صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / توسعه بازار دانش بنیان ها با کارگزاران صادراتی
توسعه بازار دانش بنیان ها با کارگزاران صادراتی

فاصله بین ارزش دلار و ریال، تمایل شرکت ها را برای صادرات افزایش داده است

توسعه بازار دانش بنیان ها با کارگزاران صادراتی

موضوع صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان به دلیل اهمیت بسیاری که دارد همواره مورد توجه قرار گرفته است. محصولات و خدمات تولید شده توسط این شرکت ها اگر بر اساس شناسایی نیاز بازارها باشد به طور حتم کمک بسیاری به ارزآوری و رشد اقتصادی کشور خواهد کرد. در این راستا طی سه سال اخیر و با حمایت های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری چندین واسط صادراتی با استفاده از توان بخش خصوصی ایجاد شده که شرکت های دانش بنیان می توانند با مراجعه به این واسطه‌ها شانس و مسیر ورود خود به بازارهای جهانی را تسهیل و تسریع کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه مدیرکل دفتر توسعه کسب‌وکار بین المللی معاونت علمی و فناوری گفت: یکی از اقدامات مهم مرکز در سال گذشته برای توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان در دیگر کشورها، افزایش تعداد واسط های صادراتی بود. روح الله استیری درباره اقدامات سال گذشته این مرکز، بیان کرد: توسعه سبد حمایتی یکی از اقدامات معاونت علمی و فناوری در سال گذشته محسوب می شود. به نحوی که حمایت از شرکت های خلاق در کنار حمایت از شرکت های دانش بنیان آغاز شد.  مدیرکل دفتر توسعه کسب‌وکار مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ادامه داد: در همین راستا، حدود ۳۵۰ شرکت خلاق سال گذشته تحت حمایت برای دریافت خدمات از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفتند و توسعه کسب و کار شرکت های دانش بنیان با شرکت های خلاق به این مرکز سپرده شد. استیری بیان کرد: البته برای توسعه کسب و کار بین المللی شرکت های دانش بنیان و خلاق، اقدام به انعقاد قرارداد با واسط های صادراتی کرده ایم. در ادامه همین برنامه، سال گذشته با این واسط ها در کشورهای ترکیه و کنیا قرارداد امضا شد. همچنین انعقاد قرارداد با یک شرکت مدیریت صادرات و واردات در حوزه نرم افزار با تمرکز بر کشور آلمان و یک شرکت دیگر در حوزه فروش تجهیزات پزشکی و دارو در منطقه آسیای میانه با محوریت روسیه نیز از اقدامات دیگر در این راستا است.

وی در ادامه گفت: امیدواریم این شرکت های مدیریت صادرات و واردات بتوانند کمک خوبی برای توسعه فعالیت های بین المللی شرکت های دانش بنیان و خلاق ارائه کنند. استیری بیان کرد: در حال حاضر در کشورهای گرجستان، قرقیزستان، ترکیه، کنیا، مالزی، آذربایجان، چین، عمان و انگلستان کارگزار صادراتی فعال داریم. به گفته استیری، در حال حاضر شرایط برای صادرات شرکت ها دشوار شده است اما به دلیل فاصله بین ارزش دلار و ریال، شرکت ها تمایل بیشتری به صادرات دارند و جذابیت های صادراتی برای آنها افزایش یافته است. وی افزود: مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف کمک به شرکت های دانش بنیان و خلاق برای توسعه کسب و کارهای بین المللی، اقدام به افزایش سقف حمایتی خود کرده است. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای کمک به توانمندسازی داخلی و بین المللی شرکت ها اختصاص داده است.

ایجاد نمایندگی برای شرکت های ایرانی

محمد صاحب کار، رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان دارای ماهیت غیرقابل مقایسه ای در تولید کالا و خدمات دارند که به همین دلیل باید در حمایت از آنها برای توسعه و صادرات اهمیت ویژه ای قائل شد. در بدو تاسیس و راه اندازی این شرکت ها باید توجه داشت که محصول و کالایی که قصد تولید آن وجود دارد نیاز بازار باشد و ایده بر اساس نیاز بازار شکل گرفته باشد. هم چنین باید به بازارهای صادراتی محصول و خدمت تولید در دست تولید نیز توجه داشت چراکه ارزآروی به دلیل ماهیت متفاوت این شرکت ها دارای اهمیت است. در همین راستا در طول چند سال گذشته حمایت از شرکت های دانش بنیان، به عنوان یک برنامه ویژه با همکاری دستگاه ها اجرا شده است. برای اینکه یک شرکت بتواند کار صادرات را انجام دهد، باید توانمندی های داخلی خودش را به حد استاندارد رسانده باشد تا بتواند یک محصول با کیفیت را به بازار جهت رقابت در عرصه بین الملل ارائه دهد؛ بنابراین قدم نخست در تقویت صادرات، تقویت توانمندی های داخلی، نوآوری ها، طراحی های جدید و کاهش قیمت تمام شده است.

از طرفی دیگر ازاریابی هایی را در سطح بین المللی انجام دهد و این نکته بسیار مهمی است زیرا در داخل کشور شرکت های خوبی داریم که محصولات خوبی را ارائه می دهند اما چون بازاریابی نکرده اند، صادرات نیز نداشته اند. به همین منظور وجود واسطه های صادراتی اهمیت بسیاری دارد. در این راستا در مدت اخیر اقدامات خوبی برای توسعه بازار دانش بنیان ها صورت گرفته و کارگزاران صادراتی معرفی شده اند. هم چنین ر طول چند سال گذشته برای توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان، اقداماتی انجام شده است. به عنوان مثال به شرکت ها کمک شد تا در نمایشگاه های خارج از کشور شرکت کنند و همچنین ایجاد نمایندگی برای شرکت های ایرانی و ارائه مشاوره ها از جمله این کمک ها و اقدامات برای شرکت های دانش بنیان است.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.