صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / درک چگونگی کارکرد گوگل به همراه مثال

درک چگونگی کارکرد گوگل به همراه مثال

کسب و کار نیوز- اگر قصد راه اندازی استارتاپ داشته باشید و یا تصمیم دارید کسب و کار خود را توسعه دهید حتما کلمه عجیب سئو را شنیدید و شاید سوالهای زیادی برایتان پیش آمده که بدانید تعریف سئو چیست و اینکه سئو به چه روشهایی انجام می شود یا چه ضرورتی دارد که اصول سئو را در کسب و کار پیاده سازی شود و صدها سوال دیگر...

به گزارش کسب و کار نیوز،  قرار است اینجا جواب همه سوالات به  تدریج و به زبان ساده و قابل فهم گفته شود.

لازم است ابتدا کلمه سئو را تعریف کنیم، سئو مخفف عبارت ” search engine optimization ” و به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است. از آنجایی که کسب و کارها برای داشتن بازار و مشتریان بیشتر به استفاده از شبکه های اجتماعی و وبسایت روی آوردند اهمیت سئو بیش از پیش برای همه روشن شده است. همه موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو، بینگ و …از الگوها و روندهایی استفاده می کنند که  گروهی از سایت های مشابه را در مقایسه با یکدیگر ارزیابی و در صفحات خود رتبه بندی می کنند. گوگل از این رو بیشترین تعداد کاربران را در جهان دارد در سئو به آن توجه می شود.

 تجزیه و تحلیل رفتار کاربران نشان داده است که افراد برای پیدا کردن موضوع خاصی در گوگل تنها به وبسایت هایی که در صفحه اول نمایش داده می شود توجه می کنند و بر روی سایت های دوم تا پنجم کلیک می کنند. جذب  کاربران به سایت و نمایش سایت در صفحه اول گوگل، از مواردی هستند که برای تحقق اهداف کسب و کار و بازاریابی لازم هستند و همچنین ضرورت بکارگیری سئو را نشان می دهند.

حال برای درک زیربنایی سئو لازم است بدانیم  که موتورهای جست و جو مخصوصا گوگل چگونه کار می کند

  موتور جست و جوی گوگل چگونه کار می کند

مشاهده کردید وقتی عبارتی را در نوار سرچ گوگل وارد میکنید برایتان فهرستی از سایت های مشابه که ایندکس شدند نمایش داده می شود. این لیست سایتها را ، گوگل توانسته است از کل وب استخراج کند که این کار را توسط نرم افزاری به نام spider یا عنکبوت انجام می دهد . اسپایدرها کار خود را با استخراج تعدادی از صفحات وب آغاز می کنند و سپس لینک های این صفحات  را شناسایی و پیوندهای آنرا پیدا می کنند و به ترتیب صفحات جدیدتری را استخراج می کنند و این کار را هم چنان ادامه می دهند تا فهرست بزرگی از صفحات وب حاصل شود .

مشخص است که میلیاردها صفحات سایت از سراسر جهان وجود دارد که این در هزاران ماشین به تام سرور نگه داری می شود. پس کار اسپایدر ها تا چه قدر می تواند پیچیده باشد.

 برای درک بهتر مثلا شما می خواهید درباره هواپیما و مدل های آن بیشتر بدانید.  توی گوگل کلمه ” هواپیما” را وارد می کنید و سپس دکمه enter را می زنید. نرم افزار اسپایدر همه صفحاتی که کلمه کلیدی هواپیما را دارد را شناسایی می کند. یک فهرست زیادی از سایت ها آماده می شود ولی خوب سوالی که مطرح می شود گوگل از کجا می فهمد کدام سایت ها اطلاعات مرتبط با مدل های هواپیما می دهد؟ جواب این سوال را با بررسی بیش از ۲۰۰ سوال انجام می شود – سوالاتی که جزء معیارهای سئو محسوب می شود- مانند این کلمه کلیدی چند بار در متن آمده است؟ آیا کلمات کلیدی در عنوان صفحه سایت آمده است؟ آیا چنین سایتی با کیفیت است یا بی کیفیت؟رتبه این سایت چقدر است ؟ چه تعداد لینک خارجی به این صفحه داده شده است؟ آیا این لینک ها مهم هستند؟ در نهایت گوگل همه این عوامل را بررسی و ترکیب می کند و امتیاز هر صفحه را بدست می آورد. در زمانی کمتر از نیم ثانیه همه این کارها انجام می شود تا نتیجه عبارت مورد جستجوی خود دیده شود. گوگل تلاش می کند که فهرستی از مرتبط ترین و مفیدترین سایت ها را نشان دهد.

نوشته: الهام ابوالفضلی

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.