صفحه اصلی / استان ها / چرا وضعیت مصرف برق کردستان در مرز قرمز اعلام شده است؟
چرا وضعیت مصرف برق کردستان در مرز قرمز اعلام شده است؟

چرا وضعیت مصرف برق کردستان در مرز قرمز اعلام شده است؟

کسب و کار نیوز: بر اساس اعلام وزارت نیرو، استان سردسیر کردستان، علی رغم غیر صنعتی بودن و داشتن منابع آبی زیاد، جزو استان‌های پر مصرف برق اعلام شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, نگاهی به پیشینه اخبار مصرف برق استان نشان می‌دهد که در گذشته مصرف بالای برق بین مشترکان خانگی اعلام و گفته شده است که بسیاری از مردم در ساعات اوج مصرف وسایل برقی پرمصرف‌شان مانند لوازم صوتی و تصویری، لباسشویی و… را روشن می‌کنند و البته میزان مصرف برق در ادارات هم تعریفی نداشته است. اما با این وجود هیچ گاه مصرف در این استان از خط قرمز عبور نکرده است.
هیوا لهونیان، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، گفت: وضعیت صرف برق استان کردستان در مرز قرمز است لذا مردم باید بهینه مصرف برق را در اولویت قرار دهند.
وی اظهار کرد: سقف مصرف برق در استان ۴۱۰ مگاوات است، اما مصرف برق در طول روز ۴۱۶ مگاوات و شبانه به ۴۴۷ مگاوات می‌رسد.
وی تصریح کرد: اگر این وضعیت ادامه دار باشد و مردم مصرف برق را کنترل نکنند متأسفانه با خاموشی طی روزهای آینده مواجه خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، بیان کرد: با توجه به افزایش دما و به طبع آن افزایش مصرف برق، شاهد رشد بار در شبکه‌ها هستیم بر همین اساس در این شرایط بیش از هر زمان دیگری به مدیریت مصرف برق از سوی مشترکین استان نیازمندیم.
وی با اشاره به ساعت‌های اوج مصرف انرژی در ساعت ۱۲ لغایت ۱۶ و ساعت ۲۰ الی ۲۴ در استان، تاکید کرد: اگر مشترکین استان تنها ۱۰ درصد از مصرف برق خود را کاهش دهند، تابستانی بدون خاموشی را خواهیم داشت.
لهونیان، از مشترکین استان کردستان درخواست کرد: مدیریت و بهینه مصرف برق را در دستور کار خود قرار دهند تا خاموشی در استان اتفاق نیفتد.
وی ادامه داد: در ساعت‌های اوج مصرف برق استفاده از وسایل پرمصرف برقی از جمله اتو، ماشین لباسشویی، ظرفشویی، جاروبرقی و غیره را به ساعت‌های دیگری موکول کرده و تا حد امکان به منظور تأمین نور در طول روز، از روشنایی طبیعی بهره بگیرند.
پویا زندی، کارشناس حوزه انرژی نیز در رابطه با چرایی مصرف بالای برق و افزایش خاموشی‌ها در سطح استان، اظهار کرد: برق در سراسر ایران، به صورت شبکه ای پیوسته، به هم وصل است و کار می‌کند و توسط مراکزی به نام “دیسپاچینگ” یا کنترل و مصرف برق مدیریت می‌شود.
وی افزود: این مراکز کنترل مصرف برق، با مدیریت تولید در شبکه‌های برق، تولید کننده و مصرف کننده را با هم هماهنگ می‌کند.
کارشناس حوزه انرژی، با اشاره به اینکه نقطه ضعف انرژی برق این است که به محض تولید باید مصرف شود و امکان ذخیره سازی انبوه در این نوع انرژی وجود ندارد، عنوان کرد: به طور طبیعی مصرف برق در تابستان به تناسب افزایش تقاضا و نیاز مردم افزایش می‌یابد، بر همین اساس نیروگاه‌های تولید برق نیز باید میزان تولید را در حد ظرفیت خود افزایش دهند. و در صورتی که نتواند جوابگوی نیاز مصرف باشد، باید تولید قطع شود.
وی ذخیره آب و افزایش منابع آبی را یکی از راه‌های مؤثر در تولید برق ذکر کرد و گفت: این در حالی است که فقط تعداد محدودی از نیروگاه‌ها از انرژی‌های تجدید پذیر برای تولید برق استفاده می‌کنند چرا که تولید برق از منابع آبی مقرون به صرفه نیست و جوابگوی تمامی نیازهای ما نخواهد بود. در استان کردستان نیز اغلب سدها این ظرفیت را ندارند و تنها منبع ذخیره آب هستند.
زندی با تاکید بر اینکه در این شرایط مصرف کننده باید در راستای کنترل منابع تولید، کمک کند تصریح کرد: زمانی که تقاضا بیشتر از مصرف باشد، شبکه برق باید کنترل شود و اگر برق به صورت محدود در شبکه قطع نشود، قطعی‌ها در سطوح گسترده و با مشکلات عدیده تری به وجود خواهد آمد.
این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: کردستان استانی صنعتی نیست، اما مصرف بالای برق در استان دلایل زیادی از جمله مصارف خانگی و کشاورزی دارد.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر در استان برای آبیاری باغات و زمین‌های کشاورزی از موتور برق ۳ فاز استفاده می‌کنند عنوان کرد: جایگزین شدن آبیاری شبانه اراضی کشاورزی به جای آبیاری در روز، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری که مصرف کمتری دارد و استفاده از انرژی خورشیدی برای تأمین برق پمپ‌های آب کشاورزی را از راهکارهای مؤثر برای مدیریت مصرف برق در کشاورزی ذکر کرد.
کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: در ساعت‌های اوج مصرف برق در تابستان، بار مضاعف وارد شبکه برق می‌شود و لذا خاموشی‌ها طبیعی است، یکی از نکته‌های اساسی در راستای کمک مردم به مصرف برق به ویژه در تابستان این است که باید در زمان پیک مصرف استفاده از وسایل پرمصرف، به ویژه کولرها را کمتر کنند.
زندی، از اجرای طرح حمایتی اداره برق از مشترکینی که در پشت بام خانه خود نیروگاه‌های مقیاس کوچک راه اندازی می‌کنند، خبر داد و گفت: این طرح در اوج تابش خورشید باعث تولید برق می‌شود و وزارت نیرو نیز اعلام کرده که، کل برق تولیدی را به صورت تضمینی خریداری می‌کند، و بنابراین منبع درآمد خانواده نیز محسوب خواهد شد.
این کارشناس حوزه انرژی، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشترین مصرف برق در استان کردستان در بخش مشترکین خانگی، کشاورزی و بعد صنعت است، لذا هر مشترکی باید به سهم خود مصرف را کاهش دهد تا این مقوله زنجیر وار کنترل و مدیریت شود، در غیر این صورت با خاموشی‌های بیشتری مواجه خواهیم شد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.