صفحه اصلی / سرخط خبرها / روایت ظریف از حذف معاملات دلاری در چند کشور مهم

روایت ظریف از حذف معاملات دلاری در چند کشور مهم

کسب و کار نیوز- وزیر امور خارجه گفت: مردم پایه مقاومت هستند و معیشتشان باید تأمین شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، مراسم بزرگداشت دهم تیرماه روز ملی صنعت و معدن امروز (دوشنبه) با حضور «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی و «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی شروع شد.

محمدجواد ظریف امروز با حضور در این مراسم با اشاره به اینکه فشارهایی که امروز به ایران وارد شده، فشارهایی از سوی آمریکا نیست بلکه به‌خاطر شکست‌های مستمر این کشور در برابر ایران در منطقه است اظهار داشت: با توافق برجام ما توانستیم در منطقه به دستاوردهای مهمی دست پیدا کنیم و قدرت ایران در منطقه افزایش پیدا کرد، به‌نحوی که همین موضوع عاملی شد تا آمریکا در عرصه بین‌المللی هر روز منزوی‌تر شود.

وی با بیان اینکه آمریکا برای رسیدن به اهداف خود حتی ۴ بار جلسه شورای امنیت را برای محکوم کردن ایران در سطح رئیس جمهور و وزارت خارجه برگزار کرد افزود: هر ۴ بار این کشور نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند. این موضوع نشان می‌دهد آمریکا امروز فقط از تنها حربه خود که موضوعات اقتصادی است علیه ایران استفاده می‌کند.

وزیر امور خارجه با اعلام اینکه در حوزه میدانی شرایط ایران در منطقه بسیار مثبت است، گفت: در عراق و سوریه، آمریکا اقدامات متعددی برای حضور پررنگ خود در این کشورها انجام داد حتی در سوریه، تمام قدرت‌ها متعهد شدند تا حکومت این کشور را سرنگون کنند اما نتوانستند. در لبنان نیز نخست وزیر یک کشور را زندانی کردند تا به اهداف خود برسند. این موضوعات نشان می‌دهد آمریکا برای به‌زانو در آوردن ایران از تمام ابزارهای خود استفاده کرده ولی نه‌تنها حضور ایران در منطقه کاهش پیدا نکرده بلکه در سطح بین‌المللی ایران حضوری بسیار فعال دارد.

ظریف در ادامه صحبت‌های خود راجع به حوزه اقتصادی که امروز به‌عنوان یک حربه از سوی آمریکا برای فشار به ملت ایران اعمال می‌شود تصریح کرد: در بخش بازار ارز آنها می‌خواستند فشارهای زیادی را با نابسامانی بازار به اقتصاد کشور وارد کنند که در همین زمینه ایران و سایر کشورها درصددند وابستگی خود را به دلار کاهش دهند، به‌نحوی که ۳۵ درصد از معاملات ترکیه با ایران با ارز ملی انجام شده است. در امارات و هند به‌عنوان متحدان اصلی هند نیز از دلار در بخشی از معاملات استفاده نمی‌شود که این موضوع نشان می‌دهد آنها می‌خواهند سطح وابستگی خود را به دلار کاهش دهند.

وی درباره اینستکس گفت: هرچند اروپایی‌ها تصمیم گرفتند با این ابزار بخشی از مشکلات اعمال تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند اما این پاسخی به درخواست ایران برای اجرای تعهدات اتحادیه اروپا نیست اما یک راهبرد مناسب به‌شمار می‌آید.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما باید با تکیه بر توانمندی داخلی بر توسعه تولید ملی، سطح وابستگی خود را به کشورهای دیگر کاهش داده و روند توسعه را در پیش بگیریم.

وی با تصریح به نقش صنعت و تولید ملی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور اظهار داشت: ما امروز به تلاش صنعتگران خود برای رفع مشکلات نیازمندیم. جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته نشان داد که در برابر احترام، احترام گزارده و در برابر فشار، مقاومت می‌کند.

ظریف اضافه کرد: مردم کشور ما شرایط بسیار سختی را در طول سال‌های گذشته از جنگ تحمیلی و حتی تحریم‌ها پشت سر گذاشته و مقاومت خود را نشان داده‌اند البته دولت نیز باید اقدامات اساسی را برای توسعه صنعت کشور انجام دهد. مردم به گردن ما حق بسیار دارند. ما باید در پاسخ به ایستادگی و مقاومت مردم ضمن رشد اقتصادی، مشکلات معیشت آنها را برطرف کنیم.

وی تأکید کرد: ایران مقابل فشار کوتاه نخواهد آمد. دنیا باید بداند که هیچ‌گاه نباید یک ایرانی را تهدید کند.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.