چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / هدایت سرمایه به بخش تولید

احمد مجتهد، کارشناس اقتصادي

هدایت سرمایه به بخش تولید

کسب و کار نیوز - سرمایه گذاری بر تولید یکی از مهم ترین و اصلی ترین عوامل موفقیت آن است که امروز در کشور این مقوله به فراموشی سپرده شده است.

سرمقاله

 مردم از اینکه بخواهند سرمایه های خود را به سمت تولید روانه کنند بیم دارند و به نوعی دیوار بی اعتمادی میان مردم و سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد. اقتصاد ایران در حال حاضر باید به دنبال رونق تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی باشد تا بتواند با اتکا بر تولید داخلی در بازارهای داخلی و خارجی اعتبار کسب کند و رشد اقتصادی را افزایش دهد. لازمه رشد اقتصادی و کاهش تورم تولید داخلی پررونق و باکیفیت است. تولید باید در حدی انجام شود که در بازارهای داخلی رقبای خود را کنار زده و از طرفی دیگر در بازارهای بین المللی به جایگاه مناسبی دست پیدا کند. در حالی در کشور شاهد رشد تورم هستیم که نقدینگی به آن اندازه رشد نکرده است و باید در رابطه با این موضوع راهکارهایی ارائه شود که بتواند نرخ تورم را کاهش دهد و کنترل کند. در شرایطی که رشد تورم بیشتر از نقدینگی است مردم ناخودآگاه به سمت فعالیت های کوتاه مدت و سودآور ترغیب می شوند که نمونه آنها ورود افراد غیرمتخصص به حوزه هایی است که با افزایش نرخ ارز متحول شدند. در ایران نرخ ارز تعیین کننده بسیاری از فعالیت ها و معاملات است و با نوسانات آن احتکار و دپوی کالاها به طور بی سابقه ای افزایش پیدا می کند؛تجربه ای که طی چند ماه گذشته شاهد آن بوده ایم و هنوز تبعات و عواقب آن در جامعه و اقتصاد دیده می شود. به دلیل همین شرایط است که دیگر کسی نمی تواند به سرمایه گذاری در تولید اعتماد کند و تولیدکنندگان با دست خالی هم نمی توانند فعالیت کنند چراکه مردم ترجیح می دهند سرمایه های خود را در فعالیت هایی که در کوتاه مدت به سودآوری
می رسند، به جریان بیندازند. این اتفاقات و دیگر عوامل همه دست به دست هم داده اند تا رونق تولید تحقق پیدا نکند و وابستگی به واردات همچنان ادامه داشته باشد. هزینه هایی که برای واردات یک سری کالاهایی که موارد مشابه آن در کشور تولید می شود هدرروی ارز در شرایط بحران زده کنونی است. اگر همان ارز را صرف ارتقای کیفیت کالاهای مشابه تولید داخل کنند رونق تولید را معنا می کند. اما متاسفانه همان طور که اشاره شد نوسانات ارزی اجازه گذشت از سودجویی را از افراد می گیرد. در حال حاضر اقتصاد ایران از نظر سیاسی و بین المللی دچار بی ثباتی است و تحریم ها هم مزید بر علت شده اند. بنابراین ضرورت دارد با هدایت سرمایه ها به سمت تولید، رونق تولید را کلید بزنیم و با خودکفایی در این بخش اقتصاد کشور را از بحران خارج کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.