صفحه اصلی / اسلایدر / کلاهبرداری با درگاه‌های پرداخت جعلی
کلاهبرداری با درگاه‌های پرداخت جعلی

«کسب و کار» بررسی می‌کند

کلاهبرداری با درگاه‌های پرداخت جعلی

دسترسی به اطلاعات مشتریان یکی ابزارهای مهم سودجویان برای سوء استفاده از حساب‌های بانکی مردم است. به همین دلیل از هر ترفندی سعی دارند به این ابزار دسترسی پیدا کرده تا به هدف خود برسند. به تازگی نیز کلاهبرداران با ارسال پیامک بانکی با عنوان تمدید دوساله مهلت سرویس پیامک بانکی تنها با 5 هزار تومان از طریق درگاه اینترنتی سعی در دسترسی به اطلاعات حساب بانکی افراد به منظور فیشینگ را دارند. این امر نه تنها خسارت مالی برای مردم به همراه دارد، بلکه باعث افزایش بی‌اعتمادی مردم به خدمات بانکداری الکترونیک می‌شود. به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی این است که با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، دانش مردم در حوزه خدمات بانکداری الکترونیک را بالا ببرد و این وظیفه نه صرفا بر عهده بانک مرکزی، بلکه بر عهده حاکمیت هم است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه بانک مرکزی روز سه شنبه گزارش داد: برخی از هموطنان اخیراً پیامکی دریافت کرده اند با این مضمون که «مهلت سرویس پیامک بانکی حساب شما به اتمام رسیده و هم اکنون بدون حضور در شعب بانک، سرویس اطلاع رسانی پیامکی حساب خود را با مراجعه به درگاه پرداخت بانک مرکزی با پرداخت پنج هزار تومان به مدت دو سال تمدید کنید» که کلاهبرداران با این ترفند قصد دارند اطلاعات حساب بانکی افراد را به منظور سودجویی و فیشینگ (phishing ) به دست آورند.

بانک مرکزی با هشدار به دریافت کنندگان این پیام‌ها اعلام کرده است: بانک مرکزی هیچ گونه درگاه پرداخت بانکی ندارد و این اقدام، کلاهبرداری محسوب می‌شود؛ بنابراین از ارائه اطلاعات حساب خود به افراد ناشناس و از طریق هر کانال ارتباطی، به طور جدی اجتناب کنید.

اخبار و اطلاعیه‌های بانک مرکزی، تنها از طریق سایت این بانک به نشانی cbi.ir قابل دریافت است.

فیشینگ به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و … از طریق جعل یک وب‌سایت، آدرس ایمیل و… گفته می‌شود.
مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی
دانش کم مردم از بانکداری الکترونیک
بخشی از این کلاهبرداری‌هایی که در حوزه نظام بانکداری الکترونیک اتفاق می‌افتد به واسطه اشتباهات خود مردم است. مردم نکات امنیتی و لازم در رابطه با فعالیت‌های بانکداری الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی را بلد نیستند و به راحتی در دام کلاهبرداران می‌افتند. در وهله اول وظیفه مردم است که یاد بگیرند و این کوتاهی‌ها را جبران کنند. یعنی با ارتقاء معلومات هم سطح دانش کافی از بانکداری الکترونیک و هم به طور کلی‌تر دانش لازم خود را از نحوه دریافت خدمات بانکی را بالا ببرند. اما بانک مرکزی نیز به نوبه خود دو کار مشخص برای رفع این مشکلات را بر عهده دارد. بخش اول آموزش و فرهنگ‌سازی است. در حال حاضر دانش مردم از بانکداری الکترونیک بسیار کم است. بانک مرکزی باید در تلوزیون، اینترنت و روزنامه‌ها، اطلاعات لازم را دائما به مردم منتقل کند. بانک مرکزی لازم است به عنوان مدعی العموم با کسانی که جرم در این حوزه جرمی مرتکب می‌شوند، برخورد کند و تا پیگیری قضایی ماجرای کلاهبرداران را دنبال کند.
کلاهبرداری‌ها نه تنها خسارت مالی به مردم می‌زند، بلکه موجب بی‌اعتمادی مردم به خدمات بانکداری الکترونیک می‌شود. بانک مرکزی برای اعاده حیثیت از فضای بانکداری الکترونیک باید اقدامات لازم را انجام دهد. بنابراین همانطور که ذکر شده ارتقاء دانشن مردم در بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک و خرید و فروش‌ها هم بر عهده بانک مرکزی و هم وظیفه حاکمیت است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.