صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش تولیدکنندگان بدهکار بانکی
افزایش تولیدکنندگان بدهکار بانکی

در فصل اول سال 98، هیچ بهبودی در شاخص‌های ساختاری تولید دیده نمی‌شود

افزایش تولیدکنندگان بدهکار بانکی

رونق تولید از جمله فرآیندهایی است که اگر بتوان به تحقق آن دست پیدا کرد ضمانتی برای ثبات اقتصادی خواهیم داشت. متاسفانه اقتصاد ایران در شرایطی قرار گرفته است که نقدینگی و سرمایه ها به جای اینکه به سمت تولید روانه شوند به سمت واردات حرمت کرده اند و این آفتی برای تولید داخلی به شمار می رود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در فصل اول سال ۹۸ هیچ بهبودی در شاخص‌های ساختاری تولید دیده نمی‌شود و اقدام لازم برای افزایش جذابیت در بازارهای رقیب را نداشته‌ایم. حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: یک فصل زمان کافی است تا بر اساس آمار، اعداد و ارقام نگاهی به شاخص‌های اقتصادی و شاخص‌های مرتبط به نظام تولید برای بررسی بهبود در تولید داشته باشیم که اعداد و ارقام‌های موجود سیگنال لازم را برای انجام اقدامات لازم در این مدت از سال به ما نمی‌دهند. سلاح‌ورزی گفت: در فصل اول سال ۹۸، هیچ بهبودی در شاخص‌های ساختاری تولید دیده نمی‌شود و اقدام لازم برای افزایش جذابیت در بازارهای رقیب را نداشته‌ایم. او افزود: تولید هم به کالا مربوط است، هم خدمات، هم بخش‌های دیگر و فقط مربوط به وزارت صمت نمی‌شود. در اواخر سال ۹۶ در یک بازه زمانی نرخ ارز تقریباً ۴ برابر شد و ارزش پول ملی به‌شدت کاهش یافت و این باعث شد قیمت مواد اولیه فعالین اقتصادی تولید افزایش یافت که ماشین‌آلاتی را وارد کردند و تمامی پیش‌بینی‌های فعالین اقتصادی به‌دلیل وارد کردن با ارز نیمایی به‌هم خورد و  از بین رفت. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: به‌دلیل الزام بازگشت و عرضه ارز حاصل از صادرات در سیستم نیما، تناسب نداشتن مبانی صادرات، بلوکه شدن منابع فعالین اقتصادی در سازمان مالیاتی به‌دلیل توقف استرداد ارزش افزوده حاصل از صادرات و افزایش قیمت‌ها نیاز فعالین اقتصادی به سرمایه در گردش چند برابر شد که این‌ها همه مشکلاتی است که به‌صورت یک زنجیره پیشِ‌پای یک فعال اقتصادی است.

او متذکر شد: دولت برای تأمین بودجه و نیازهای مالی علی‌رغم کاهش حجم و رشد اقتصادی مالیات را افزایش داده، همچنین نظام تأمین اجتماعی به‌دلیل تحمیل تکالیف دولت‌ها به بنگاه‌های شناسنامه‌دار فشار وارد کرده است، بنابراین تا زمانی که سیاست‌های ارزی متناسب، نظام مالیاتی و نظام تأمین اجتماعی به‌عنوان بستر تولید متناسب با شرایط رونق نباشد نمی‌توان منتظر این بود که رونق تولید به‌خودی خود اتفاق بیفتد.سلاح‌ورزی گفت: باید بپذیریم که در مکانیزم بازار عرضه و تقاضا را داریم و با توجه به اینکه میزان تهیه نیازها نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، نمی‌توان افزایش قیمت‌ها را با برخوردهای تعزیراتی و نظارتی بازار را کنترل کرد.وی اضافه کرد: نکته دیگر درباره رونق تولید این است که اگر تولید نسبت به دیگر فعالیت‌های اقتصادی اهمیت داشته باشد به رونق تولید کمک خواهد شد بنابراین باید رغبت رقابت در بخش تولید ایجاد کرد. سلاح‌ورزی گفت: مهمترین شاخص به‌جای روژه‌های تعریف‌شده وزارت صمت قدم‌های برداشته‌شده در حوزه تولید است همچنین تعدد مقررات بر مشکلات تولید و رونق تولید افزوده است.

برنامه‌های تشویقی برای افزایش حجم صادرات

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران

رونق تولید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی و مهم تر از همه بیکاری را رفع خواهد کرد بنابراین برای دستیابی به این مهم باید برنامه ها و قوانین خاصی در دستور کار قرار بگیرد. رونق تولید موانع بسیاری دارد. باید در ابتدا به تولید داخلی توجه داشته باشیم و با تدیون قوانین و برنامه های مناسب به تولیدکننده داخلی توان رقابت بدهیم و پس از آن با به دست آوردن بازارهای عرضه و صادرات رونق را به تولید بازگردانیم. عوامل بسیاری در بوجود آمدن وضعیت کنونی دخیل بوده و هستند که اگر در مسیر درست تولید قرار بگیریم با همین سلاح می توانیم بر این مشکلات غلبه کنیم. دولت برای رونق تولید با کیفیت و دستیابی به محصول صادرات محور در کنار رفع قوانین دست و پاگیر باید برنامه‌های تشویقی برای افزایش حجم صادرات در نظر بگیرد که در نهایت میزان تولید محصول با کیفیت صادرات محور در کشور به شدت افزایش می‌یابد. درست است که راه رونق تولید راهی بسیار طولانی است اما اکنون راه صادرات باز است اما بهتر است که تا حدودی از موانع موجود برداشته شود تا از این طریق تولیدکنندگان به سمت افزایش تولید کالاهای داخلی و نیز صادرات آن پیش روند.

از طرف دیگر رونق تولید همکاری نظام بانکی را نیز می طلبد. در صورتی که بانک‌ها اقدام به اخذ بهره قابل قبولی از تولیدکنندگان کنند تاثیر چشمگیری را در تحقق شعار سال ۹۸ خواهند داشت بنابراین بهتر است تا بانک‌ها به منظور تحقق شعار سال و نیز رونق تولید همراهی لازم با تولیدکنندگان را داشته باشند. هم چنین در حال حاضر مردم نسبت به کیفیت کالاهای تولید داخل اطمینان خاطر ندارند و بیشتر به سمت خرید کالاهای خارجی می‌روند بنابراین بهتر است تا مسئولان تصمیماتی را به منظور افزایش شناخت مردم از کالاهای ایرانی اتخاذ کنند.

تولید داخلی مهم ترین عامل برای تعاملات بین المللی است

محمد قلی یوسفی، اقتصاددان

مشکلاتی که بر سر راه تولید ملی و به دنبال آن رونق تولید وجود دارد بسیار است و در حال حاضر انگیزه ای برای تولیدکننده داخلی برای ادامه تولید وجود ندارد.ئ مهم ترین عامل در ایجاد موانع بر سر راه تولید نظام بانکی است چراکه طی سال‌های گذشته، تولید کنندگان بیشترین آسیب را از سیستم بانکی دیدند و حالا شرایط به گونه‌‌ای رقم خورده است که تولید‌کنندگان ورشکسته به بزرگترین بدهکاران بانکی تبدیل شده‌اند. بنابراین اگر قصد واقعی برای تولید و رونق آن وجود دارد باید انگیزه را به تولیدکنندگان و آن دسته از افرادی که امروز به عنوان یک تولیدکننده به بدهکاران بانکی تبدیل شده اند بازگرداند. باید با شناسایی تولیدکنندگان واقعی برای بدهی های بانکی و بازگشت آنها به چرخه تولید برنامه ریزی کرد. متاسفانه امروز شاهد خروج تولیدکنندگان به دلیل نبود انگیزه از فعالیت های اقتصادی هستیم که راهکار آن حمایت در مسیر صحیح است. از طرفی دیگر رونق تولید نیازمند ثبات اقتصادی است که آن هم با تعاملات بین المللی ایجاد می شود. تولید داخلی مهم ترین عامل برای تعاملات بین المللی است و به دلیل نبود انگیزه امروز تعاملات بین المللی کشور در جایگاه مناسبی قرار ندارد. هم چنین به دلیل بی ثباتی اقتصادی سرمایه گذاری مناسبی نیز در کشور صورت نمی گیرد. زمانی که بی‌ثباتی بر فضای کشور حاکم شود تسهیلات پرداخت‌شده به‌جای سرمایه‌گذاری در تولید فقط برای حقوق و دستمزد کارکنان صرف می‌شود که این مشکل باید برای شکوفایی رونق تولید برطرف شود. امروز با مرور عملکرد تولید متوجه شده ایم که اغلب قوانین در واقع در زمینه تجارت بوده بجای اینکه حمایت واقعی از سرمایه‌گذاری در تولید باشد. متاسفانه شرایطی ایجاد شده که سرمایه گذار با برآورد میزان سودی که از واردات کسب می کند به سمت واردات می رود و اینگونه شد که در شرایط حاضر سرمایه گذاری بر روی تولید انجام نمی شود چراکه صرف هزینه در واردات عایدی بسیار بیشتری دارد. به این ترتیب که اصولا کاری انجام نشده که منجر به تشویق سرمایه‌گذاران شده باشد. در رابطه با موضوع تولید داخلی نباید فرصت سوزی وجود داشته باشد. اوضاع اقتصادی و شرایطی که بر صنعت و اقتصاد حاکم است اجازه ای برای فرصت سوزی باقی نمیگذارد بنابراین باید تمام دستگاههای مرتبط با امر تولید وارد میدان شوند و برای نجات اقتصاد همکاری کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.