صفحه اصلی / سرخط خبرها / اظهارات کدخدایی درباره اصلاح قانون اساسی و نظارت استصوابی

اظهارات کدخدایی درباره اصلاح قانون اساسی و نظارت استصوابی

کسب و کار نیوز - سخنگوی شورای نگهبان، گفت: تغییر ساختار سیاسی کشور نیازمند اصلاح قانون اساسی است و فکر نمی‌کنم در حال حاضر ممکن باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اعتمادآنلاین، تغییر نظام سیاسی کشور از ریاستی به پارلمانی موضوعی است که از مهر ۹۶ با جدیت بیشتری مطرح شده و هرچه به اتمام دوره دهم مجلس نزدیک‌تر می‌شویم گمانه‌زنی‌ها درباره آن قوت می‌گیرد. عمده حامیان این طرح را هم نمایندگان و فعالان سیاسی نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس، تشکیل می‌دهند. با بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات و تصویب استانی شدن انتخابات و از طرف دیگر محدودیت نمایندگی بعد از سه دوره متوالی، گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه‌ریزی اطرافیان لاریجانی برای تغییر ساختار نظام سیاسی شدت بیشتری گرفت. تا جایی که برخی با اشاره به صحبت‌های رهبری درباره اصلاح ساختارها در کشور، حتی حسن روحانی را به عنوان آخرین رئیس‌جمهور در ایران معرفی کردند و تاکید دارند که پس از او نظام به پارلمانی تغییر می‌یابد و لاریجانی به عنوان نخستین نخست‌وزیر فعالیت خود را آغاز می‌کند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» تاکید می‌کند که تغییر نظام سیاسی در حال حاضر در کشور ممکن نیست، چون نیازمند اصلاح قانون اساسی است.

*با توجه به استانی شدن انتخابات فکر می‌کنید، امکان تغییر نظام سیاسی کشور از ریاستی به پارلمانی وجود داشته باشد؟ آمادگی چنین تغییری در شورای نگهبان وجود دارد؟

نه، فکر نمی‌کنم این موضوع اصلا رخ بدهد به این دلیل که نیازمند اصلاح قانون اساسی است.

*این موضوع می‌تواند راهی برای اصلاح قانون اساسی باشد؟

فکر نمی‌کنم.

*یعنی ضرورت این اصلاح حس نمی‌شود؟

نمی‌دانم. الان در این باره صحبتی ندارم.

*احتمال اصلاح نظارت استصوابی با توجه به انتقاداتی که از طرف جریان‌های مختلف مطرح می‌شود وجود دارد؟

من چیزی نمی‌دانم. درباره اصلاح هم هر چیزی که آمد بعد درباره آن اظهارنظر می‌کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.