صفحه اصلی / اسلایدر / رایزنی برای افزایش وام مسکن
رایزنی برای افزایش وام مسکن

«کسب و کار» تحولات بازار مسکن را بررسی می‌کند

رایزنی برای افزایش وام مسکن

افزایش قیمت مسکن در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه اقشار متقاضی مسکن و همچنین مستاجران است که عمدتا هم جزو اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند. برخی از مسئولان این حوزه با توجه به رکود عمیقی که بر بازار مسکن وجود دارد و همچنین با توجه به کاهش 60 تا 70 درصدی معاملات مسکن، پیش‌پبینی می‌کنند که قیمت مسکن پایین بیاید و بالاخره مالکان برای عرضه ملک خود ناگزیر از انجام این کار باشند. اما برخی از بررسی‌ها حاکی از این است که توقف معاملات و یا کاهش آن تا مادامی که بازارهای طلا، خودرو، و دلار به هم ریخته باشد، میسر نیست.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، رشد قیمت مسکن در حالی به بحرانی برای مردم تبدیل شده است که مناطق جنوب شهر و همچنین پایین را نیز در برگرفته است. هم‌اکنون میانگین قیمت در منطقه ۱۰ به ۹ میلیون و ۴۲۱ هزار تومان رسیده است در حالی که خردادماه سال گذشته این رقم ۴ میلیون و ۲۳ هزار تومان بود.

آمارهای بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد در فصل بهار۱۳۹۸، مجموعا ۲۱هزارو۵۷۳ واحد مسکونی در شهر تهران معامله شده  و میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات این فصل به ۱۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسیده است. اگر چه این تعداد معامله ۴۵درصد نسبت به بهار سال قبل کاهش دارد اما ازنظر میانگین قیمت با افزایش ۱۰۷درصدی در پایتخت مواجه هستیم.

برخی از طرح هایی که مسئولان این حوزه پیش‌بینی کرده‌اند، مثل طرح مسکن کارکنان دولتی و همچنین افزایش میزان وام مسکن در آرام کردن التهاب بازار موثر است اما چاره کار به اعتقاد کارشناسان مهار قیمت مسکن است که با هیچ کدام از طرح‌های پیشنهادی مسئولان مهار نخواهد شد.

در همین رابطه وزیر راه و شهرسازی گفت: باید سالانه حداقل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار متوسط رو به پایین تهیه کنیم و این رقم تنها خروجی نرخ ازدواج‌ها است و باید آن را تأمین کنیم و در این راستا از تراکم پایین و متوسط استفاده می‌کنیم و به دنبال ایجاد شهرک‌های اقامتی با کیفیت و با معماری مناسب هستیم.بازار مسکن متأثر از دلالی و سوداگری است که در این شرایط بحرانی، مردم باید احتیاط کنند و خرید نکنند تا شرایط آرام شود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: تلاطمی که در بازار مسکن رخ داده، صرفاً مربوط به بخش مسکن نیست بلکه سوداگری و دلالی، یک آفت بزرگ است که به جان مملکت افتاده و به زندگی مردم آسیب زده که در همه بخش‌ها وجود دارد و بالطبع بازار مسکن هم تحت تأثیر آن قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: در این شرایط بحرانی و غیرواقعی، مردم باید احتیاط کرده و خرید نکنند و اجازه دهند که شرایط آرام شود و در یک وضعیت باثباتی قرار گیرد و سپس اقدام به خریداری مسکن کنند.

وزیر راه و شهرسازی درباره کنترل سایت‌هایی که قیمت مسکن را درج می‌کنند، تصریح کرد: ما در این زمینه هماهنگی‌های لازم را با پلیس فتا انجام داده‌ایم و قرار است آنان این سایت‌ها را کنترل کنند چرا که چنین سایت‌هایی هیچ‌گونه مبنای کارشناسی ندارند و از بیرون کشور هدایت می‌شوند که شرایط هیجانی را در کشور به وجود آورند که مردم باید در چنین شرایطی، خویشتن‌داری کنند و توجهی به این سایت‌ها نداشته باشند.

اسلامی همچنین درباره افزایش وام‌ مسکن به زوج های جوان گفت: در شورای پول و اعتبار میزان وام به زوج‌های جوان را ۶۰ درصد افزایش پیدا کند. قرار است این وام‌ها در شهرستان‌ها از شصت میلیون به صد میلیون و در شهرهای بزرگ از هشتاد میلیون به صد و بیست میلیون افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال فرضیه‌ای هستیم که اگر کسی توان پرداخت اقساط بیشتری را دارد وام بیشتری دریافت کند.

حسام عقبایی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک

کاهش قیمت مسکن با افزایش تولید

بهترین روش کنترل قیمت مسکن افزایش تولید مسکن است. این مسئله مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش برای کاهش قمیت مسکن است. در حال حاضر با توجه به تقاضای میلیونی مسکن ۷۰۰ و یا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی کم داریم. بنابراین بهترین راه کاهش قیمت مسکن، افزایش تولید است.

 راهکار بعدی این است که سیاست‌های پولی و بانکی را اصلاح کنیم. چهار سال است که لایحه اصلاح سیاست‌های پولی  بانکی در مجلس باقی مانده و هنوز اصلاح نشده است. تا زمانی که  این اصلاح صورت نگیرد، بنگاه‌داری بانک‌ها که مانعی سد راه کاهش قیمت مسکن است، ادامه دارد. نکته موثر دیگر در کنترل قیمت مسکن عرضه زمین ارزان است که ۷۰ الی ۹۰ درصد قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد. لازمه این امر تشکیل ستاد مدیریت زمین توسط دولت است. دستگاه‌هایی مثل وزارت راه شهرسازی، وزارت کشاورزی، شهرداری‌ها، ستاد فرمان امام و… باید با یک حرکت هماهنگ زمین‌هایی که قابلیت ساخت و ساز دارد را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

برای کاهش قیمت اجاره نیز باید به مستاجران تسهیلات بانکی داده شود. برخلاف تصور موجود عدم ارائه تسهیلات بانکی موجب کنترل قیمت مسکن نیست، بلکه راهکار کوتاه مدتی است تا اینکه مستاجران خود را با شرایط مطابقت دهند. برنامه بعدی تولید مسکن استیجاری است. ما شاهد رشد قیمت محسوس مسکن از سال گذشته هستیم که از ۱۰۰ درصد هم عبور کرده است. پیش‌بینی ما این است که با توجه به رکود سه ماهه اول و با رکود عمیق تورمی و کاهش محسوس معاملات که در عمق رکود تاثیرگذار بوده، شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم. لذا قیمت مسکن تا پایان تابستان افزایش قمیتی نخواهد داشت و تا پایان شهریور در رابطه با واحدهای ۱۴۰ متر افت قیمت هم داریم. در صورتی که بازارها آرام باشد، در اوایل پاییز یعنی نیمه دو سال قیمت مسکن کوچک‌تر از ۱۴۰ متر نیز با افت قیمت روبرو خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.