسی، خلاف واقع است که اعتراض خود را مطرح کردیم و موضوع به هیأت کارشناسی سه نفره ارجاع شد.
وی با بیان اینکه هیأت کارشناسی سه نفره، مجدد از محل بازدید و موضوع را بررسی خواهند کرد اظهارداشت: در این خصوص اسناد را ارائه داده‌اند و چنانچه قانع شدند و نظری داشته باشند به بازرس ارائه می کنیم تا دستور توقف عملیات عمرانی صادر شود.
به گفته شقاقی، نهایت ارتفاع برای مجتمع دلگشا ۱۰ و نیم متر خواهد بود.
موضوع به چگونگی ساخت چند واحد تجاری در حاشیه بنای جهانی کاخ گلستان در محدوده بازار تهران بر می‌گردد که با صدور مجوز برای ساخت و ساز خارج از حریم این بنا، خود مسئولان میراث فرهنگی که گفته شده در صدور مجوز نقض حریم نیز نقش داشته‌اند، حالا می‌گویند این بنای تاریخی احتمال دارد در معرض خروج از ثبت جهانی قرار گیرد.
گفته شده کمیته یا شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران به عنوان متولی، مجوز نقض حریم این بنا را داده است اما وقتی پای صحبت این افراد می نشینیم مدعی هستند: صدور مجوز با ما نیست، ما فقط نقش مشاور داریم، نظرمان را می دهیم و در کمیته هیات نظارت توسط مسئولان میراث فرهگی مجوزها صادر می شود.
کاخ گلستان که از ارگ تاریخی تهران برجا مانده است بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد که از غرب به خیابان ناصرخسرو و از جنوب به خیابان ۱۵ خرداد مسیر دسترسی دارد.
بنای کاخ گلستان در سال ۱۳۳۴ خورشیدی به شماره ۴۱۷ در فهرست آثار ملی ایران و در سال ۲۰۱۳ (دوم تیرماه ۹۲) در سی‌وهفتمین اجلاس سالانه یونسکو در کامبوج به فهرست میراث جهانی اضافه شد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.