صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / حمایت از بخش خصوصی برای توسعه شتاب دهنده ها
حمایت از بخش خصوصی برای توسعه شتاب دهنده ها

60 شتاب‌دهنده فناوری استارتاپ‌ها را برای ورود به بازار کسب‌وکار آماده می کنند

حمایت از بخش خصوصی برای توسعه شتاب دهنده ها

شتابدهنده ها نقش فزاینده‌ای را در جامعه‌های استارتاپی سراسر دنیا ایفا می‌کنند. شواهد اولیه، پتاسیل قابل توجه شتاب دهنده ها را در بهبود نتایج استارتاپ ها، و امکان انتشار این منافع در جامعه‌های استارتاپی را نشان می‌دهد. با این وجود، اثر قابل سنجش شتاب دهنده ها روی عملکرد در برنامه‌های مختلف بسیار متفاوت است؛ در واقع، شتاب دهنده ها یکسان عمل نمی‌کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، کیفیت اهمیت دارد. شتابدهنده ها می‌توانند بر عملکرد استارتاپ هایی که با آنها همکاری می‌کنند، تأثیر مثبت بگذارند، حتی در مقایسه با سایر سرمایه‌گذارانی که در دیگر مراحل اولیه کلیدی سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته این فرآیند در میان تمامی شتابدهنده ها اتفاق نمی‌افتد و تاکنون در برنامه‌های برتر مشاهده شده است. شواهد اولیه نشان می‌دهند که شتابدهنده ها ممکن است تأثیر مثبتی روی جذب سرمایه مرحله بذر و اولیه به سمت یک جامعه و گسترش آن در سطح اقتصاد منطقه تأثیر مثبت بگذارند. با توجه به رشد شتاب دهنده ها در سال‌های اخیر، این شواهد دلگرم‌کننده است. روی هم رفته، به نظر می‌رسد اضافه شدن شتابدهنده ها به اکوسیستم‌های استارتاپی کشور و جهان تأثیر مثبتی داشته است. شاید برخی از شتابدهنده ها تأثیر چندانی نداشته باشند، اما واضح است که بسیاری از آن‌ها تاثیرگذار هستند، و بهترین شتابدهنده ها به دنبال بهبود معنادار شانس موفقیت برای استارتاپ‌هایی هستند که از آنجا فارغ التحصیل می‌شوند. براساس یک رتبه‌بندی جهانی سه شهر «شانگهای»، «پکن» و «استکهلم» برای نخستین‌بار در زمره ۲۰ زیست‌بوم برتر جهان قرار گرفتند و در ایران نیز با تأسیس شتاب‌دهنده‌‌های نوآوری از سال ۱۳۹۳، در ۷ حوزه‌ فناوری شتاب‌دهنده‌ راه‌اندازی شده است و ۲۸ شتاب‌دهنده‌ نیز تأییدیه لازم را از مرکز شتاب‌دهی دریافت کرده‌اند.

در همین زمینه رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: شتاب دهنده ها یکی از عناصر مهم توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری هستند و در حال حاضر ۶۰ شتاب دهنده فناوری برای توسعه کسب و کارهای نو در کشور فعالیت می کنند. اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری درباره فعالیت شتاب دهنده ها در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۶۰ شتاب‌دهنده  فناوری فعال در کشور داریم که کار حمایت از تیم‌ها و سرمایه‌گذاری اولیه را انجام می‌دهند تا کم‌کم استارتاپ‌ها به بلوغ برسند و وارد کسب‌وکار شوند. وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اواسط سال ۹۷ در نسل دوم اکوسیستم استارتاپی در کشور از طریق ستادهای توسعه فناوری، ایجاد شتاب‌دهنده‌های تخصصی را در دستور کار قرار داد. به گفته قادری‌فر، در حال حاضر ادبیات جدیدی وارد حوزه علمی و فناوری کشور شده است. این ادبیات مختص زیست‌بوم نوآوری و فناوری است و یکی از مهم ترین عناصر توسعه کسب و کارهای نوین در کشور است. رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین عنوان کرد: در این زیست بوم جدید در کنار پلت‌فرم، سکوی ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به فکر رونق‌بخشی به تولیدات فناوران در کشور هم هستم. وی ادامه داد: نهادینه کردن زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور تنها با شناخت عناصر این زیست بوم محقق می شد به همین دلیل تلاش کردیم تمام این عناصر را در زیست بوم کنار هم جمع کنیم.

تغییر فلسفه اشتغال از کارمندی به کارآفرینی

مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس

استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان سنگ بنای رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری هستند. این کسب و کارها تحولی در اشتغال ایجاد کرده اند و می توان از آنها به عنوان تحولی در کارآفرینی نام برد. استارت آپ ها و دانش بنیان ها به دلیل ماهیت منحصر به فردشان فلسفه اشتغال را معنا بخشیده اند و به عبارت بهتر تغییر فلسفه اشتغال از کارمندی به کارآفرینی با این مدل از کسب و کارها کلید خورده است. هم چنین قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان سبب ایجاد اکوسیستم استارت آپی و کارافرینی شده که این امر فضای جدیدی را می تواند درست کند و روحیه کارمندی به کارافرینی در بین دانش آموختگان دانشگاهی تقویت خواهد شد.

کارآفرینی با توجه به هزینه های کلانی که نیاز دارد در چند سال اخیر به دغدغه دولت و بخش خصوصی تبدیل شده اما با ورود این کسب و کارها و در صورت اجرای صحیح نقش و کارآیی آنها می توانیم برای اشتغالزایی معجزه ای تعریف کنیم. به همین منظور باید برای ورود شتاب دهنده ها به این فضا تعجیل داشته باشیم. سیاست اصلی باید حمایت از ورود بخش خصوصی در هر دو بخش کارآفرینی و تأسیس شتابدهنده‌های نوآوری باشد که از بدین طریق بتوان اشتغالزایی را گسترش داد. از طرف دیگر باید جلسات منظمی با فعالان اصلی اکوسیستم کارآفرینی کشور ازجمله برگزارکنندگان رویدادها، شتابدهنده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خطرپذیر، سازمان‌های دولتی و … وجود داشته باشد تا در خصوص تعیین سیاست‌های ساماندهی و مدیریت اکوسیستم استارت‌آپی همفکری و تبادل‌نظر انجام شود. با همفکری می توان کارآیی و هدف گذاری استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان یا به طور کلی کسب و کارهای نوین را بهبود بخشید. سالهاست که مراکز نوآوری شتاب دهنده ها و شرکت های دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند و این موضوع با توجه به توسعه سیستم در فضای کنونی کشور صورت گرفته است اما امروز با وجود توسعه این کسب و کارها وجود شتاب دهنده ها بیشتر مورد نیاز است.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.