صفحه اصلی / اسلایدر / آرامش شکننده بازار خودرو
آرامش شکننده بازار خودرو

«کسب و کار» روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو را بررسی می‌کند

آرامش شکننده بازار خودرو

چند هفته‌ای از روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو البته با نوساناتی چند می‌گذرد. کارشناسان با توجه به رکود حاکم بر بازار و کاهش تقاضا، منتظر تداوم ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو هستند. این در حالیست که دلال‌ها و خودروسازها در برابر این ریزش مقاومت می‌کنند و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، آرامش فعلی بازار خودرو مقطعی است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس مشاهدات میدانی قیمت خودروهای داخلی با کاهش یک تا دو میلیون تومان مواجه شد، به طوریکه پژو پارس LX. کد ۱۸ با یک میلیون تومان کاهش به مبلغ ۱۱۷ میلیون تومان و دنا پلاس (تیپ ۲) با دو میلیون تومان کاهش به مبلغ ۱۵۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۶. تیپ ۲ با مبلغ ۸۶ میلیون تومان در بازار معامله شد. البته چند خودرو از جمله هایما اس ۵ توربو با مبلغ ۲۷۸ میلیون تومان و پژو GLX ۴۰۵ با مبلغ ۸۱ میلیون تومان با افزایش نسبی قیمت همراه شد.

در بازار محصولات سایپا؛ کیا سراتو ۲۰۰۰ – اتوماتیک با ۳ میلیون کاهش به مبلغ ۳۱۰ میلیون تومان، سایپا ۱۱۱ (تنوع رنگ) به مبلغ ۵۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، چانگان CS۳۵ با یک میلیون تومان کاهش به مبلغ ۱۸۶ میلیون تومان و سیتروئن C۳ (گرمکن صندلی) با ۳ میلیون کاهش به مبلغ ۳۸۳ میلیون تومان خرید و فروش شد.

قیمت های غیرمنطقی خودرو با توجه به التهاب شدید آن طی یک سال گذشته، خیلی از خریداران واقعی را از این بازار فراری داده است. در حال حاضر بازار عمدتا دست دلالان و کسانی است که به امید کسب سود بیشتر، وارد بازار شده و تلاش آنها برای افزایش قیمت‌ها در چند ماهه اخیر با صعود آنچنانی قیمت‌ها، نشان داده شد. حالا اما تلاش دلالان برای فروش خودرو با قیمت‌های نجومی به نتیجه نرسیده و بازار خودرو تسلیم روند نزولی قیمت‌ها شده است.

به عقیده کارشناسان بازار خودرو، این بازار مثل بازار مسکن، طلا و سکه تحت تاثیر تحولات سیاسی است. یعنی اگر قرار است روند نزولی قیمت‌ها ادامه دار باشد، باید تحول و یا اتفاق منفی‌ای در حوزه سیاسی رخ ندهد. در غیر این صورت رشد قیمت‌‎ها امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در همین رابطه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تاکید کرد: اگر سیگنال‌های منفی به بازار وارد نشود، روند قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان نزولی خواهد بود.

سعید مؤتمنی اظهار کرد: این روزها بازار خودرو همچون روال هفته گذشته آرام بوده و تغییر خاصی در قیمت‌ها ایجاد نشده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خریدار در بازار خودرو بسیار کم است. زمانی هم که خریدار نباشد، بازار تعلیق شده و قیمت‌ها کاهش می‌یابد. درواقع کسانی که طی ماه‌های گذشته به خاطر سوددهی بازار خودرو وارد این بازار شده بودند؛ خودروها روی دستشان مانده و قصد فروش دارند، اما خریداری وجود ندارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران اظهار کرد: از سوی دیگر اگر عرضه خودرو به بازار بیشتر بود، ریزش قیمتی بیشتری را شاهد بودیم. در هفته اخیر که عرضه به بازار کمی کند شد، کمی از ریزش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد که علت این موضوع صحبت‌های اخیر خودروسازان است. در حقیقت خودروسازان تمایلی به کاهش قیمت خودرو ندارند و هراز چندگاهی که قیمت‌ها نزولی می‌شود، صحبت‌هایی می‌کنند که در بازار اثرات خوبی ندارد.

مؤتمنی با بیان اینکه باید قبول کرد که قیمت‌ها در بازار خودرو بیش از اندازه بالا رفته بود، اظهار کرد: البته هنوز قیمت‌ها به میزانی که منطقی باشد در بازار نرسیده است و خریداری در بازار وجود ندارد؛ بنابراین این روند ادامه خواهد یافت و باز هم قیمت‌ها را کاهش خواهد داد.

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو

شیب کند کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو

روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو شیب کندی دارد و این موضوع نیز تحت تاثیر نرخ ارز است. به دلیل خوش‌بینی بازار نسبت به تحولات سیاسی آرامش نه تنها به بازار خودرو بلکه به سایر بازارها هم برگشته است. اما نمی‌توان روی آن برای بلندمدت حساب باز کرد. البته تورم کالای اساسی با تورم خودرو قابل قیاس نیست و خودروسازها نیز به دلیل فشار هزینه‌ها  ناگزیر از بالا بردن قیمت‌ها هستند. بخشی از کاهش قیمت خودرو به افت تقاضا بر می‌گردد. کاهش قدرت خرید مردم عامل محدودکننده‌ای در افزایش قمیت خودرو به شمار می‌رود که البته در سایر بازارها نیز قابل مشاهده است. از بازار لوازم خانگی گرفته تا صنایع و پوشاک، این رکود حاکم شده و زنگ خطر بسیاری از صنایع و واحدهای اقتصادی به صدا درآمده است. بنابراین با توجه به اینکه رشد قیمت‌ها به دلیل فشارهای سیاسی و همچنین رشد هزینه‌ها، اجتناب ناپذیر شده است، وضعیت آرامش در بازار خودرو نیز شکننده است و ممکن است دوباره شاهد تلاطمات بازار خودرو باشیم. با این حال این التهاب اگر در بازار خودرو باقی بماند شاید خیلی بهتر از این باشد که در بازار کالای اساسی و مواد خوراکی سر در بیاورد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.