صفحه اصلی / استان ها / جای خالی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در روستاهای خراسان‌شمالی
جای خالی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در روستاهای خراسان‌شمالی

جای خالی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در روستاهای خراسان‌شمالی

کسب و کار نیوز :‌معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از جای خالی کلینیک‌های گیاه پزشکی در روستاهای این استان انتقاد کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, تشکری در جمع بانوان دهیار این استان گفت: برای تجویز و توزیع نهاده‌های شیمیایی کشاورزی همچون کود و سم نیاز به نیروهای تخصصی است این درحالیست که روستاهای این استان خالی از این ظرفیت هستند.
وی افزود: نیروی متخصص در این زمینه در استان وجود دارد اما واحدهای منسجم در این راستا وجود ندارد.
وی تاکید کرد: با راه اندازی این واحدها در روستاها هم می‌توان اشتغال خوبی ایجاد کرد و علاوه بر آن وجود کلینیک‌های گیاه پزشکی در روستاها کمک بسیار خوبی در تولید محصولات کشاورزی خواهد داشت.
محصولات کشاورزی ارگانیک خراسان شمالی فاقد برند و گواهی
تشکری در ادامه به تولید محصولات پاک و ارگانیک در استان اشاره کرد و گفت: محصولات کشاورزی تولید شده در خراسان شمالی پاک و سالم است، بطوریکه میانگین مصرف سم در مزارع و باغات استان ۲۶۰ تا ۲۷۰ کیلوگرم بوده، این درحالیست که این رقم در کشور ۵۰۰ کیلوگرم و در دنیا ۱۰۰۰ کیلوگرم بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین ظرفیت موجود، ظرفیت بسیار خوبی بوده اما محصولات پاک تولید شده استان فاقد برند و گواهی هستند.
وی تاکید کرد: باید به سوی برند سازی و اخذ گواهی ارگانیک برای محصولات کشاورزی خود گام برداریم.
این مقام مسئول توضیح داد: انگور بیشترین محصول باغی خراسان شمالی را با رقم ۱۸۰ هزار تن به خود اختصاص داده است که از آن ۲۰ هزار تن کشمش به صورت ارگانیک و پاک تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه ترکیه، روسیه و اروپا خواهان کشمش خراسان شمالی هستند، گفت: اما این محصول فاقد گواهی ارگانیک است.
وی تاکید کرد: زنان نقش قابل توجهی در تولید انگور و کشمش در این استان دارند که با اخذ این گواهی می‌توان مزیت اقتصادی کار را افزایش داد.
تلاش برای ایجاد واحدهای بسته بندی زعفران در خراسان شمالی
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین به تولیدات گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی خراسان شمالی، این استان، منطقه‌ای ایده آل برای تولید گیاهان دارویی است.
وی ادامه داد: از آنجایی که گیاهان دارویی در قالب زمین‌های خرده مالکی مدیریت می‌شود، تاکید ما بر بانوان روستایی بر این است تا در این حوزه تمرکز داشته باشند.
وی با اشاره به محصول زعفران تولید شده در استان اظهار کرد: سه هزار و ۵۰۰ هکتار زعفران در این استان کشت می‌شود که بخش جمع آوری محصول عمدتاً توسط زنان صورت می‌گیرد.
تشکری تصریح کرد: تمام محصول زغفران تولید شده صادر می‌شود و تاکید ما بر این است تا بر روی افزایش سطح و واحدهای بسته بندی این محصول کار شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.