صفحه اصلی / سرخط خبرها / انتقاد از بی‌توجهی مجلس به آب تهران

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران خبر داد

انتقاد از بی‌توجهی مجلس به آب تهران

کسب و کار نیوز- مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران با انتقاد از بی‌توجهی نمایندگان تهران در مجلس به موضوع آب تهران گفت: اگر طرح‌های مربوط به آب تهران به موقع اجرا نشود، تا ۱۰ سال آینده در تامین آب شرب تهران به مشکل بر می‌خوریم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، سید حسن رضوی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران در نشستی خبری اظهار کرد: بارندگی‌های تهران در سال آبی جاری، تاکنون ۶۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و ۴۸ درصد بیشتر از مدت مشابه به صورت متوسط در درازمدت بوده است.

وی با بیان اینکه در اسفند و فروردین در استان تهران نیز سیلاب‌های متعددی داشتیم که توسط مخازن سدها مهار و مدیریت شد، گفت: رهاسازی آب از سدهای تهران برای مدیریت سیلاب‌های پیش‌رو از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد و تا فروردین ماه ادامه یافت.

رضوی افزود: در حال حاضر یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون مترمکعب، آب در مخازن سدهای استان تهران ذخیره شده و بجز سد لار، تمامی سدهای تهران به صورت لب به لب و پر هستند و هر میزان ورودی آب به مخازن سدها برابر با میزان خروجی آب از این سدها است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران ادامه داد: رودخانه‌های تهران از رودخانه‌های دیگر استان‌های کشور به دلیل شیب زیاد و وحشی بودن رودخانه خطرناک‌تر هستند و فقط در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری ۱۲ نفر در رودخانه‌های تهران غرق شده‌اند که نیاز است مردم نسبت به اتراق در حاشیه رودخانه‌ها بسیار توجه کنند.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته بارش‌های سیلابی تابستانی در استان تهران و بالادست رودخانه‌ها داریم که این موضوع خود به افزایش حجم آب عبوری از رودخانه‌ها و افزایش خطرناکی آنها می‌انجامد.

رضوی با بیان اینکه سامانه آب تهران از دو سامانه شرقی و غربی تشکیل شده گفت: در حال اتصال دو سامانه شرقی و غربی تهران به وسیله رینگ تهران هستیم تا مانور تامین آب در شرق و غرب تهران افزایش یابد.

وی افزود: طرح‌های مهم و متعددی برای تامین آب تهران به خصوص برای افق ۱۴۱۰ در دست انجام است که این طرح‌ها به دلیل کم توجهی مسکوت مانده و اغلب متوقف هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران تصریح کرد: متاسفانه دستگاه‌های ذیربط که باید برای تامین آب استان تهران توجه زیادی داشته باشند به این موضوع کم توجهی می‌کنند و از طرف نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی نیز شاهد بی‌توجهی به مسئله مهم تامین آب تهران هستیم. به طوریکه ۵ ماه است درخواست تشکیل جلسه با نمایندگان تهران در مجلس را ارائه کرده‌ایم تا وضعیت تامین آب تهران را به آنها گزارش دهیم اما هنوز جوابی از سوی نمایندگان دریافت نکردیم و به طور مثال وقتی با دفتر آقای عارف به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان تهران تماس می‌گیریم هر بار به ما می‌گویند که با شما تماس خواهیم گرفت ولی به نظرمی‌رسد تا پایان زمان نمایندگی ایشان نیز موفق به دیدار و تشکیل جلسه با ایشان نشویم.

رضوی خاطر نشان کرد: اگر طرح‌های مهم تامین آب تهران به موقع اجرا نشوند، شهر تهران در چند سال آینده با مشکل تامین آب شرب مواجه می‌شود و این مشکل تا ۱۰ سال آینده نمود پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر در شرق و غرب تهران به منظور اسکان سرریز جمعیت شهر تهران در نظر گرفته شده گفت: شهر پردیس در شرق شهر تهران با افق جمعیتی ۵۸۰ هزار نفر در سال ۱۴۱۰ و منطقه ۲۲ در غرب تهران با افق جمعیتی یک میلیون نفر در سال ۱۴۱۰ و همچنین حدود ۵۰۰ هزار نفر که در حواشی این دو منطقه ساکن خواهند شد، جمعیتی حدودا ۲ میلیون نفری است که از امروز به فکر تامین آب آنها هستیم و لازم است تا طرح‌های مربوطه به موقع اجرا شود.

وی افزود: در حال حاضر نیز در برخی مناطق تهران مثل منطقه ۲۲، با مشکل تامین آب مواجه هستیم و حتی در اطراف تهران در منطقه کرج، آب شرب به صورت میلیمتری و سر به سر تولید و مصرف، تامین می‌شود.

رضوی میزان نیاز مالی تامین پروژه‌های آب تهران را ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: لازم است این رقم طی ۵ سال اینده در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم میزان تامین آب مورد نیاز تهران در افق ۱۴۱۰ را محقق کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران با بیان اینکه فاز یک تصفیه‌خانه ششم تهران به پیشرفتی ۷۰ درصدی رسیده گفت: امیدواریم این پروژه مهم تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد که با بهره‌برداری از آن و تکمیل طرح آبرسانی به شهر تهران از سد کرج از طریق حفر تونل، ۵۹۰ میلیون متر مکعب آب برای غرب تهران تامین کنیم.

وی از اجرای طرح علاج‌بخشی سد لار به عنوان طرحی موثر به منظور تامین آب شرق تهران نام برد  و گفت: اگر طرح مطالعه و علاج‌بخشی سد لار تکمیل شود با انتقال آب از سد لار به منطقه کلان به وسیله یک تونل ۳۰ کیلومتری ۱۶۵ میلیون متر مکعب درسال آب باکیفیت برای جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر در شرق تهران و شهر پردیس تامین می‌شود.

رضوی با بیان اینکه یکی از طرح‌های مهم و از ابرطرح‌های آب تهران پروژه ساماندهی آب‌های سطحی جنوب تهران گفت: در این طرح با احداث دو تصفیه‌خانه می‌توانیم ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را به آب سالم تبدیل کنیم و این موضوع از آن جهت دارای اهمیت مضاعف است که اکنون ۳۰ هزار هکتار از اراضی جنوب تهران با آب آلوده آبیاری می‌شوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران با تاکید بر اینکه رودخانه کرج هیچ‌گاه خشک نخواهد شد چرا که حقابه زیست محیطی مصوب دارد گفت: طرح آبرسانی از کرج به تصفیه‌خانه ششم تهران مطرح شده اما انتقاداتی در فضای مجازی و به صورت ناآگاهانه به این طرح صورت می‌گیرد که اگر این طرح اجرا شود کشاورزی منطقه دستخوش تغییر می‌شود و حتی ممکن است رودخانه کرج خشک شود در صورتی که هیچ کدام از این مسائل مطرح نیست و اجرای این طرح هیچ آسیبی به کشاورزی استان البرز و یا رودخانه کرج نمی‌زند.

وی با بیان اینکه وزیر نیرو در جریان مسائل آب تهران است گفت: با وجود بی‌توجهی نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی به مسائل آب تهران، وزیر نیرو مشکلات مربوطه را به هیئت دولت انتقال داده و امیدواریم با پیگیری ایشان بتوانیم بر مشکلات فائل آییم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.