صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / به‌روزرسانی فناوری در کشور با راه‌اندازی شبکه استارتاپی آسیا و اقیانوسیه محقق می‌شود
به‌روزرسانی فناوری در کشور با راه‌اندازی شبکه استارتاپی آسیا و اقیانوسیه محقق می‌شود

به‌روزرسانی فناوری در کشور با راه‌اندازی شبکه استارتاپی آسیا و اقیانوسیه محقق می‌شود

رییس شبکه فن بازار ملی ایران گفت: با توجه به تجربیاتی که درباره طراحی و راه‌اندازی شبکه‌های داخلی و خارجی داشتیم و با توجه به شرایط تحریم کشور، تصمیم گرفتیم برای هم‌افزایی، به‌روزرسانی و حفظ موقعیت خود در زمینه فناوری، شبکه‌ای را در مجموعه اسکاپ راه‌اندازی کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، میلاد صدرخانلو، رییس شبکه فن بازار ملی ایران با اشاره به رونمایی سامانه «اپک‌استارتاپ» (www.Apacstartup.net) در نشست اسکاپ، بیان کرد: سایت ا‌پک‌استارتاپ دات نت، شبکه استارتاپی آسیا و اقیانوسیه است. این شبکه تلاش دارد استارتاپ‌هایی که در کشورهای عضو مجمع آسیا و اقیانوسیه قرار دارند را در این پایگاه اینترنتی گردهم آورد تا با هم ارتباط برقرار کنند.وی افزود: پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این شبکه را به عنوان یک نمونه از فعالیت‌ها و دستاوردهای خود ارائه و معرفی کرد. در بیانیه اسکاپ نیز عنوان شد که این شبکه استارتاپی برای همکاری و تعامل میان کشورهای عضو این اجلاس راه‌اندازی شده است.

به گفته صدرخانلو، در صورتی که این شبکه استارتاپی مورد تائید اسکاپ قرار گیرد و بتواند موارد مورد نظر اسکاپ را تامین کند، در همه کشورها از آن استفاده می‌شود. رییس شبکه فن بازار ملی ایران، با اشاره به سه هدف مهم ایجاد این شبکه، تصریح کرد:‌ کشورها با عضویت در این شبکه، با ارتباطی که با هم برقرار می‌کنند، می‌توانند همکاری و هم‌افزایی مشترک داشته باشند.

ارائه خدمات مشاوره‌ای به استارتاپ‌ها

وی افزود: همچنین با استفاده از این شبکه می‌توان خدمات مشاوره و منتورینگ به استارتاپ‌ها ارائه داد. در همین زمینه، این امکان وجود دارد که تعدادی از این استارتاپ‌ها از خارج یا داخل سایت به عنوان منتور به دیگر استارتاپ‌‌ها آموزش دهند.صدرخانلو، ایجاد پل ارتباطی برای سرمایه‌گذاری را از دیگر اهداف ا‌پک استارت‌آپ عنوان کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های این شبکه، این است که تمام افراد، استارتاپ‌ها یا منتورهایی که عضو آن هستند، می‌توانند اطلاعات اعضای دیگر را مشاهده کنند و براساس این اطلاعات و نیاز خود، سرمایه‌گذاری کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: به طور مثال اگر یک مجموعه‌ سرمایه‌گذاری ژاپنی بخواهد در بازار استارتاپ استرالیایی کار کند، با استفاده از این شبکه، درخواست سرمایه گذار چینی به کلیه استارتاپ‌های استرالیایی که در حوزه مربوطه هستند، ارسال می‌شود.

سرپرست مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نقش اعضای این شبکه، گفت: افرادی که اطلاعات خود را در این شبکه ثبت می‌کنند می‌توانند سه عملکرد متفاوت داشته باشند. آنها می‌توانند یا به عنوان استارتاپ، منتور یا مجموعه سرمایه‌گذار وارد این سایت شوند. عضویت در این شبکه فقط تکمیل یک پرسشنامه ساده است و پس از آن، اعضا می‌توانند از خدمات شبکه استفاده کند.وی درباره علت طراحی و اجرای چنین شبکه‌ای در اسکاپ، گفت: ما در ایران شبکه‌های زیادی طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم و تجربه‌ ایجاد شبکه فن بازار ملی ایران و شبکه نوآوری تهران را در داخل کشور داریم. در بعد بین‌المللی هم در زمینه راه‌اندازی شبکه تبادل فناوری دی ۸ ، تجربیاتی به دست آورده‌ایم.

صدرخانلو ادامه داد: بنابراین به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم در شرایط تحریم کشور، هم‌افزایی درستی در سطح بین‌الملل داشته باشیم و خودمان را به‌روز نگه داریم، باید فراتر از شبکه ملی حرکت کنیم. به همین دلیل به سراغ ظرفیتی بین‌المللی همچون اسکاپ رفتیم که ۶۲ کشور در آن عضو هستند. در اسکاپ هم عملیات شبکه‌سازی انجام دادیم تا بتوانیم تعاملات خودمان را با کشورهای پیشرفته و در حال توسعه حفظ کنیم.

وی افزود: در این زمینه هم می‌توانیم دانش خودمان را به‌روز نگه داریم و هم در حوزه‌های فناوری، محصولاتمان را صادر کنیم. از این رو بهترین اقدام را شبکه سازی دیدیم و شبکه استارتاپی اسکاپ هم چنین ظرفیتی دارد و به ما کمک می‌کند تا درحوزه فناوری، اقدامات بهتری انجام دهیم.به گفته سرپرست مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس، کشورهای دیگر از این شبکه‌سازی استقبال کردند و اسکاپ هم برای استفاده رسمی از این شبکه اعلام کرده است که باید بیشتر با نحوه عملکرد و کارکرد آن آشنا شود و به زمان بیشتری در این زمینه نیاز دارد.همزمان با برگزاری هشتمین نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹، نشست اجلاس نوآوری آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ)به میزبانی کشورمان و با حضور کشورهای عضو، از ۲۱ تا ۲۲ خردادماه برگزار شد و مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس از شبکه استارتاپی اپک در آخرین روز این نشست رونمایی کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.