صفحه اصلی / سرخط خبرها / آغاز ساخت و ساز مجدد بقعه امامزاده جعفر(ع) با بی توجهی هیات امنا به قانون
آغاز ساخت و ساز مجدد بقعه امامزاده جعفر(ع) با بی توجهی هیات امنا به قانون

آغاز ساخت و ساز مجدد بقعه امامزاده جعفر(ع) با بی توجهی هیات امنا به قانون

کسب و کار نیوز :هنوز یک هفته از جلسه معاون میراث فرهنگی با مسئولان شهری دامغان که به توقف ساخت و ساز در حریم بقعه امامزاده جعفر (ع) این شهر منجر شد نگذشته که هیات امنای این بقعه با بی توجهی به قانون، ساخت و ساز مجدد را آغاز کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, محمد طالبیان ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری عازم دامغان شد و با برگزاری نشستی، با فرمانداری و شهرداری این شهر خواستار توقف ساخت و ساز غیر قانونی در حریم امامزاده تاریخی این شهر شد اما در کمال تعجب برغم مذاکرات انجام گرفته در خصوص توقف ادامه کار در اطراف این بقعه، ساخت و سازها از امروز دوباره آغاز شد.
هیأت امنای امامزاده جعفر (ع) از یک سال گذشته، درست کنار سه اثر تاریخی بقعه امامزاده جعفر (ع) و بقعه چهل دختران و چند قدم آن‌طرف‌تر کاروانسرای شاه عباسی شهر دامغان، عملیات احداث بنایی جدید را در دستور کار دارند که هیچ مجوز و استعلامی از سازمان میراث فرهنگی نگرفته است.
مصطفی یغمائیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در خصوص نتایج این هم اندیشی مسولان به یکی از رسانه‌ها گفته بود: در این جلسه، قرار شد، مسئولان امامزاده طرح ساخت و ساز را هرچه سریع‌تر تهیه و به میراث فرهنگی ارسال کنند.
وی ادامه می‌دهد که فعلاً ساخت و ساز تا تهیه طرح و انجام کار کارشناسی و تأیید میراث فرهنگی متوقف شود و ادامه آن منوط به تصویب طرح از سوی میراث فرهنگی شد.
یغماییان در پاسخ به این پرسش که دستور توقف از سوی فرماندار دامغان صادر شده است، گفت: پیرو نامه‌نگاری‌های پیشین ما، شهرداری دو هفته پیش هم اعلام کرد که کار فعلاً متوقف است اما عملاً متوقف نبود. اما در جلسه‌ای معاون میراث فرهنگی کل کشور و فرماندار دامغان حضور داشتند شهردار قول دادند و متعهد شدند که کار تا تأیید طرح متوقف شود که خوشبختانه این اقدام انجام شد.
هادی احمدی مدیرکل حفظ و احیای بناهای میراث فرهنگی همچنین در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: امروز مطلع شدیم ساخت و ساز آغاز شده که بسیار نگران کننده است.
وی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون طرح ساخت و ساز آشپزخانه و سفرخانه در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: هم اکنون در حال بتن ریزی هستند.
احمدی با بیان اینکه هم اکنون میراث فرهنگی از هیات امنای این امامزاده شکایت کرده، گفت: متاسفانه روند رسیدگی قضایی زمان بر است ولی امیدواریم مراجع قضایی زودتر عملیات ساخت و ساز را متوقف کنند.
احمدی اضافه کرد: این امامزاده چون جز آثار تاریخی محسوب می‌شود ساخت و ساز در آن باید با مجوز سامان میراث فرهنگی باشد. برنامه شکایت کردیم.
مهدی قاسمی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان به خبرنگار ایرنا، گفت: این ساخت و ساز در حریم امامزاده جعفر (ع) خلاف ضوابط میراث فرهنگی است.
وی با بیان اینکه ساخت و ساز در حریم امامزاده ممنوع نیست، گفت: اما در این ساخت و ساز ضوابط میراث فرهنگی رعایت نشده است که این غیر قانونی است.
قاسمی افزود: میراث فرهنگی در این باره شکایت کرده و منتظر نتایج رسیدگی قضایی است.
امامزادگان جعفر و محمد (ع) دامغان در سال ۱۳۱۰ به شماره ٨۲ به ثبت ملی رسیده است که قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری می رسد، این مجموعه امامزادگان درمرکز شهرستان دامغان قراردارد و شامل بقعه امام‌زاده محمد (ع)، امامزاده جعفر (ع)، آرامگاه شاهرخ و بنای چهل دختران است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.