صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت گذاری سلیقه ای نان
قیمت گذاری سلیقه ای نان

قیمت نان د ر برخی نقاط پایتخت تا 5 هزار تومان افزایش داشته است

قیمت گذاری سلیقه ای نان

طی چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت نان در برخی نقاط پایتخت به 5 هزار تومان هستیم که نشان از چند نرخی شدن آن شده است. بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که نان یکی از مهمترین اقلام سفره غذایی خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه است که افزایش آن می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای مردم شود ضمن اینکه افزایش نان می‌تواند تبعات زیادی برای جامعه داشته باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بهتر است دولت با اقدامات پیش دستانه قبل از آنکه نان در ماه‌های آتی گران شود یارانه آن را به نانوایان پرداخت کند و در حقیقت مانع از فشار بیشتر به مردم شود. بررسی‌های میدانی نشان از آن دارد که در چند وقت اخیر موقعیت جغرافیایی محل قرارگیری نانوایی در قیمت‌گذاری نان‌های آزادپز هم تأثیرگذار است. به‌طور مثال نان سنگک ساده آزادپز در خیابان پیروزی تهران ۱,۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و قیمت نان یک رو کنجد ۲,۰۰۰ تومان و نان دورو کنجد ۳,۰۰۰ تومان است که همین نان در منطقه جردن به ترتیب به قیمت ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۵,۰۰۰ تومان عرضه می‌شود. در این رابطه بیژن مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: دولت در انتهای دهه ۸۰ به این نتیجه رسید که باید در کنار واحدهای یارانه‌بگیر نانوایی، واحدهای آزادپز فعال باشند، از این رو واحدهای آزادپز به تعداد مشخص در کشور فعال شدند که آرد آنها به صورت آزاد تأمین می‌شود. وی ادامه داد: این واحدها به صورتی در سطح شهر قرار گرفته‌اند که واحدهای یارانه‌بگیر در محدوده آنها قرار دارند و از نظر اقتصاد خانوار، هزینه‌کرد خرید نان را پوشش می‌دهند. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی اظهار کرد: دولت قیمت سقف و کف و قیمت دستوری برای نان واحدهای آزادپز در نظر نگرفته و واحدها با توجه به هزینه تمام شده و موقعیت جغرافیایی، نرخی برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. مقدم خاطرنشان کرد: تفاوت قیمت نان‌های سفارشی در محله‌های مختلف یک شهر، به دلیل تفاوت هزینه تمام شده واحد صنفی، هزینه اجاره و موقعیت ملکی واحد است.

متاسفانه به گفته امیر خجسته، نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، افزایش قیمت نان اجحافی بزرگ در حق مردم است ولی افزایش قیمت ها در کشور به صورت خزنده در حال حرکت است و مردم را خرد می کند. درآمدهای مردم کم است و قشر ضعیف در حال تحمل فشار در جامعه هستند و با این کارها در حق مردم ظلم می کنیم. به هر ترتیب با توجه به نوسان قیمت‌ها، کنترل قیمت و نظارت بر فعالیت عرضه کالا باید به طور دقیق انجام شود. باید در کارگروه تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها صورت بگیرد و نباید افزایش قیمت کالاهای اساسی، بیشتر از مصوبه دولت که ۱۰ درصد است، انجام شود؛ تصمیمات ستاد تنظیم بازار باید به گونه ای باشد که مایحتاج اصلی مردم با افزایش بیش از حد مواجه نشود. برخی اقلام اساسی بیش از حد مصوب افزایش قیمت داشته است و باید توجه داشت که اگر مکانیزم فعلی برای کنترل قیمت ها مناسب نیست، تصمیم  دیگری اتخاذ شود.

با گرانی نان سبد مصرف غذایی اقشار ضعیف کوچک تر می شود

علی محمد شاعری، نماینده مجلس

به هیچ عنوان در قانون بودجه سال جاری افزایش قیمت نان پیش‌بینی نشده و افزایش قیمت آن برخلاف قانون است. به عبارتی در شرایط فعلی افزایش قیمت نان به مصلحت نیست و نارضایتی مردم نیز به همین دلیل است. در بسیاری از مناطق تهران شاهد گرانی نان هستیم که خلاف مقررات انجام شده و نانوایی ها با نرخی های به اصطلاح آزاد و بر طبق سلیقه خود اقدام به فروش نان می کنند. درست است که هزینه های نانوایی ها و پخت نان افزایش داشته اما این هزینه ها نباید از جیب مردم جبران شود. نان از آن دسته کالاهایی است که نیاز روزانه مردم است و باید بیشتر به مشکلات آن رسیدگی شود.

در حال حاضر مردم در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و به علت رکود و عدم تنظیم بازار توسط دولت، قدرت خرید مردم اکنون مناسب نیست به همین دلیل هر نوع افزایش قیمت موجب نارضایتی مردم در جامعه خواهد شد. عموما مصرف مردم نان، گوجه فرنگی و تخم مرغ است و این اقلام جزو سبد اصلی قشر پایین جامعه است که اگر اینها گران شود واقعا موجب آسیب رساندن به سلامت، بهداشت و امنیت غذایی مردم خواهد شد. اینکه برخی از نانوایی‌ها قیمت نان را افزایش داده اند که حکایت از ناآرامی در این بازار دارد به نظر می‌آید فروش نان با قیمت قانونی در این روزها، نیازمند دقت نهادهای ناظر است. در این راستا باید فرمانداران،‌ استانداران و بخشداران با این اقدام غیرقانونی برخورد کنند ضمن اینکه اتحادیه نانوایان هم نظارت‌های خود را افزایش داده و مانع تخلف زیرمجموعه خود شود. به طور کلی با توجه به رشد بالای نرخ بیکاری و رکود اقتصادی، مردم با کمبود منابع درآمدی روبه‌رو هستند و هرگونه افزایش قیمت یک تنش در جامع ایجاد می‌کند که موجب افزایش فقر می‌شود. گران‌شدن نان، امنیت غذایی‌ درصد زیادی از مردم ایران را به خطر می‌اندازد چراکه بخشی از مردم صرفا با نان زندگی می‌گذرانند و با افزایش قیمت آن، قطعا سبد مصرف غذایی اقشار ضعیف کوچکتر خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.