صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / جبران معوقات پیمانکاران با سرقت کابل
جبران معوقات پیمانکاران با سرقت کابل

ششصد نقطه در کشور با سرقت کابل مسی مواجهند

جبران معوقات پیمانکاران با سرقت کابل

سرقت کابل ها و سیم های مسی توسط افراد سودجو و هم چنین اتباع بیگانه غیر مجاز در کشور به امری معمول تبدیل شده است. متاسفانه به دلایل مختلف و بخصوص شرایط نامناسب اقتصادی شاهد اتفاقات ناگواری در کشور برای درآمدزایی و امرار معاش هستیم. البته سرقت کابل های مسی از سالها قبل در کشور وجود داشته اما افزایش آمار آن گواهی بر این مدعاست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، پیش از این و طی سالهای گذشته خسارت ناشی از این اقدام میلیاردها تومان اعلام و باعث شده مخابرات تدابیر شدیدتری برای حفاظت از اموال بکار ببندد چرا که در برخی موارد این خسارت‌ها قابل جبران نبوده است؛ به طور مثال در مواردی ۱۰ کیلومتر کابل از یک اطراف یک روستا سرقت شده که بخاطر شرایط فیزیکی و جغرافیایی عملاً دیگر ایجاد شبکه ممکن نبوده و این موضوع باعث ایجاد مشکلات مضاعف برای مردم شد. در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود از فراگیری سرقت کابل‌های مسی خبر داد و تاکید کرد این مشکل باید سریع‌تر حل شود چرا که قطعی کابل‌ها، ارتباطات را با کندی مواجه می‌کند. محمدجواد آذری جهرمی در صفحه توئیتر خود نوشت: «سرقت کابل مسی به فراگیری رسیده است، حدود ۶۰۰ نقطه در کشور با سرقت کابل مواجهند و به نوعی با پسرفت در ارتباطات ثابت مواجهند. این قابل قبول نیست.

از مخابرات ایران خواسته‌ام ضمن مذاکره با مسئولین انتظامی محلی، تاپایان شهریور همه نقاط را مجدداً به شبکه وصل کنند».وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال یکی از کاربران توئیتر که از او پرسیده بود آیا مردم باید با پول خودشان برای خرید کابل اقدام کنند تا مخابرات آن را وصل کند، گفت: خیر، همه هزینه‌ها را باید مخابرات ایران تقبل کند.جهرمی در ادامه خاطرنشان کرد: بنابر تحقیقاتی که انجام شده است، عمده سرقت‌ها با نوعی همکاری افراد آشنا با شبکه مخابراتی صورت می‌گیرد. دلایل متعددی دارد که یکی از آن‌ها هم می‌تواند تعویق در پرداخت مطالبات پیمانکاران است که برای حل آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. او در پایان به این نکته اشاره کرد که در گذشته نیز کابل دزدی وجود داشته، اما به این شکل، گسترده نبوده و حتماً باید با آن برخورد کرد.

درآمدزایی و به جیب زدن پول های کلان

امید ملکی، کارشناس مخابرات

سرقت کابل ها و سیم های مسی نه تنها موجب هدر رفت ثروت ملی می شود بلکه زمینه را برای خسارت شدید به زیر ساختها و اختلال در خدمات رسانی را نیز مهیا می کند و در نتیجه به دلیل سودجویی عده ای فرصت طلب، تعداد قابل توجهی از مردم برخی خدمات را با اختلال دریافت می کنند. سابقه این سرقت ها از سالها قبل است و افراد سودجو با فروش این کابل ها بخصوص در شرایط حال حاضر که قیمت این کالا افزایش یافته است کسب درآمد می کنند. این حرکات باید از همان سالهای آغازین پیگیری و جرایم مناسب با آن اجرا می شد که به دلیل بی برنامه گی این اتفاق نیفتاد.

تا به امروز هم که شاهد رشد بی سابقه سرقت این کابل ها به دلیل افزایش قیمت آن هستیم نیز هنوز حرکت قابل توجهی دیده نشده است. مسوولان و متولیان این قضیه باید با قوانین و مقررات مناسب جلوی این حرکات را بگیرند تا خدمات رسانی به مردم دچار اختلال نشود. اینکه عده ای بخواهند برای درآمدزایی و به جیب زدن پول های کلان خدمات و ارتباطات عده ای دیگر را دچاز اختلال کنند غیرقابل قبول است. لازم است کابلهای خودنگهدار جای سیم های مسی را بگیرد تا به مرور زمان کابل ها از دست سارقان سیم نجات پیدا کنند و مردم نیز شاهد اختلال درارتباطات به این دلیل نباشند. کابل های جدید و جایگزین شده بجای سیم های مسی مقرون به صرفه و نیز مقاومترند. برنامه ای باید وجود داشته باشد تا به مرور زمان از کابل های خود نگهدار بدین منظور استفاده شود. البته باید به این نکته هم اشاره شود که سارقان تنها بخشی از کابل های مسی را قطع کرده و آن را به سرقت می برند و در بسیاری مواقع نیز حتی به اشتباه فیبرهای نوری را به جای کابلهای مسی می برند و این اشتباه تنها باعث قطع ارتباط مشترکان فیبر می شود و چیزی عاید سارقان نخواهد شد. با این حال تمامی تلاش مخابرات باید در این جهت باشد که با جایگزینی فیبرهای نوری و کابلهای خودنگهدار به جای کابل مسی این مشکل را رفع کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.