صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / کشف ۸۰۰ تن مواد مخدر در کشور

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت

کشف ۸۰۰ تن مواد مخدر در کشور

کسب و کار نیوز- دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: در سال گذشته 800 تن مواد مخدر در کشور کشف شده و شواهد نشان می‌دهد سطح زیرکشت مواد در کشور مبدأ و ساخت لابراتورهای جدید در حال افزایش است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، اسکندر مؤمنی در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، گفت: در ستاد مبارزه با مواد مخدر ۴ حوزه مقابله، درمان و کاهش آسیب، پیشگیری و صیانت اجتماعی و ساماندهی معتادان متجاهر با قوت پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: اما موضوع معتادان متجاهر در اولویت اصلی ستاد قرار دارد که نیاز به ایجاد ظرفیت داشته‌ایم چرا که ظرفیت‌ها کافی نبود.

مؤمنی گفت: ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد که از خانه خود رانده شده و در خیابان می‌خوابند و چند جرم دیگر هم دارند و با احتساب فروشندگی مواد مخدر به صد هزار نفر می‌رسند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: برای ایجاد ظرفیت از برخی سازمان‌های مختلفی کمک گرفتیم، سازمان زندان‌ها در تهران طی ۲ ماه ۳۲۰۰ ظرفیت جدید ایجاد کرد، نیروی انتظامی ۲ هزار نفر و نیروی سپاه ۵ هزار نفر را قرار است ایجاد کند که فعلاً هزار نفر را تأمین ظرفیت کرده است.

وی گفت: در واقع ۱۲۰۰ ظرفیت جدید برای معتادان متجاهر در تهران ایجاد شده که معتادان در آن نگهداری می‌شوند.

مؤمنی گام دوم را نگاه انسانی دانست و گفت: حقشان نیست این معتادان زیر پل‌ها و در جوی آب بخوابند. بنابراین آنها را به مراکز درمانی منتقل کرده‌ایم که با پروتکل درمانی بهزیستی و وزارت بهداشت تحت مراقبت قرار می‌گیرند و به این ترتیب محلات مرکزی به ویژه شوش و هرندی اکنون پاکسازی شده و مردم احساس امنیت می‌کنند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: گام بعدی ورود مردم بوده به این صورت که گروه‌های جهادی در تشکل‌های مختلف در بحث نگهداری از منطقه خود وارد عمل شده‌اند.

وی بر افزایش ظرفیت نگهداری از معتادان تأکید کرد و گفت: تعدادی اردوگاه مانند فشافویه و تهران ظرفیت خوبی دارند، ما می‌خواهیم که زندان‌زدایی کنیم و تا پایان سال علاوه بر معتادان متجاهر برای معتادان ماده ۴۲ و سایر زندانیان ظرفیت خوبی ایجاد خواهد شد.

مؤمنی موضوع پیشگیری را راه‌حل جدی در بحث مواد مخدر دانست و گفت: هزینه‌های درمان بسیار بالا است به همین دلیل طرح یاری‌گران را تدوین کردیم و در گام اول با آموزش و پرورش وارد عمل شدیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: مجموع تولیدات مواد مخدر در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ در افغانستان به ۲۰۰ تن رسیده بود اما اکنون به  بیش از ۹ هزار تن رسیده است و این بیانگر افزایش سطح زیر کشت مواد مخدر است.

وی تصریح کرد: تعداد معتادانی به ۲۷۵ میلیون نفر رسیده و عامل ۷۶ درصد مرگ و میر در جهان مشتقات تریاک است همچنین ۱۵۰ هزار نفر از معتادان در سال‌های اخیر فوت کرده‌اند.

مؤمنی گفت: در راه مبارزه با مواد مخدر ۳۸۱۱ شهید و ۱۲ هزار جانباز داده‌ایم و ۱۱ هزار تن انواع مخدر و روانگردان کشف شده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در سال گذشته ۸۰۰ تن مواد مخدر در کشور کشف شده و شواهد نشان می‌دهد که سطح زیرکشت مواد مخدر در کشور مبدأ در حال افزایش است و ایجاد لابراتورهای جدید نیز روز به روز بیشتر می‌شوند.

وی گفت: راه‌حل نهایی موضوع پیشگیری است و قانون نیز باید بازنگری شود که در این رابطه می‌خواهیم به اجماع برسیم که پیش‌نویس اولیه آن طراحی و به قوه قضائیه و مجلس فرستاده شده و به زودی بررسی آن آغاز می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.