صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / روی خوش بازارها به عملیاتی شدن اینستکس
روی خوش بازارها به عملیاتی شدن اینستکس

پایگاه خبری اتاق ایران بررسی می‌کند

روی خوش بازارها به عملیاتی شدن اینستکس

کسب و کار نیوز- در نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین، عملیاتی شدن اینستکس اعلام شد و پردازش اولین تراکنش آن در دستور کار قرار گرفت. البته طرف ایرانی معتقد است هنوز دستاوردهای این کمیسیون با آنچه موردنظر ایران بوده فاصله قابل‌توجهی دارد اما بازهم یک گام روبه‌جلو محسوب می‌شود و امروز بازارهای طلا، ارز و سرمایه با روی خوش به همین گام روبه‌جلو کشف قیمت شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، دو روز پیش، جمعه، نشست سه‌ساعته کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد و پس از اتمام آن، هم توسط نماینده ایران و هم از سوی نماینده سیاست خارجه اتحادیه اروپا، عملیاتی شدن کانال مالی ایران و اروپا موسوم به اینستکس رسانه‌ای شد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، این نشست را مثبت و سازنده‌ای عنوان کرده که نسبت به جلسات گذشته یک گام به جلو به شمار می‌آید، هرچند نتایج آن هنوز تا خواسته‌های جمهوری اسلامی فاصله قابل‌توجهی وجود دارد.

عراقچی می‌گوید: اینستکس بدون اینکه خرید نفت از ایران صورت بگیرد یا اعتبارات خاصی برای این سازوکار در نظر گرفته شود، نمی‌تواند به‌صورت کامل انتظارات ایران را برآورده کند و انتظار می‌رود کشورهای اروپایی به‌صورت جدی بحث فروش نفت ایران را هم مدنظر داشته باشند.

همچنین پس از برگزاری این نشست، هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجه اروپا نیز در توییتر از اجرایی شدن سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به اینستکس خبر داد و نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام به نتیجه رسید. گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشتیم. اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای ایران توسط تمامی طرفین همچنان یک عنصر کلیدی باقی می‌ماند.

اشمید در توییت دیگری نوشت: اینستکس حالا عملیاتی شده است. اولین تراکنش‌ها در حال انجام شدن است و کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا نیز به این مکانیسم خواهند پیوست. پروژه‌های فردو و اراک نیز به‌خوبی در حال پیشروی هستند.

خوش‌بینی بازار ارز به آینده

در نخستین جلسه معاملاتی پس از اعلام خبر عملیاتی شدن اینستکس، فعالان بازار ارز تهران با انتظار کاهش یا تثبیت قیمت ارز فعالیت خود را آغاز کردند چراکه عملیاتی شدن اینستکس در حالت خوش‌بینانه می‌تواند به افزایش فروش نفت و به‌تبع آن رشد درآمدهای ارزی منجر شود که در این صورت می‌تواند به عرضه بیش‌ازپیش ارز در بازار دامن بزند و کف‌های پایین‌تری برای قیمت ارز بسازد.

بر همین اساس در معاملات امروز بازار ارز، قیمت اغلب ارزهای جهان‌روا با افت نسبی همراه شد آن‌هم در شرایطی که در گشایش بازار، نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی، به‌عنوان ابزار مدیریتی بانک مرکزی در بازار، نسبت به پنج‌شنبه بدون تغییر اعلام شده بود.

در معاملات امروز بازار ارز، تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت فروش هر دلار آمریکا در صرافی بانکی ۱۲ هزار و ۹۴۴ تومان و در شبکه صرافی ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان ثبت شد که نسبت به روز پنجشنبه افت کمی را تجربه می‌کند و قیمت مابقی ارزهای مورد معامله در بازار تهران نیز به همین نسبت به کاهش کمتر از یک درصد مواجه شده است.

 

ترمز رشد قیمت طلا کشیده شد

پیرو عقب‌نشینی قیمت در بازار ارز، فعالان بازار طلا و مسکوکات طلا نیز با کاهش قیمت‌ها مواجه شدند و افت ۰٫۵ تا یک‌درصدی قیمت طلای ۱۸ عیار و قیمت انواع سکه را تجربه کردند. در معاملات امروز در حالی ترمز رشد قیمت طلا کشیده شد که در هفته گذشته به‌واسطه رشد قابیل توجه قیمت جهانی طلا، قیمت طلا در بازار داخلی توانسته بود در مقابل کاهش قیمت ارز داخلی مقاومت کند و ثبات خود را حفظ کند اما امروز در شرایطی که بازارهای جهانی در تعطیلی به سر می‌برد، قیمت طلای داخلی در واکنش به افت نسبی قیمت ارز و خوش‌بینی حاصل از عملیاتی شدن اینستکس وارد روند کاهشی شد.

بازار سرمایه، صعودی اما محتاط

در معاملات امروز بازار سرمایه، به‌عنوان یکی از اثرپذیرترین بازارهای کشور از تحولات و اخبار سیاسی، هرچند به‌واسطه خوش‌بینی به گشایش‌های اقتصادی از طریق عملیاتی شدن اینستکس، استقبال معامله‌گران از خرید در گشایش بازار نسبتاً مشهود بود و در همان اولین ساعت از معاملات، شاخص کل را به بالای ۲۵۰ هزار واحد رساند؛ اما در میانه جلسه معاملاتی به‌تدریج فشار فروش در بازار بیشتر شد و بخشی از رشد شاخص را خنثی کرد. فعلا رشد شاخص به کمتر از ۵۰۰ واحد رسیده و شاخص کل در مرز ۲۴۹ هزار واحد قرار دارد.

البته منفی شدن قیمت سهام در معاملات چند شرکت بزرگ و شاخص‌ساز بازار که اتفاقاً در هفته گذشته از عوامل اصلی رشد خیره‌کننده شاخص کل بودند نیز در کم‌رمق شدن معاملات بازار سرمایه در جلسه معاملاتی امروز بی‌تأثیر نبود. شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه سپاهان، گسترش نفت و گاز پارسیان و گروه مپنا از جمله شرکت‌هایی بودند که تأثیر منفی بر شاخص کل بورس تهران داشتند.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.