به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، مرکز ملی پایش محیط کسب و کار، ۶ زیر سامانه یکپارچه را در سال ۹۶ با هدف ارتقاء سطح شفافیت و مدیریت نظام مجوزدهی کشور راه اندازی کرده است. مجموعه این ۶ سامانه، یک سامانه یکپارچه را ایجاد می کند.
این ۶ سامانه عبارتند از:
سامانه اطلاع رسانی مجوزهای کشور (سام)؛
سامانه دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار (دادور)؛
میز مشاوره کسب و کار (یاور)؛
پایگاه اطلاعات و استعلامات مجوزها (نما)؛
پایش و ارزیابی عملکرد مراجع صدور مجوزها؛
تالار شیشه ای سرمایه گذاری.
گفتنی است، روز گذشته با حضور وزیر اقتصاد، بخشی دیگری از برنامه وزارت اقتصاد برای اجرای پروژه بهبود محیط کسب و کار رونمایی شد. در جدیدترین تغییرات ایجاد شده در این سامانه ها، با ورود اصناف در سامانه سام بیش از ۵۵ درصد استعلامات کشور زیر پوشش این سامانه قرار گرفت.
به گفته معاون وزیر اقتصاد، تا یکی، دو ماه آینده ۸۰ تا ۹۰ درصد مجوزها به ثبت میرسند و اکنون بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ مجوز ثبت شده و بسیاری از ارگانها در حال کار با ما هستند. برای بحث بهبود فضای کسب و کار و نقشه عملیاتی، سامانه جدیدی نیست بلکه جایگزین به مراکز متعدد است و با این وجود میخواهیم ارتباط فیزیکی و ترددهای گوناگون حذف شود.
دهقان همچنین در مورد زیرسامانههای موجود محیط کسب و کار اشاره کرد و گفت: سامانههای سام (همکاری دستگاهها) در صدور مجوز)، سامانه دادور (پاسخگویی به شکایات در ۷ روز)، سامانه یاور (پاسخگوی دستگاه اجرایی به مشاوره ثبت شده ظرف ۵ روز) سامانه نما (الزام مراجع صدور مجوز به اظهار دقیق عنوان و شرایط کسب وکار) فعال هستند.
در ادامه وظایف هر یک از این ۶ سامانه بیان می شود.
*سامانه اطلاع رسانی مجوزهای کشور (سام): سامانه مذکور، با هدف اولیه نظارت هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بر زمان بندی و وضعیت فرآیند صدور این مجوزها طراحی و پیاده سازی شده است. این سامانه از یک طرف خدمات اطلاع رسانی وضعیت صدور مجوزهای کسبوکار را به مردم و کسب و کارهای متقاضی دریافت مجوز از طریق وب سایت، پیامک و ارائه میکند و از سوی دیگر، از طریق ثبت اطلاعات وضعیت فرایند صدور مجوزهای کسبوکار به صورت ارتباط خودکار با سیستمهای درون سازمانی یا ثبت مجزا در سامانه توسط دستگاه های اجرایی، امکان رصد و پایش نظام مجوزدهی کشور را فراهم میآورد.
*سامانه دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار (http://www.bemcenter.ir/-دادور): سامانه دادور امکان شکایت و پی گیری فرآیندهای صدور مجوز را به عموم مردم و کسب و کارهای متقاضی دریافت مجوزهای کسب و کار از طریق سامانه تحت وب و نرم افزار ویژه گوشی های هوشمند (اندروید) ارائه می کند؛ همچنین از طریق داشبورد آن برای مدیران ارشد و نهادهای نظارتی در حوزه حاکمیت، امکان دریافت شکایت و بازخوردهای مردمی در مورد وضعیت فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار به منظور رسیدگی و پاسخگویی به مشکلات مردم در این زمینه را فراهم می آورد.
گفتنی است، تبادل اطلاعات بین سامانه سام و سامانه دادور برقرار میباشد تا امکان پیگیری درخواستها و شکایات متقاضیان دریافت مجوزهای کسبوکار نیز بهصورت یکپارچه و متمرکز فراهم شود.
*میز مشاوره کسب و کار (یاور): میز مشاوره کسب و کار با ارائه مشاوره و پاسخگویی صریح، شفاف و رایگان به ذینفعان توسط مشاورین متخصص، متعهد و با تجربه در حوزه های مالیاتی، گمرک، بازار بورس و سرمایه، سرمایه گذاری داخلی و خارجی بانک و بیمه و سایر حوزه های مرتبط با کسب و کار به کمک ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب سامانه ای برخط و یکپارچه، پیاده سازی شده است تا زمینه های بهبود محیط کسب و کار و تسهیل امور برای فعالان اقتصادی را فراهم نماید.
پایگاه اطلاعات و استعلامات مجوزها (نما): سامانه نما نشان می دهد که اولاً برای دریافت هر مجوزی چه ضوابط و شرایطی وجود دارد. چند روزه، با چه هزینه ای و چه مدارکی صادر می شود. مدت زمان اعتبار آن و استعلامات مرتبط با آن چگونه است و ثانیاً از نگاه برنامه ریزی به مدیران ارشد نظام اعلام می کند که ارتباط و وابستگی دستگاه های اجرایی به یکدیگر برای صدور مجوزهای کسب و کار چگونه است. همچنین مجوزهای پیش نیاز و پس نیاز و رابطه فرایندی صدور آن ها را نیز مشخص می نماید.
پایش و ارزیابی عملکرد مراجع صدور مجوز: تعیین جامعه هدف و طراحی ابزارهای لازم به منظور پایش عملکرد پیشخوان خدمات دولت و مجوزهای کشور از طریق دریافت بازخورد از جامعه نخبگان، مردم، فعالان اقتصادی و مراجع صدور مجوز از اهداف پروژه پایش و ارزیابی عملکرد مراجع صدور مجوز است.
گفتنی است، متولیان صدور مجوز در مراجع صدور مجوز، متولیان صدور مجوز اعم از مدیران و کارشناسان مراجع صدور مجوزهای کسب و کار و پاسخ دهنده به استعلامات این مجوزها هستند.
تالار شیشه ای سرمایه گذاری: تالار شیشه ای سرمایه گذاری ابزاری است که با هدف بهره گیری از ظرفیت فناوری های نوین و با در نظر گرفتن شرایط متفاوت سرمایهگذاری در کشور به صورت بومی طراحی و به عنوان جزء مستقلی از پیشخوان مجوزها و خدمات کشور، به منظور مدیریت و راهبری تسهیل صدور مجوزها و ارایه خدمات دستگاههای اجرایی کشور (تکالیف دبیرخانه هیات مقرراتزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مستقر در معاونت مذکور) پیادهسازی شده است.
گفتنی است، نتیجه تجمیع، اصلاح و حذف مجوزها در هیئت مقررات زدایی، در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کشور منعکس شده است تا فعالان اقتصادی بتوانند با جستجوی مجوز مورد نیاز خود، از مدارک، مجوزها و استعلامات، مراحل و زمان مورد نیاز برای صدور مجوز درخصوص هر کسب وکار اطلاع یابند.
به گزارش تسنیم، مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۲ طی قانون اصلاح مواد ۱، ۶ و ۷ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی هیأتی را تحت عنوان هیئت مقرراتزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را پیشبینی نموده است که وظیفه آن حذف مقررات زائد و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با تکیه بر سه عامل کاهش زمان، کاهش هزینه و کاهش مراحل صدور است.
این هیأت که هیأتی فراقوهای و با عضویت اعضای اصلی بخش غیردولتی میباشد، بعدها در ماده ۵۷ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقاء نظام مالی کشور کاملتر شده، وظایف و اختیارات آن نیز به شکل بهتری مدنظر قرار گرفت به گونهای که تمام وظایف مادههای ۶۲ و ۷۰ برنامه پنجم توسعه شامل بهینهسازی نحوه ارائه خدمات و صدور مجوزهای کشور و شناسایی دستگاههای اصلی و فرعی پنجرههای واحد کشور در جهت بهبود محیط کسب و کار بر عهده این هیأت نهاده شد. قطعاً بدون اطلاع از وضعیت موجود کشور، امکان بهینهسازی آن نیز میسر نخواهد بود.
همچنین نظارت سیستماتیک بر عملکرد دستگاههای اجرایی نیز لازم خواهد بود تا وضعیت حال حاضر و بهینهسازی شده مورد پایش مستمر قرار گرفته و از انحراف جلوگیری گردد. وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس و معاونت امور اقتصادی این وزارتخانه به عنوان دبیرخانه این هیئت ،برای شناسایی گلوگاههای مخل کسب و کار و پایش میدانی محیط کسب وکار نیاز به یک نظام سیستماتیک هوشمند و قابل رصد نیاز داشته تا بتوانند راه حل های واقعی وکارگشا در این خصوص ارائه دهند.
با توجه به نزدیکی و همبستگی اقدامات منتج به بهبود محیط کسب وکار با اهداف پیاده سازی و توسعه دولت الکترونیکی، همچنین وظیفه ذاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص و همچنین مصوبه شماره ۵۳۶۰۷/ت ۵۰۴۴۱ ه مورخه ۹۳/۰۵/۱۵ هیأت محترم وزیران، مقرر گردید تا مرکزی جامع با عنوان “مرکز ملی پایش محیط کسب و کار” طراحی با سامانههای تخصصی در خصوص صدور مجوز، دریافت شکایات، پاسخ به ابهامات و سوالات و … با مدیریت راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیریت فنی زیرساختی سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد گردد. سامانه جامعی که ملاحظه میفرمایید در همین راستا و در فازهای متعدد طراحی شده است تا در نهایت بتواند حداکثر شفافیت، عدالت و ارتقاء بهرهوری را برای بهبود محیط کسب و کار به همراه داشته باشد.