صفحه اصلی / اسلایدر / تولید با ماشین آلات فرسوده
تولید با ماشین آلات فرسوده

«کسب و کار» ضرورت داخلی سازی ماشین آلات مورد نیاز تولید را بررسی می‌کند

تولید با ماشین آلات فرسوده

محدودیت واردات تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز تولید، باعث توقف فعالیت برخی از بنگاه‌ها و همچنین تولید کالا در برخی واحدها با ماشین‌آلات فرسوده شده است. موضوعی که هم کاهش بهره وری بنگاه را به دنبال دارد و هم کیفیت کالای داخلی برای صادرات را تهدید می‌کند. کارشناسان بر این عقیده‌اند که تمرکز دولت و همچنین پارلمان بخش خصوصی باید بر ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز تولید باشد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین راستا مسئولان حوزه صنعت نیز بر ضرورت داخلی‌سازی مواد اولیه مورد نیاز تولید تاکید کرده‌اند. اما اینکه این امر چگونه حاصل خواهد شد و در فرایند داخلی‌سازی باید به چه امری دقت داشت؟ جای سوال دارد. بر اساس آمارها بیش از ۵۰ درصد ماشین‌آلات در حوزه صنعت فرسوده است و البته این رقم در واحدهای مختلف صنعتی تفاوت دارد و بعضا تا ۸۰ درصد هم است.

به اعتقاد کارشناسان یکی از دلایل توقف توسعه برخی از صنایع، ماشین‌آلات کهته و فرسوده است و عمده‌ترین دلیل این فرسودگی ناتوانی مالی تولید در واردات تجهیزات نو و مورد نیاز است. البته رشد هزینه‌های حاشیه‌ای برای برخی از تولیدکنندگان نیز مجالی برای تجهیز ماشین آلات باقی نگذاشته است.

البته به منظور داخلی‌سازی ماشین آلات تولید، گام‌هایی نیز برداشته شده که در سال گذشته نیز به نتیجه رسیده است. به گفته مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید داخلی برخی از تجهیزات و ماشین آلات خطوط تولید در سال ۹۷ افزایش ۶۰ درصدی داشته است.

داخلی‌سازی ماشین آلات تولید به عقیده کارشناسان نیاز به حمایت دولت و اصلاح برخی قوانین و مقررات دارد.

حبیب الله ترشیزیان، رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی

رقابت تولیدکنندگان در ساخت ماشین آلات

داخلی‌سازی ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز در برخی از واحدهای تولیدی شروع شده و نتایج خوبی را نیز به همراه داشته است. به طوری که این تجهیزات گاها با نمونه خارجی نیز رقابت می‌کند. برای مثال در زمینه فولاد که به طور مستقیم در جریان آن قرار داریم و قطعات کنستانتره و سنگ آهن خوب عمل شده است و حتی کارخانه‌هایی که با تکنولوژی ایرانی فعالیت دارند، از نظر کیفیت با ماشین آلات خارجی رقابت می‌کنند . تلاش دولت و مسئولان در این عرصه، باید تعمیم تکنولوژی و داخلی‌سازی به بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی باشد. به این منظور نه تنها لازم است قوانین مزاحم از سر راه تولید برداشته شود، بلکه لازم است تسهیلات کافی به تولید به منظور تامین مالی پرداخت شود. بدون حمایت از تولید داخلی نمی‌توان به داخلی‌سازی رسید. ماشین‌آلات تقریبا مهم‌ترین رکن تولید است که باید برای آن و داخلی‌سازی آن هزینه کرد. ظرفیت و پتانسیل داخلی آن نیز موجود است. با توجه به تجربه‌ای که تولیدکنندگان در این عرصه‌ها دارند، حمایت‌های دولت می‌تواند این مسئله را به مرحله عملیاتی برساند. هر چند در حال حاضر برخی از بنگاه‌های با بازدهی بالا در ساخت ماشین آلات با همدیگر رقابت می‌کنند و در شرایط کنونی از پس مشکلات خود بر آمده‌اند. در مقابل اما بنگاه‌های کم بازده با ماشین‌آلات فرسوده فعالیت دارند و این مسئله در بلندمدت خطر تعطیلی بنگاه را به همراه

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.