صفحه اصلی / استان ها / کاهش آمار کشتار؛ علت افزایش قیمت گوشت
کاهش آمار کشتار؛ علت افزایش قیمت گوشت

کاهش آمار کشتار؛ علت افزایش قیمت گوشت

کسب و کار نیوز: معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: یک علت افزایش قیمت گوشت این است که دامدار دیگر دام مولد خود را کشتار نمی‌کند و آن را جهت بره‌گیری نگه داشته تا استفاده کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا , سعادت علی‌نیا در خصوص افزایش قیمت گوشت، اظهار کرد: افزایش قیمت گوشت قرمز چند علت دارد، گوشت ابتدا مقداری افزایش قیمت پیدا کرد و ران بدون چربی تا ۱۲۰ هزار تومان رسید اما اکنون مجدداً به ۱۰۵ هزار تومان رسیده است.
وی افزود: این افزایش قیمت به دلیل قیمت تمام شده دام است. هزینه‌های تولید افزایش یافته که یک دلیل این افزایش تغذیه است. اقلام علوفه‌ای مانند جو، ذرت، کاه و یونجه نسبت به مدت مشابه افزایش قیمت و تا ۱۰۰ درصد رشد داشته، هزینه نیروی کارگری نیز افزایش یافته و افزایش هزینه‌های دیگری مانند آب، برق، سوخت و حمل و نقل دست به دست هم داده تا هزینه تولید را افزایش دهد.
علی‌نیا با بیان اینکه زمانی که هزینه تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یابد، قطعاً قیمت تمام شده دام نیز بالا می‌رود، عنوان کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده برای دامدار بدون سود حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است که با ۱۰ درصد سود ۳۸ هزار تومان می‌شود. اکنون قیمت دام زنده پروار جهت کشتار در بازار ۴۲ هزار تومان است. شقه گوشت بدون دنده باید ۸۵ هزار تومان شود که میانگین استانی ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان است.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی ادامه داد: علت دیگر این است که با توجه به بارندگی‌هایی که رخ داده و وجود علوفه در حوزه مراتع، دامدار دیگر دام مولد خود را کشتار نمی‌کند و آن را جهت بهره‌گیری نگه داشته تا استفاده کند، بنابراین آمار کشتار در کشتارگاه‌ها نسبت به دو سه ماه قبل کمتر شده، یعنی ورودی دام جهت کشتار در کشتارگاه مشهد روزی ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ بوده اما اکنون ۱۳۰۰ یا ۱۴۰۰ رأس است.
وی بیان کرد: هزینه تمام شده گوشت برای دامدار ۳۵ هزار تومان است، عملاً اگر بتوانیم با قیمت تمام شده دام را کشتار کنیم، قیمت گوشت ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان می‌شود اما عملاً گوشت دست واسطه قرار می‌گیرد و با وجود اینکه باید بعد از کشتار لاشه بدون دنده درب کشتارگاه حدود ۸۰ هزار تومان باشد، درب مغازه ۱۰ درصد کارمزد برمی‌دارند، گوشت را تقسیم‌بندی می‌کنند و ران بدون دنده را با قیمت ۱۰۵ تا ۱۲۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسانند.
علی‌نیا اضافه کرد: باید در بخش توزیع نظارت صورت گیرد که این بر عهده اصناف است. این کار باید شدت گیرد. پیشنهاد ما این است که قیمت گوشت قرمز مانند گوشت مرغ به ستاد تنظیم بازار آمده، تعزیراتی شده و نرخ‌گذاری شود.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه کار ما بیشتر در حوزه تولید بوده یعنی میزان تولید و تأمین پروتئین به عهده وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: در این حوزه کارهایی انجام دادیم. خراسان رضوی بیشترین آمار دام سبک کشور را دارد. در حوزه تولید گوشت قرمز نسبت به سایر کشور رتبه اول را داریم و تأمین نیاز خود را در استان انجام می‌دهیم. در رابطه با بحث پرورش، اصلاح نژاد و تغذیه برنامه‌ها، آموزش‌هایی برای دامداران داریم.
وی خاطرنشان کرد: همیشه اردیبهشت ماه دامدار، بره مازاد خود را به بازار می‌آورد و چون در اردیبهشت عرضه زیاد بود، قیمت گوشت در خرداد و تیر ماه کاهش پیدا می‌کرد اما اکنون به واسطه تأمین نیاز دامدار در حوزه علوفه، دامدار خود دام پروار را نگه می‌دارد و عرضه آن کمتر شده و قطعاً تا دو ماه آینده به بازار می‌آید. پیش‌بینی ما این است که گوشت نه به این عنوان که قیمت آن مانند سال گذشته ارزان شود، اما به قیمت منطقی می‌رسد.
علی‌نیا در خصوص قیمت مرغ، گفت: قیمت مرغ از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کمتر است. قیمت تنظیم بازار حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است. نهاده‌های مرغ تأمین و میزان جوجه‌ریزی زیاد شده، از ابتدای فروردین تاکنون هر ماه میزان جوجه‌ریزی ۷ تا ۷.۵ میلیون تومان شده است، قیمت مرغ در مغازه خرده‌فروشی نسبت به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار هزار تومان کمتر بوده و ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.