صفحه اصلی / اسلایدر / بی‌رغبتی بنگاه‌ها به تسهیلات ارزی
بی‌رغبتی بنگاه‌ها به تسهیلات ارزی

«کسب و کار» بررسی می‌کند

بی‌رغبتی بنگاه‌ها به تسهیلات ارزی

رئیس هیات مدیره صندوق توسعه ملی در حالی از پرداخت تسهیلات ارزی به طرح‌هایی که سودآوری داشته باشند، خبر می‌دهد که معلوم نیست این تسهیلات باید با چه مکانیزمی در اختیار بخش‌های اقتصادی قرار بگیرد تا در بهبود آن موثر باشد. از سویی این مسئله که متقاضیان واقعی این تسهیلات چه کسانی هستند و چه اندازه از آن بهره می‌گیرند؟ سوال مهم دیگری است که باید به آن پاسخ داد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به افزایش نرخ ارز، بررسی‌های موجود نشان می‌دهد ریسک دریافت تسهیلات ارزی بالا رفته است و برخی از بنگاه‌ها از دریافت این تسهیلات نیز عاجز هستند. از سویی به اعتقاد فعالان بخش خصوصی، بنگاه‌ها و تولیدکنندگان در دسترسی به این تسهیلات موانعی دارند. به نظر می‌رسد وعده رئیس هیات مدیره صندوق توسعه ملی به به طرح های سودآور اقتصادی یک نکته مبهم دیگر هم داشته باشد و آن اینکه آیا تولیدکنندگان در شرایط فعلی از پس بازپرداخت این تسهیلات بر خواهند آمد؟
از دید کارشناسان همانقدر که ریسک دریافت این تسهیلات بالا رفته، برای بنگاه‌های صادرات محور دریافت این تسهیلات به این دلیل که محل درآمد آنها از ارز صادراتی است، سودآور و به صرفه خواهد بود.
بنا به آنچه مسئولان ذکر کرده اند عمده منابع صندوق توسعه ملی باید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد که سهم بخش‌های دولتی در تسهیلات آن تنها نزدیک به ۲۰ درصد است. با این حال بررسی گزارش عملکرد تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی در ۹ ماه سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد از مجموع تسهیلات ارزی مسدود شده مبلغی معادل ۲۲ میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار به طرح‌های بخش خصوصی و معادل ۱۴ میلیارد و ۹۷۶ میلیون دلار به طرح‌های بنگاه‌های اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی اختصاص یافته است.
در همین رابطه مرتضی شهیدی زاده رئیس هیات مدیره صندوق توسعه ملی تاکید کرد: با توجه به شرایط امروز اقتصادی کشور که باید نیازهای ارزی مدیریت شود، طرح های تولیدی و صنعتی که بتوانند صادرات محصول کنند و توان پرداخت اصل و سود ارزی را داشته باشند، بدون محدودیت و در اسرع وقت از تسهیلات ارزی صندوق استفاده می کنند.

شهیدی زاده گفت: طرح های زیر بنایی کشاورزی از جمله تسطیح اراضی کشاورزی، زهشکی و همچننی گلخانه های مازندران که قابلیت ارزش صادراتی محصولات تولیدی را دارند می توانند از این فرصت بدون محدودیت بهره مند شوند.

رئیس هیات مدیره صندوق توسعه ملی به فعالیت های اقتصادی در قالب شرکت های تعاونی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: شرکت های تعاونی هم می توانند با ارایه طرح های اقتصادی و تولیدی که نیاز به تسهیلات ارزی داشته باشند، از این فرصت بهره مند شوند.

رضا پدیدار ، فعال اقتصادی
ریسک دریافت تسهیلات ارزی برای بنگاه‌ها
در شرایط کنونی بازدهی و سود اکثر بنگاه‌ها پایین آمده است و امکان بازگشت تسهیلات ریالی هم از جانب بنگاه‌ها نیست چه برسد به بنگاه‌هایی که تسهیلات ارزی دریافت کرده‌اند و این مسئله برای آنها به مراتب پیچیده‌تر و بدتر خواهد بود. بنابراین در حال حاضر موضوع عمده این است که تقاضا برای تسهیلات ارزی پایین آمده و کمتر بنگاهی به دریافت این تسهیلات تمایل دارد. البته باید شرایط متقاضیان این تسهیلات را در نظر گرفت. برای مثال اگر شرایط پرداخت تسهیلات متناسب با توان تولیدکننده باشد و یا این تسهیلات به دریافت کننده آن کمک کند تا دانش فنی و ماشین آلات لازم برای تولید خود را تامین کند، برای آنها دریافت این تسهیلات به صرفه خواهد بود. از سویی بنگاه‌های صادرات محور و کسانی که محصول آنها برای صادرات ساخته می‌شود، از دریافت تسهیلات ارزی استقبال می‌کنند. اما با وجود شرایطی که دولت پیش پای صادرکنندگان گذاشته و سخت‌گیری های موجود، به نظر می‌رسد از تکاپوی این بنگاه ها نیز برای دریافت تسهیلات و یا افزایش تولید کاسته شده باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.