صفحه اصلی / سرخط خبرها / مرحله جدید مرمت مسجد جامع عتیق قزوین آغاز شد
مرحله جدید مرمت مسجد جامع عتیق قزوین آغاز شد

مرحله جدید مرمت مسجد جامع عتیق قزوین آغاز شد

کسب و کار نیوز: معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: مرحله جدید مرمت مسجد جامع عتیق قزوین توسط پیمانکاران این دستگاه آغاز شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, امیر ارجمند افزود: این مرحله از مرمت این بنای تاریخی-فرهنگی شامل عایق کاری و آجر فرش بام شبستان‌های شمالی همراه با مرمت و تثبیت ایوان غربی است.
وی با بیان اینکه این مرحله از مرمت مسجد جامع عتیق قزوین از محل اعتبارات ملی انجام می شود، اظهار داشت: برای این اقدام ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه می شود.
مسجد جامع عتیق قزوین یکی از کهن‌ترین مساجد چهار ایوانی کشور است که آثار معماری بسیاری از ادوار تاریخی در وسعتی معادل ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع به نمایش می‌گذارد.
قدیمی‌ترین قسمت موجود به سال ۱۹۲ به دستور هارون الرشید بنا شده و در عصر سلجوقی، صفوی و قاجاری الحاقاتی به آن صورت گرفته است. شش کتیبه گچ‌بری مقصوره خمار تاشی آن شهرتی جهانی دارد.
واگذاری برخی ابنیه تاریخی قزوین به بخش خصوصی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین همچنین از برنامه این دستگاه برای واگذاری برخی بناهای تاریخی استان به بخش خصوصی در چارچوب قوانین و ضوابط تعیین شده خبر داد و گفت: این رویکرد با هدف تقویت گردشگری و حفظ و احیای بناهای تاریخی انجام می شود.
وی اظهار داشت: اگر بناهای تاریخی مرمت شده به حال خود رها شوند، در زمان کوتاهی دوباره نیاز به مرمت پیدا خواهند کرد.
ارجمند در خصوص وضعیت برخی حمام های قدیمی قزوین نیز که از وضعیت مناسبی برخوردار نیتسند، گفت: برخی از این حمام ها مانند بلور پس از مرمت در اختیار شهرداری قرار گرفته و باید شاهد تغییر کاربری و احیای آنها باشیم وگرنه دوباره نیاز به تعمیر و مرمت پیدا می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.