صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان در تأمین گوشت مرغ خودکفا نشده است
سیستان و بلوچستان در تأمین گوشت مرغ خودکفا نشده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

سیستان و بلوچستان در تأمین گوشت مرغ خودکفا نشده است

کسب و کار نیوز :‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان با وجود تمامی مجوزهای صادر شده هنوز در تأمین گوشت مرغ مورد نیاز خودکفا نشده است و حتی اگر ظرفیت تمام مجوزهای صادر شده بکار گرفته شود تنها تأمین کننده حدود ۶۱ درصد نیاز استان به گوشت مرغ است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, زورقی افزود: تاکنون حدود ۲۲۵ مجوز صنعت طیور در استان صادر شده است که حدود ۴۹ واحد آن غیر فعال است.
وی از تشکیل کارگروه ساماندهی مرغداری‌های در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: این کارگروه بزودی بمنظور تکمیل چرخه صنعت مرغ استان راه اندازی خواهد شد تا وابستگی به خارج استان کمتر شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: هم اینک دان مورد نیاز مرغداری‌ها با قیمت مصوب در اختیار آنان قرار می‌گیرد، به طوری که فعالان این عرصه می‌توانند از دان مرغی و فروش تضمینی بهره مند شوند.
وی برخورد با مرغداری‌های غیر فعال در سیستان و بلوچستان را از اولویت‌های این سازمان برای ساماندهی وضعیت گوشت سفید تولیدی در استان عنوان کرد.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز به ایسنا گفت: سیستان و بلوچستان پهناور‌ترین استان و جزو استان‌های خشکسال کشور است که سالانه با توجه به این موضوع از پتانسیل بخش کشاورزی کشت و زراعت کم و به سمت توسعه دام و طیور گام بر می‌داریم.
وی با بیان اینکه صنعت دامپروری تنش آبی کمتری را در بر می‌گیرد، بیان کرد: چهار واحد مرغ تخم گذار صنعتی در استان وجود دارد که ظرفیت اسمی آنها ۵۹۸ هزار قطعه است و تمامی آنها با نصف ظرفیت در حال بهره برداری می‌باشند، ظرفیت فعلی این تعداد واحد مرغداری هم اکنون حدود ۳۵۸ هزار قطعه با تولید دو هزار و ۷۹۵ تن در سال است که این میزان نیاز ۱۰ درصد از استان را در بخش تخم مرغ تأمین می‌کند.
به گفته این مسئول، ۹۰ درصد ظرفیت خالی در این زمینه وجود دارد که برای استفاده از این پتانسیل در استان طی سال‌های اخیر موافقت‌هایی برای احداث ۱۳ واحد مرغ تخم گذار ایجاد و برای هر واحد حدود ۳۰ هزار قطعه در نظر گرفته شد که از این تعداد حدود چهار واحد پروانه صدور ایجاد و کارهای آنها انجام و مابقی در حال پیگیری است.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان عمده مشکل موجود را در دو مقوله زمین و آب عنوان کرد و گفت: سیستان و بلوچستان در بخش طیور ۲۲۵ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت اسمی پنج میلیون و ۸۲۵ هزار قطعه جوجه ریزی در هر دوره دارد که سالانه حداقل ۵ دوره جوجه ریزی انجام می‌شود.
بندانی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان تنها استانی است که به واردات دام می‌پردازد، افزود: در این راستا سرمایه گذاران باید مشارکت بیشتری داشته باشند چرا که دام‌های مولد پر تولید به ویژه در بحث شتر و دام سبک در پاکستان وجود دارد که اگر به استان بیاید و پیگیری شود؛ کمک بزرگی در تأمین گوشت قرمز و شیر در کشور کرده و بخشی از نیازهای کشور را در این زمینه نیز تأمین می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.