چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / موزه روایتگر هزار توی تاریخ و تمدن
موزه روایتگر هزار توی تاریخ و تمدن

موزه روایتگر هزار توی تاریخ و تمدن

کسب و کار نیوز: موزه روایتگر هزارتوی تاریخ و تمدن هر کشور است و توجه به ایجاد و گسترش موزه و کمک به موزه گردی افزون بر اهمیت گردشگری آن، فرصتی برای انتقال باورهای ملی از نسلی به نسل دیگر محسوب می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, موزه داری به عنوان چکیده تاریخ پیشینیان همزمان با دوره قاجار از اروپا به ایران آمد.
ایران با داشتن سابقه زیست ۱۰ هزار ساله و تمدن درخشان ظرفیت های مناسبی برای استفاده از موزه گردی در حوزه گردشگری دارد.
موزه کاخ گلستان در دوره قاجار و عمارت مسعودیه از نخستین موزه‌های کشور محسوب می شود.
اهمیت موزه در گردشگری
بر اساس اعلام سازمان گردشگری جهانی، معادل ۳۷ درصد از گردشگری جهانی را گردشگری فرهنگی تشکیل می‌دهد که سالانه ۱۵ درصد نیز رشد دارد.
اکنون بیش از ۶۷۰ موزه فعال در کشور وجود دارد به عبارتی دیگر در ایران به طور میانگین به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک موزه در کشور وجود دارد که شاخصه قابل قبولی در معیار جهانی به حساب می‌آید.
براساس آمار سالیانه کمتر از ۲۰ میلیون نفر از این مراکز در ایران دیدن می کنند که آمار درخوری محسوب نمی شود.
موزه در کهگیلویه و بویراحمد
اما در کهگیلویه و بویراحمد با وجود پیشینه قوی تاریخی و فرهنگی هم اکنون تنها بک موزه کوچک فعالیت می کند.
براساس آماری که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده است به دلیل کمبود مکان در این استان از سه هزار و ۵۰۰ شی تاریخی تنها ۳۱۰ قطعه آن در موزه نگهداری می شود.
کارشناسان میراث فرهنگی می گویند: وجود یکهزار و ۸۰۰ شهید کهگیلویه و بویراحمد و آثار به جامانده از بمباران های مناطق نفت خیز گچساران در دوران هشت سال دفاع مقدس ایجاد موزه دفاع مقدس را در این استان هم ضروری است.
صاحب نظران وجود هفت منطقه حفاظت شده با بیش از ۳۲۰ گونه حیات وحش در استان را برای احداث موزه تاریخ طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد مناسب می‌دانند.
اقدامات انجام شده
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: مجوز موزه های تاریخ طبیعی و دفاع مقدس در استان اخذ شده است و قرار است با مشارکت بنیاد شهید انقلاب اسلامی و حفاظت محیط زیست این طرح ها اجرایی شوند.
مسعود شفیعی اظهار داشت: تکمیل موزه در دست ساخت یاسوج مهمترین برنامه برای استفاده از این ظرفیت در استان است.
وی تصریح کرد: تاکنون ۸۰ میلیارد ریال برای ساخت موزه اشیای تاریخی یاسوج هزینه شده است و این طرح در نیمه نخست امسال بهره برداری می شود.
عملیات اجرایی احداث موزه باستان شناسی یاسوج از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است. مساحت این موزه با احتساب محوطه سازی ۹ هزار مترمربع و زیربنای آن نیز ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع است.
ظروف فلزی، کاسه، جام و گلدان، ابزار آلات جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیکان و ابزار آلات تزئینی مانند مهره‌ها، گوشواره‌ها، حلقه‌ها و النگوها، همچنین سکه‌های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی چون خسرو دوم و سکه‌های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی از جمله اشیای تاریخی مهم در کهگیلویه و بویراحمد است.
یکی از برجسته‌ترین اشیایی که در این استان نگهداری می‌شود قطعه‌ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی است که بر روی سنگ حفاری شده است.
در کهگیلویه و بویراحمد همچنین اشیایی از دوره اسلامی شامل سکه‌های اوایل اسلام، سکه‌های عهد صفوی و قجری، ظروف چینی آبی و سفید و اشیای دیگر چون خنجر و باروت به چشم می‌خورد.
قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است.
برنامه های پیش بینی شده برای آینده
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه موزه دولتی و سه موزه بخش خصوصی برای نمایش آثار میراث فرهنگی در استان ایجاد می‌شود.
مسعود شفیعی اظهار داشت: موزه باستان شناسی یاسوج، موزه نفت دز گچساران و موزه مردم‌شناسی در دهدشت از جمله برنامه‌های پیش بینی شده برای معرفی میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: موزه باستان شناسی یاسوج با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله نصب ویترین است.
شفیعی تصریح کرد: ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث موزه نفت در شهرستان گچساران اختصاص یافته است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: زمین مورد نیاز موزه نفت گچساران تأمین شده و قرار است امسال عملیات اجرایی این طرح آغاز شود.
وی گفت: ایجاد موزه حوزه نفت در شهرستان گچساران ضرورت مهمی برای رونق گردشگری منطقه است.
شفیعی با بیان اینکه شهرستان‌های گچساران و بهمئی ۲۵ درصد نفت کشور را تامین می کنند، اظهار داشت: تاسیسات تاریخی حوزه نفت ظرفیت جذب گردشگران فراوانی را دارد.
منطقه نفت خیز گچساران نخستین بار در فاصله سال‌های ۱۳۰۲ و ۱۳۰۳ هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت.
استخراج نفت از میدان گچساران در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی از چاه شماره ۱۳ این شهرستان آغاز شد.
برنامه‌های حفاری تا پیش از ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و در این مدت به ۱۶ حلقه چاه نفت تولیدی و ظرفیت تولید ۶۰ هزار بشکه در روز نفت خام، افزایش یافت.
پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران در سال‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه آغاز کرد.
این برنامه تا سال ۱۳۴۵ ادامه داشت و تعداد چاه‌های حفاری شده به ۴۶ حلقه افزایش یافت. شهرستان گچساران به خاطر داشتن مرتفع ترین واحد بهره برداری نفت کشور در منطقه «سقلاتون» به بام نفت ایران مشهور شده است.
شفیعی ابراز داشت: اولین چاهی که نفت از آن استخراج شده است و برخی دیگر از تاسیسات تاریخی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را ملی دارد.
وی اضافه کرد: احداث موزه مردم شناسی دهدشت از دیگر برنامه‌های میراث فرهنگی برای معرفی جاذبه‌های فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در بخش دولتی است.
وی همچنین از برنامه ریزی برای راه اندازی سه موزه خصوصی در شهرهای یاسوج، دهدشت و دوگنبدان در آینده نزدیک خبر داد.
شفیعی عنوان کرد مکان مورد نیاز این موزه‌ها با مشارکت بخش خصوصی تأمین شده و برای نگهداری و تأمین دوربین هر موزه ۴۰۰ میلیون ریال هزینه می‌شود.
این استان با بیش از ۷۶۰ اثر منقول و غیر منقول ثبت شده در آثار ملی ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد موزه دارد.
کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از هشت شهرستان ۱۷ شهر و یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه با جمعیت ۷۲۰ هزار نفر در جنوب غربی کشور است.
۶ شهرستان گچساران، کهگیلویه، بهمئی، چرام، لنده، باشت در بخش گرمسیری استان و ۲ شهرستان بویراحمد و دنا در بخش سردسیری در دامنه دنا واقع شده است.

همچنین مطالعه کنید:

بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.