صفحه اصلی / اسلایدر / رونق تولید با کاهش قیمت تمام شده کالای داخلی
رونق تولید با کاهش قیمت تمام شده کالای داخلی

وزارت صمت تامین مالی بنگاههای تولیدی را در دستور کار قرار دهد

رونق تولید با کاهش قیمت تمام شده کالای داخلی

در شرایطی که کشور با رکود تورمی در اقتصاد مواجه شده است، تولید و رونق آن، با دشواری‌های متعددی روبه روست. بسیاری بر این باورند که در شرایط تحریم، تهیه مواد اولیه و دستگاه‌های تولیدی به روز دنیا، سدی بر سر راه تولید است. عده‌ای دیگر، مشکلات اداری در مسیر اخذ مجوز کسب و کار و مالیات‌های سنگین از تولیدکننده آن هم در این شرایط اقتصادی را به عنوان مانعی بزرگ در راه تولید می‌دانند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، عده ای از کارشناسان نیز وزرات صمت را به عنوان متولی تولید عنوان نموده اند و بر این باورند که این وزرات خانه باید در راستای تحقق رونق تولید ملی گام های اساسی را بردارد. تامین نیازهای مالی و نقدینگی این بنگاهها از مهم ترین اقداماتی است که وزرات صمت باید برای آن برنامه ریزی کند. اما در همین رابطه یک اقتصاددان مهمترین چالش‌های پیش روی رونق تولید را تامین مالی، اعطای مجوز‌های صادراتی و محیط‌های کسب و کار در داخل کشور دانست. علی فرحبخش افزود: به خاطر محدودیت‌های بیرونی و سیاست‌های اشتباهی که در سال‌های گذشته پیش گرفته شده کشور با شرایط رکودی هم همراه است و ما امسال میراث یک رکود تورمی خواهیم بود که شاید سنگین‌تر از سال قبل باشد. این اقتصاددان گفت: شرایط خاصی که به کشور وارد شده باعث شوک ارزی شده و به دنبال آن تبعات تورمی دارد و ما امسال شاهد یک رکود تورمی در کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: سیاستگذاران باید با دقت و ریزبینی به سیاست گذاری بپردازند تا هم فشار کمتری به مردم و بنگاه‌ها وارد شود و همین که بتوانیم از این بزنگاه تاریخی عبور کنیم. فرحبخش در خصوص تامین مالی بنگاه‌ها که یکی از مشکلات پیش روی بنگاه هاست گفت: متاسفانه بیشتر بنگاه‌های ما برای تامین مالی خود به بانک‌ها مراجعه می‌کنند در صورت که در تمام دنیا به اوراق قرضه و بازار سرمایه برای تامین مالی متکی هستند. وی افزود: بستر سازی برای آنکه بنگاه‌ها بتوانند تامین مالی را از طریق بازار سرمایه و انتشار اوراق قرضه انجام دهند اقدام بسیار مهمی است که باید انجام شود و همچنین اصلاح سیستم بانکی برای دریافت تسهیلات آسان نیز می‌تواند در جهت رونق تولید موثر باشد. این اقتصاددان در ادامه گفت: هنوز سیاست‌های لازم برای انتشار اوراق قرضه دست و پا گیر است و بنگاه‌ها فکر می‌کنند اگر سراغ سیستم بانکی بروند ارزانتر و راحت‌تر می‌توانند تامین مالی کنند در صورتی که اگر قوانین دست و پاگیر بازار سرمایه برطرف شود، بنگاه‌ها به سمت بازار سرمایه تغییر مسیر می‌دهند. وی در خصوص تاثیر تحریم‌ها در اقتصاد گفت: به هر حال تحریم‌ها تاثیرگذارند، اما هرچقدر ما بهتر تصمیم بگیریم بهتر می‌توانیم تاثیرات تحریم‌ها را خنثی کنیم. فرحبخش گفت: یکی از راه‌های برگرداندن ارز به کشور تسهیل کردن شرایط صادرات است و با از بین بردن محدودیت‌های صادراتی می‌توانیم ارزآوری بهتری برای کشور داشته باشیم.

مقاوم سازی اقتصاد با رونق تولید

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

در شرایطی که اقتصاد کشور درگیر آن است تنها می توان یا مقاوم سازی آن از این مشکلات پیروز بیرون آمد. مقاوم سازی اقتصاد ایران تنها در گرو اهمیت به تولید ملی و رونق آن است. امروز اقتصاد ایران درگیر تحریم هاست اما باید به این نکته اشاره داشت که نه ‌تنها در زمان تحریم بلکه در شرایط عادی نیز نباید اقتصاد مقاومتی را فراموش کرد و اگر به مقاوم‌سازی اقتصاد توجه شود، بخش مهمی از اقتصاد و صنعت کشور حتی زیر فشار تحریم قادر به تأمین نیاز داخلی خواهند بود. اگر نیاز کشور به کالا و خدمات را از طریق تولید داخلی برطرف کنیم و واردکننده صرف نباشیم این نابسامانی اقتصادی را پشت سر خواهیم گذاشت و به رشد اقتصادی خواهیم رسید.

وزارت صمت به عنوان متولی امر می تواند مسیر را برای تحقق تولید ملی و بهبود فضای کسب و کار آماده سازد. بهبود فضای کسب و کار با تامین مالی و حمایت از بنگاههای تولیدی رقم می خورد و هر گاه تولیدکننده توانایی رقابت در بازار داخلی و بین المللی را پیدا کند رونق تولید ملی را خواهیم داشت. در حال حاضر مشکلات زیادی بر سر راه تحقق خودکفایی در تولید ملی وجود دارد که البته راهکارهایی زیادی نیز در مقابل وجود دارد. امروز و در این شرایط  بخش زیادی از ارز حاصل از صادرات برای واردات کالا استفاده می‌شود و چنانچه دولت از ظرفیت تولید داخلی استفاده کند، می‌تواند به‌مرور این نیازمندی را به حداقل رساند.

واردات را باید به حداقل رساند و لازمه تحقق این امر بها دادن به تولید داخلی است. نباید اجازه داد تحریم ها نفس تولیدکننده ایرانی را تنگ کند. هر چه تحریم ها بیشتر شود باید حمایت ها بخصوص از سوی وزارت صمت افزایش یابد تا به رویه تولید ضربه وارد نشود. باید تامین مواد اولیه را در ابتدا از صنایع داخل کشور تامین کرد و در موارد محدود متکی به واردات مواد اولیه شد. هم چنین دولت باید نظارت خود را بر زنجیره تولید افزایش دهد تا قیمت تمام‌شده کالاهای داخلی کاهش یابد و این به‌خودی‌خود به رونق تولید کمک خواهد کرد. باید به موضوع مالیات نیز توچه ویژه ای وجود داشته باشد. چنانچه به‌درستی مالیات گرفته شود نه‌تنها به درآمد دولت افزوده خواهد شد بلکه شرایط لازم برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر نیز فراهم می‌شود و دیگر لازم نیست دولت با افزایش حقوق و دستمزد به این دور تسلسلی افزایش‌ها وارد شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۷۰ درصدی ترانزیت در سه ماهه ابتدایی امسال/ نیاز ۲۰۰ همت بودجه

به گزارش کسب و کار نیوز ، داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.