صفحه اصلی / سرخط خبرها / ایران برای میزبانی از میلیون‌ها چینی چه می‌کند؟
ایران برای میزبانی از میلیون‌ها چینی چه می‌کند؟

ایران برای میزبانی از میلیون‌ها چینی چه می‌کند؟

کسب و کار نیوز :مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: پس از لغو یکطرفه روادید با چین، هرچند انتظار وقوع سونامی نداریم اما به ۵٠٠ میلیون چینی چشم دوخته‌ایم و می‌دانیم که نظر آن‌ها را جلب ایران می‌کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, پیشنهاد لغو یکطرفه روادید ایران برای اتباع چینی دوم تیرماه در جلسه هیات وزیران مصوب و سه روز بعد از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور به تمام مراجع و دستگاه‌های مربوط ابلاغ شد. در این ابلاغیه تاکید شده، «وزارت امور خارجه مجاز است نسبت به برقراری مقررات لغو روادید برای ورود اتباع کشور چین به جمهوری اسلامی ایران اقدام کند. »
محمد ابراهیم لاریجانی به دنبال ابلاغ این تصویب‌نامه، تدوین برنامه «میزبان خوب» را ضروری دانست و در ‌گفت‌وگو با ایسنا، یادآور شد: از اوائل سال ۹۷ دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری سازمان، موضوع ورود و نفوذ به بازار چین را در دستور کار قرار داد. در آن مقطع بیشتر ذی‌نفعان و فعالان گردشگری در تمام جلسات بر اهمیت بازار چین تاکید می‌کردند ولی هیچ برنامه‌ای از هیچ مرجعی ارائه نمی‌شد.
وی افزود: دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری تصمیم گرفت دو اقدام برای چین انجام دهد؛ نخست، تحقیق بازار چین، سعی تهیه اکشن پلن (برنامه اقدام) برای نفوذ و حضور در بازار چین. به عبارتی از بیان اهمیت چین و اینکه صرفا بگوییم بازار خوبی است و مهم است عبور کردیم و به طور واقعی تحقیق بازار انجام دادیم و بر اساس سلائق و علائق اتباع چینی یک برنامه عملیاتی مشتمل بر بازاریابی، تبلیغات، آموزش و ایجاد زیرساخت و تسهیل شرایط سفر و احصاء نقش سایر ذینفعان و غیره نوشته شد.
او ادامه داد: یکی از خروجی‌های اکشن پلن ورود به بازار چین، تهیه نامه‌ای به آقای ظریف _ وزیر امور خارجه _ بود که در آن پیشنهاد «لغو روادید گروهی» یا «لغو روادید یکطرفه برای اتباع چینی» و «اعطای ویزای ارزان یا رایگان به اتباع چینی» که در فرودگاه امام (ره) برای ترانزیت به سایر نقاط جهان وارد می‌شوند و «ثبت نشدن مهر ورود خروج در پاسپورت»، و مسائل دیگری مطرح شده بود. خوشبختانه با پیگیری‌های رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و البته پس از چندین جلسه کارشناسی لغو روادید با اتباع چینی در دولت موافقت شد.
وی اضافه کرد: خروجی دیگر اکشن پلن چین، تصویب حضور ایران در چهار نمایشگاه گردشگری در سال ۹۸ در کشور چین بود.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، برنامه‌ریزی برای اجرای تور آشناسازی، تهیه اقلام تبلیغاتی به زبان چینی، برپایی هفته فرهنگی ایران در چین، برنامه رسانه‌ای، حضور در فضای مجازی در کشور چین و حدود ۵۰ بند برنامه دیگر را از جمله اقدامات ایران برای جذب بیشتر چینی‌ها ذکر کرد و افزود: بیشتر این برنامه‌ها باید در سال ۹۸ اجرا شود.
لاریجانی گفت: با موافقت لغو روادید در دولت، وظیفه همه ما سنگین‌تر خواهد شد، همه مراکز اقامتی کشور به‌ویژه استان‌های هدف باید مهیای پذیرایی باشند. تشکل راهنمایان باید راهنمای چینی زبان تربیت کند. دفاتر خدمات مسافرتی باید برای چگونگی ورود به بازار و طراحی پکیج آموزش ببینند. اقلام تبلیغاتی متناسب باید طراحی شود. فرودگاههای کشور باید آمادگی داشته باشند. ایرلاین‌ها باید موضوع افزایش خطوط پروازی را در دستور کار قرار دهند. پلیس و گمرگ باید برای تعامل با توریست چینی در مبادی ورودی آموزش ببیند. موزه‌ها باید برجسب زبان چینی برای ویترین‌ها تهیه کنند. شهرداری‌ها باید تابلوهای معرفی سایت‌های گردشگری شهری را به زبان چینی طراحی و نصب کنند. رستوران‌های چینی باید شکل بگیرد. فروشگاه‌های اقلام آنتیک و اصل باید بیش از پیش خود را معرفی کنند. اپلیکیشن ها، رانندگان تاکسی، صرافی‌ها و بسیاری از ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری باید مهیا شوند و از همه مهمتر مردم‌مان به عنوان جامعه میزبان باید از چینی‌ها بیشتر بدانند.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری افزود: اطلاعات زیادی در تحقیق از بازار چین به‌دست آمده است؛ امروز ما می‌دانیم که شش هفت استان چین و چهارصد تا پانصد میلیون نفر از جامعه یک و نیم میلیاردی چین هدف جذب ما هستند. یا چگونگی طراحی تور، قیمت، مدت، برنامه سفر و خیلی موضوعات دیگر از سلائق و علائق چینی‌ها را شناسایی کردیم اما این‌ها باید به دوره آموزشی تبدیل شود تا هم توریست چینی احترام ببیند و هم خدمات مناسب دریافت کند.
او اظهار کرد: به دلیل اینکه با چین مرز زمینی نداریم قطعا با هجوم و سونامی و … مواجه نیستیم. از طرفی تعطیلات و پیک سفرهای خارجی چینی‌ها مشخص است و قابل برنامه‌ریزی است اما باید با دقت و انسجام در ارائه خدمات عمل کنیم. به هر حال یک جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری در سال از چین به سراسر دنیا سفر می‌کنند.
لاریجانی یادآور شد: ایران از سال ۲۰۱۱ در فهرست مقاصد مجاز سفر چینی‌ها قرار گرفته، اکنون هم که یکطرفه لغو روادید کرده‌ایم. از طرفی حجم برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی که برای چین داریم، همه و همه نظر چینی‌ها را برای سفر به ایران جلب خواهد کرد. شاید در کوتاه مدت این موضوع محسوس نباشد اما در میان مدت و دراز مدت ایران برای چند محصول مختلف و متنوع گردشگری می‌تواند مقصد چینی‌ها باشد، بنابراین پیش‌بینی نیازها و ایجاد آمادگی در زنجیره خدمات گردشگری از بدو ورود به کشور تا خروج، حمل و نقل، پذیرایی، خرید، ترانزیت و گمرک و غیره را باید برنامه‌ریزی و ارزیابی کنیم تا دافعه‌ای ایجاد نشود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.