صفحه اصلی / اسلایدر / هم‌اندیشی اعضای پارلمان بخش خصوصی کشور و پایتخت
هم‌اندیشی اعضای پارلمان بخش خصوصی کشور و پایتخت

سومین نشست دور نهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران برگزار شد

هم‌اندیشی اعضای پارلمان بخش خصوصی کشور و پایتخت

اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در نشست خرداد ماه خود میزبان اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران بودند که دو روز قبل به عنوان منتخبان نمایندگان بخش خصوصی، سکان هدایت اتاق ایران را برعهده گرفتند؛ هدف این نشست هم‌اندیشی برای یافتن مسیر بهینه و همفکری برای برنامه‌ریزی صحیح در چشم‌انداز چهار سال آینده اتاق بازرگانی بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، سومین نشست دور نهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با حضور حداکثری اعضا برگزار شد. اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در این نشست، میزبان رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران بودند. غلامحسین شافعی و حسین سلاح‌ورزی، رئیس و نایب‌رئیس اول اتاق ایران مهمان سومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران بودند و سه نایب‌رئیس دیگر اتاق ایران یعنی مسعود خوانساری، محمدرضا انصاری و محمد امیرزاده نیز خود از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران هستند. در این نشست کیوان کاشفی و غلامحسین جمیلی، منشی و خزانه‌دار هیات رئیسه اتاق ایران حضور نداشتند.

برگزاری این نشست، به فاصله دو روز پس از انتخابات اتاق ایران، نشانه عزم پارلمان بخش خصوصی برای انسجام و هماهنگی بیشتر در روزهای سخت اقتصاد ایران است. در این نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران پیشنهادات خود در مورد خط‌مشی اتاق ایران در چهار سال آینده بیان کردند و رئیس اتاق ایران نیز با قبول نقدها به عملکرد گذشته از شنیدن پیشنهادات و توصیه‌ها استقبال کرد. او هم‌چنین بر برگزاری نشست‌های مشترک اتاق تهران و ایران برای همفکری و هم‌افزایی بیشتر تاکید کرد.

استفاده از الگوی ترکیه برای عبور از اقتصاد سیاست‌زده

در ابتدای این نشست، علی نقیب، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، در سخنانی به نقد اقتصاد سیاست‌زده ایران پرداخت و آن را عاملی مهم در پیشامدهای ناهمگون کنونی در شرایط کنونی اقتصاد کشور دانست.

نقیب با اشاره به اینکه کشور ترکیه نیز در دهه‌های‌ گذشته با مشکلات اقتصادی شدیدی مواجه بود، افزود: دولتمردان و سیاستمداران ترکیه در آن زمان، دو اقدام کلیدی را در پیش گرفتند؛ اول آنکه از موسسات حسابرسی معتبر جهانی برای تدوین سیاست‌های مالی و مالیاتی این کشور و کنترل شرکت‌های تولیدی ترکیه استفاده کردند، و همچنین به انعقاد پیمان‌های تجاری معاف از تعرفه با دیگر کشورها روی آوردند.

وی سپس افزود: ما نیز در اتاق بازرگانی باید با تشکیل کارگروه‌ها و اتاق‌های فکر، عدم موفقیت‌های اقتصادی و صنعتی در طول دهه‌های گذشته را عارضه‌یابی کنیم و با طراحی چشم‌انداز اقتصادی مبتنی بر تعامل با کشورهای دیگر و به ویژه حفاظت از این برنامه استراتژیک، اقتصاد کشور را از شرایط نابسامان کنونی خارج کنیم.

صنعت پر سود ارزهای رمز نگاری شده

در ادامه این جلسه، مجید حسینی‌نژاد، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به عنوان دومین سخنران پیش از دستور، برای ایراد نطق پشت تریبون ایستاد و درباره صنعت ارزهای رمزپایه در اقتصاد امروز توضیح داد. او گفت: ارزش کل ارزها در جهان تا ۸۰ تریلیون دلار تخمین زده شده است و ارزش ارزهای رمزپایه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. در واقع متوسط ارزش رمزارزها حدود یک درصد ارزش کل ارزهاست.

او با بیان اینکه کشورهایی نظیر روسیه و چین برای غلبه بر هژمونی دلار، تجارت بر پایه رمزارزها را پذیرفته و توسعه داده‌اند، ادامه داد: به نظر می‌آید صنعت رمزهای ارزپایه به کشور ما نیز وارد شده و تولید این ارزها از جمله بیت‌کوین در برخی مراکز تولیدی یا خدماتی و با برق یارانه‌ای ارزان‌قیمت در حال انجام است.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه، این صنعت، صنعت پر سودی است افزود: اکنون ماینرهای تولید این رمزارزها به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود و سود تجارت آن به جیب قاچاقچیان می‌رود؛ در حالی که اگر دولت این صنعت را به صورت رسمی بپذیرد، عواید آن را در شرایط موجود که فروش نفت تحت تحریم قرار گرفته است، به خزانه دولت می‌رود.

اتحاد و انسجام به نتیجه بهتر ختم می‌شود

پس از ایراد سخنان دو سخنران پیش از دستور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با خوشامدگویی و خیر مقدم به رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق ایران، فرآیند انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران را منظم و پرشور توصیف کرد که با حضور تقریبا تمامی اعضای هیات نمایندگان برگزار شد. مسعود خوانساری گفت: این انتخابات با حضور بیش از ۴۵۰ نفر از اعضا در فضایی آرام و بدون حاشیه برگزار شد و صرفاً یک مورد بی‌اخلاقی و توهین به آقای محمدرضا فیاض صورت گرفت که جا دارد از طرف هیات رئیسه اتاق ایران از ایشان عذرخواهی کنیم.

خوانساری افزود: معتقدم در دوره جدید با هماهنگی خوبی که در هیات رئیسه و هیات نمایندگان شکل گرفت، اتاق بتواند در حل مشکلات اقتصادی کشور موثرتر عمل کند. البته حتماً کار اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران با توجه به شرایط کنونی و چشم‌انداز کوتاه‌مدت کشور، سخت‌تر و مشکل‌تر از گذشته خواهد بود اما می‌توان با حفظ اتحاد و همبستگی و هم‌افزایی بهتر عمل کرد و نتیجه گرفت.

او در ادامه به انتخابات کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران اشاره کرد و گفت: هفته گذشته انتخابات کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران به خوبی برگزار شد و رئیس و هیات رئیسه تمام کمیسیون‌ها مشخص شدند. بلافاصله نیز برگزاری جلسات کمیسیون‌ها آغاز شد و جلسه هماهنگی بین کمیسیون‌ها نیز ابتدای هفته برگزار شد. در این نشست مصوب شد روسای کمیسیون‌ها با همفکری اعضا، چهار اولویت اصلی کمیسیون متبوع خود را مشخص کنند و برنامه کاری کمیسیون را در جلسات هیات نمایندگان برای اخذ نظرات مشورتی اعضا ارائه دهند. امیدواریم در این دوره بتوانیم با فعالیت بیشتر و مشورت‌های اعضا هیات نمایندگان کمیسیون‌های موفق‌تری نسبت به دوره قبل داشته باشیم.

رشد منفی شاخص سرمایه‌گذاری و مصرف

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به بررسی وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و با اشاره به برخی آمارهای مربوط به شاخص‌های اقتصادی کشور گفت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ طی ۲۴ فصل رشد سرمایه‌گذاری در ۱۴ فصل منفی و میانگین رشد سرمایه‌گذاری منفی ۳٫۸ درصد بوده است. هم‌چنین رشد مصرف از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ در ۲۴ فصل؛ تنها در ۹ فصل مثبت بوده است و میانگین آن در تمام فصول منفی ۲٫۲ درصد بوده است. آخرین آمار اعلام شده توسط مرکز آمار ایران نشان ‌می‌دهد نرخ تورم ۲۶٫۹ درصد و رشد اقتصادی منفی ۴٫۹ درصد بوده است.

مسعود خوانساری در ادامه با اشاره به آمار مربوط به تجارت خارجی کشور گفت: طبق آمارهای رسمی صادرات کشور در سال ۹۷ نسبت به سال قبل ۶ درصد کاهش داشته و واردات هم ۲۱٫۷ درصد کم شده است؛ با توجه به اینکه سهم عمده‌ای از واردات کشور کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه کارخانجات است، این نگرانی وجود دارد که اگر امسال تدبیری اساسی اندیشیده نشود کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی با مشکل رو‌به‌رو شوند.

او افزود: بحران دیگری که هم‌اکنون بنگاه‌ها با آن مواجه هستند، بحران نقدینگی است؛ باتوجه به تورم و قیمت ارز، بنگاه‌ها برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش دچار مشکل اساسی شده‌اند که باید به این موضوع هم به صورت جدی پرداخته شود. در جمع‌بندی کلی و با توجه به آمارها ‌می‌توان گفت در سال ۹۸ با توجه به رشد اقتصادی منفی، کاهش صادرات و نرخ تورم بالا، واحدهای تولیدی در معرض خطر جدی هستند و تنها راه اصلاح شرایط، با توجه به تحریم‌هایی که کشور با آن رو به رو شده، اصلاح ساختار اقتصادی کشور است.

یارانه‌های بی‌اثر

مسعود خوانساری در ادامه از یارانه‌هایی که دولت به صورت آشکار و پنهان پرداخت ‌می‌کند به عنوان یک چالش مهم اقتصادی اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای سازمان برنامه، دولت سالانه ۸۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان پرداخت ‌می‌کند، در شرایطی که کل وابستگی اقتصاد کشور به نفت حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی اگر ما از کل اعتباراتی که به عنوان یارانه پرداخت ‌می‌شود، یک چهارم‌اش را در بودجه صرف کنیم و یک‌چهارم را هم به صورت نقدی به دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه بدهیم، ‌می‌توانیم ساختار اقتصادی کشور را اصلاح کنیم. ورود به این عرصه نیاز به شجاعت و اقتدار دارد.

رئیس اتاق تهران در ادامه به برخی از اعداد و ارقام که به عنوان یارانه پرداخت ‌می‌شود اما به چرخه تولید وارد نمی‌شود، اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای رسمی در سال ۱۳۹۷ در بخش یارانه سوخت ۱۲۳ هزار میلیارد تومان تنها به عنوان یارانه بنزین، ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه گازوئیل و ۲۸۰ هزار میلیارد تومان برای گاز طبیعی یارانه پرداخت شده و در مجموع تنها یارانه این سه نوع انرژی ۵۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است. حالا تصور کنید اگر این اعداد به تولید بیایند چقدر ‌می‌توانند اثرات مثبتی داشته باشند و به اصلاح ساختار اقتصادی منجر شوند.

او در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم در این دوره هیات نمایندگان، بتوانیم در اتاق پیشنهادهای مشخصی برای اصلاح ساختار اقتصادی ارائه دهیم و کمیسیون‌ها هم به صورت تخصصی روی چالش‌های اقتصاد خرد و کلان کار کنند تا نتیجه ارائه پیشنهاداتی باشد که به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کم شدن از بار مشکلات و چالش‌های آن بینجامد.

نقش ترکش‌های دولتی بر پشت پیکره اقتصاد

پس از سخنان مسعود خوانساری، این غلامحسین شافعی بود که در آغاز سخنان خود از برگزاری انتخابات هیات رییسه اتاق ایران، به نیکی یاد کرد و فضای آرام حاکم بر این انتخابات را در سه دهه گذشته در اتاق ایران، بی‌نظیر دانست. رئیس اتاق بازرگانی ایران با این حال، تاکید کرد که کارکرد اتاق‌های بازرگانی هنوز برای جامعه شفاف و گویا نیست و به گفته وی، اتاق‌ها باید در معرفی خود به مردم و جامعه بهتر عمل کنند.

شافعی افزود: بخش عمده‌ای از جامعه تصور می‌کنند اتاق‌های بازرگانی محل تجمع افراد مرفه و سرمایه‌دار است که با جامعه فاصله معنا‌داری دارند، در حالی که اتاق‌ها باید تلاش کنند پشتیبانی و حمایت جامعه از این نهاد را ارتقا دهند.

رییس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه در حال حاضر کشور در جنگ اقتصادی به سر می‌برد، گفت: فعالان اقتصادی سینه خود را در برابر تیرهای شلیک شده از تحریم‌ها و مشکلات بین‌المللی، سپر کرده‌اند اما متاسفانه در داخل کشور از پشت سر آماج شلیک تیر و ترکش هستند. تصمیمات نادرست و عدم توجه به نظر فعالان اقتصادی، گلوله‌هایی است که از پشت بر پیکر فعالان اقتصادی می‌نشیند و علاوه بر آنکه بسیار دردناک‌تر است، مقابله با آن نیز سخت‌تر و دشوارتر به نظر می‌‎رسد.

وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی، اپوزیسیون دولت نیست، افزود: برای در امان ماندن از گلوله‌ و ترکش‌های ناشی از تصمیمات غلط دولتی، باید با تعامل و هم‌فکری با دولت چاره‌اندیشی کرد. در صورتی که بتوانیم محیط داخل کشور را با اتحاد و انسجام یکپارچه برای فضای کسب‌و‌کار کشور مطلوب و متعادل کرد، به طور قطع محیط بیرونی را می‌توان مدیریت کرد.

شافعی سپس از تلاش‌های هیات رییسه و هیات نمایندگان اتاق تهران برای حل مشکلات و مسائل بنگاه‌های اقتصادی قدردانی کرد و افزود: هیات نمایندگان و هیات رییسه اتاق تهران با کنار گذاشتن و بی‌توجهی به مسائل فردی، در مسیر منافع کشور و فعالان اقتصادی گام برداشته‌ که این روحیه و رویکرد را باید در اتاق‌های سراسر کشور تقویت کرد و اشاعه داد.

وی همچنین با انتقاد از واکنش منفی که از سوی برخی اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران در حین برگزاری انتخابات هیات رییسه اتاق ایران نسبت به محمدرضا فیاض، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگانی صورت گرفت، گفت: آقای فیاض علاوه بر ریاست دبیرخانه شورای عالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی، عضو انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های سراسر کشور نیز است، بنابراین برخوردی که با ایشان در جلسه انتخابات اخیر اتاق ایران صورت گرفت به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست.

فلسفه حضور ۲۰ نماینده دولتی در ترکیب هیات نمایندگان

حسین سلاح‌ورزی، نایب رییس اول اتاق ایران، نیز که در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق تهران حضور یافته بود، با تمجید از همدلی شکل گرفته در انتخابات هیات رییسه اتاق ایران گفت: وقتی قانونگذار۲۰ نماینده دولتی را در ترکیب هیات نمایندگان جای ‌می‌دهد، به طور حتم فلسفه‌ای پشت آن است. به نظر ‌می‌رسد مهمترین نیت قانونگذار آن است که افرادی که بدنه سیاستگذاری اقتصادی حضور دارند، با حضور در اتاق‌ها در متن مشکلات فعالان اقتصادی قرار گیرند و تعدد و تکثر قوانین و مقررات کاهش پیدا کند. اما این هدف در ادوار گذشته به نحو شایسته محقق نشده است.

او با بیان اینکه حضور نمایندگان دولتی در اتاق‌ها در طول دوره به تدریج کمرنگ شده است، ادامه داد: لازم است سازوکاری فراهم شود که از ظرفیت نمایندگان دولتی بیش از گذشته بهره کسب کنیم. به بیان دیگر، باید یک نظام پیشگیرانه برای جلوگیری از صدور مقررات جدید طراحی شود.

سلاح‌ورزی همچنین با اشاره به سخنان مجید حسینی‌نژاد در مورد تولید رمزارزها این مساله را مطرح کرد: با توجه به اینکه گفته ‌می‌شود، ارزهای رمزپایه با بهره‌گیری از امکان برق ارزان استخراج ‌می‌شود، چنانچه این ارزها به خارج از کشور انتقال پیدا کند، به منزله قاچاق برق تلقی نمی‌شود؟

نقطه آغاز بهبود همکاری‌ها میان اتاق‌های تهران و ایران

محمدرضا انصاری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و نایب رئیس اتاق ایران، برگزاری این جلسه مشترک را نشانه بهبود همکاری‌ها میان اتاق تهران و اتاق ایران توصیف کرد و گفت: اتاق تهران و اتاق ایران باید در زمینه بهبود اثرگذاری و پیگیری نظرات بخش خصوصی در مراجع تصمیم‌گیری مانند دولت و مجلس تلاش کنند. باید تاکید کنم که ظرفیت خوبی در اتاق تهران برای پیگیری این موضوعات شکل گرفته است و این ظرفیت رو به ارتقاست.

او افزود: از یک طرف دولت عادت کرده است که بدون مشورت تصمیم‌گیری کند و سوی دیگر، این نکته نیز حائز اهمیت است که فعالان اقتصادی چگونه مهیای مشورت شوند و پیشنهادات خود را به صورت واقع‌بینانه مطرح کنند. این نکته که بخش خصوصی، پیشنهادات خود را چگونه مطرح کند نیز مهم است.

نایب رییس اتاق ایران در ادامه ابراز امیدواری کرد که این جلسه، نقطه آغاز بهبود همکاری‌های اتاق‌های تهران و ایران باشد و این دو اتاق از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند. او همچنین با اشاره به اینکه کمیسیون‌های مشورتی مراکز تولید نظر هستند، ادامه داد: به نظر ‌می‌رسد، ارتباط کمیسیون‌های اتاق‌های تهران و ایران ضعیف است و باید تقویت شود.

محمدرضا انصاری در خاتمه سخنانش گفت: با توجه به مشکلات موجود، ناچاریم برخی ملاحظات را کنار بگذاریم و دیدگاه‌های خود را شفاف مطرح کنیم و در این مسیر باید به سمت انسجام اتاق‌ها حرکت کنیم.

تعامل سازنده اتاق تهران و اتاق ایران در دوره نهم

علا میرمحمدصادقی، نایب رییس اتاق تهران، نیز در سخنانی، روابط حسنه اتاق تهران و اتاق ایران در حال حاضر را در مقایسه با ادوار گذشته، بی‌سابقه دانست و گفت: در دوره‌ای از فعالیت اتاق بازرگانی، اختلافات میان اتاق تهران و اتاق ایران به اندازه‌ای خصمانه شده بود که دولت ناچار به مداخله شد.

وی افزود: خوشبختانه تعاملی که امروز میان اتاق تهران و اتاق ایران برقرار است، منجر به هم‌افزایی بیشتر برای حل مشکلات فعالان اقتصادی و ارائه راهکارهای کلیدی برای رفع مسائل و گرفتاری‌های اقتصادی به دولت شده‌است و باید قدردان وضعیت کنونی بود.

ضرورت برگزاری نشست‌های فصلی

در ادامه این جلسه، برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، نقطه نظرات خود را در حضور هیات رییسه اتاق ایران مطرح کردند.

رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، پیشنهاد برگزاری نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با حضور هیات رییسه اتاق ایران به صورت فصلی را مطرح کرد و گفت که این رویه ‌می‌تواند نتایج موثری برای دولت و بخش خصوصی در پی داشته باشد.

محمد لاهوتی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با بیان اینکه انتظارات بخش خصوصی از اتاق ایران در دوره قبل به رغم وجود انسجام و یکپارچگی لازم، برآورده نشد، گفت: با توجه به کرسی اتاق ایران در ۱۳۰ مجمع و شورای تصمیم‌گیر کشور، از این فرصت باید بهتر استفاده کرد و با رساندن پیام بخش خصوصی به دولت و دستگاه‌های اجرایی در این مجامع از سوی رییس و نمایندگان اتاق ایران، برای احقاق حق بخش خصوصی تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی سپس از رییس اتاق ایران خواست در دوره جدید فعالیت‌های اتاق بازرگانی، تلاش شود تا تقابل موجود میان کمیسیون‌ها و تشکل‌ها برطرف شود.

حمیدرضا صالحی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از ضرورت تجدید معماری ساختار اتاق تهران و ایران برای پیگیری موضوعات مهم سخن گفت.

مهدی فنایی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با تاکید بر تصمیم‌گیری عاجل دولت در ارتباط با تعیین تکلیف یارانه‌های نقدی، تصریح کرد که در شرایط کنونی، سود سپرده‌های بانکی عامل اصلی در نابودی رونق تولید است.

محمدرضا زهره‌وندی، چند پرسش را از هیات رییسه اتاق ایران مطرح کرد؛ از جمله اینکه برنامه هیات رییسه برای کاهش دیوانساری در اتاق ایران چیست و اینکه چگونه ‌می‌توان از حضور اعضای هیات نمایندگان در هیات‌ها و کمیسیون‌ها و شوراهای دولتی نتیجه بهتری حاصل کرد.

احمد صادقیان دیگر نماینده بخش خصوصی در اتاق تهران نیز به نقد تحریم‌های داخلی پرداخت و گفت: در حالی بخشی از تولیدکنندگان کشور، پیش از تاریخ ۱۶ مرداد ماه سال گذشته اقدام به گشایش اعتبار کرده و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را وارد کرده‌اند، اما این ماشین‌آلات همچنان در گمرکات کشور بلاتکلیف مانده و به رغم مصوبه دولت مبنی بر ترخیص آن به نرخ روز گشایش اعتبار، هیچ یک از تولیدکنندگان هنوز موفق به ترخیص ماشین‌آلات خود نشده‌اند.

مهراد عباد نیز با اشاره به شکل‌گیری کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد در اتاق تهران گفت: در دوره گذشته، وظیفه مبارزه با فساد از سوی اتاق ایران به اتاق تهران تفویض شده بود. اکنون درخواست ما این است که این تفویض اختیار در دوره جدید نیز تمدید شود تا این کمیسیون آن را مورد پیگیری قرار دهد.

عباس آرگون دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با تاکید بر اینکه اتاق ایران نیاز به اصلاح ساختار و چابکی دارد، از رییس اتاق ایران خواست برنامه‌های این اتاق برای بهبود ساختار این نهاد را اعلام کند.

محمدحسین شریعتمدار هم با اشاره به اینکه کمیسیون‌ها نقش مهمی در پیشبرد اهداف اتاق ایفا ‌می‌کنند، پیشنهاد کرد که یک ارزیابی از عملکرد کمیسیون‌ها در دوره گذشته اتاق ایران صورت گیرد و یکی از اعضای هیات رییسه اتاق ایران، مسئول پیگیری این ارزیابی شود.

احمدرضا فرشچیان دیگر نماینده بخش خصوصی در اتاق تهران نیز کمرنگ بودن مطالبه‌گری اتاق ایران را مورد تاکید و نقد قرار داد و مطالبه عمده فعالان بخش خصوصی از رییس اتاق ایران را اصلاح این ضعف عنوان کرد.

شهاب جوانمردی نیز پیشنهاد تغییر کارکرد کمیسیون‌های مشورتی اتاق ایران را مطرح کرد و گفت: کمیسیون‌های اتاق ایران باید در جایگاه مرجعیت کمیسیون‌های مشورتی استانی قرار گیرد و نظرات کمیسیون‌های استانی را جمع‌بندی کند.

گوش شنوایی در دولت نیست

رییس اتاق ایران پس از استماع دیدگاه‌ها و نقدهای اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، گفت: مجموعه انتظارات بخش خصوصی از دولت را در اتاق ایران گردآوری و منتشر کرده‌ایم و در مجامع و جلسات مختلف نیز سعی نظرات کارشناسی خود را بی‌پیرایه با دولت در میان گذاشته‌ایم اما باید گفت که گوش شنوایی در دولت وجود ندارد.

شافعی با بیان اینکه امروز شاهد اقدامات و تصمیمات عجولانه از سوی دولت در حوزه‌های اقتصادی هستیم، افزود: چابک‌سازی اتاق ایران همان‌طور که در دوره قبل در دستورکار قرار گرفت و اقداماتی نیز انجام شد، در این دوره ادامه خواهد یافت.

برنامه‌های کمیسیون‌های ده‌گانه در دوره نهم

در ادامه این جلسه، نوبت به گزارش روسای کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران در خصوص اهداف و برنامه‌های این کمیسیون‌ها در دوره نهم هیات نمایندگان رسید.

بر این اساس، حسن فروزان‌فرد به عنوان رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد پشت تریبون ایستاد و گفت: کمیسیون حمایت قضایی برای نخستین بار است که در اتاق تهران تشکیل شده و این کمیسیون توسعه و تحکیم ارتباطات با قوه قضاییه و رسیدگی به مشکلات حقوقی فعالان اقتصادی را دنبال خواهد کرد. همچنین ترویج رفتار پیشگیرانه در مقابل فساد نیز از جمله اهداف این کمیسیون خواهد بود.

او در ادامه برنامه اصلی این کمیسیون را شامل پنج محور «پیگیری راه‌اندازی مجتمع قضایی تخصصی تجارت»، «پیگیری ایجاد ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان تهران»، «پیگیری تصویب لایحه جامع شفافیت در مجلس»، «پیگیری تصویب لایحه تعارض منافع در دولت» و نیز «تولید ادبیات در حوزه مبارزه با فساد» عنوان کرد.

هاله حامدی‌فر، نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، نیز در غیاب محمود نجفی‌عرب، رئیس این کمیسیون، به تشریح رؤس برنامه‌های این کمیسیون در دور فعالیت دو ساله نخست آن پرداخت و گفت: در این دوره تصمیم داریم کمیته‌هایی در حوزه‌های مختلف تشکیل دهیم و از جمله با ایجاد کمیته آموزش، به دنبال تقویت بنیه علمی تجار و تولیدکنندگان حوزه اقتصاد سلامت هستیم.

وی سپس به برخی دیگر از برنامه‌های این کمیسیون اشاره کرد و برگزاری سمینارها و کارگاه‌های تخصصی، برگزاری جلسات مشترک با کمیسیون‌های مرتبط در مجلس و سایر دستگاه‌های اجرایی دولت و همچنین بررسی اصلاح ساختار سازمان غذا و دارو را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد.

سیدمجید صدری، رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، از هدفگذاری این کمیسیون برای ایجاد زیرساخت‌ها در دوره پیش رو سخن گفت و در ادامه «ارائه آموزش‌های تخصصی برای فعالان اقتصادی»، «توانمندسازی بخش خصوصی»، «تدوین قوانین و مقررات به ویژه در حوزه استارت‌آپ‌ها» و «تعامل با دیگر کمیسیون‌ها و تعامل با دولت و مجلس» را از جمله محورهای اولویت‌دار برای کمیسیون‌های متبوع خود برشمرد.

رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، نیز با اشاره به مشارکت بالای تشکل‌های حوزه انرژی کشور در جلسات این کمیسیون در دوره قبل، از تدوین برنامه‌های کمیسیون انرژی اتاق تهران در قالب ۳۷ بند خبر داد و گفت: در دوره دو ساله کمیسیون، به دنبال ارتقا سهم بخش خصوصی در اقتصاد حوزه انرژی کشور، تقویت حضور بخش خصوصی در تصمیم‌‌سازی‌های مرتبط با حوزه انرژی، تاثیرگذاری در تدوین و اصلاح نقشه راه انرژی کشور، پالایش مستمر محیط کسب وکار حوزه انرژی، حضور مستمر در جلسات کارشناسی دولت و سایر نهادهای انرژی، هستیم.

در ادامه این جلسه، فریال مستوفی، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، اولویت‌ها و برنامه‌های این کمیسیون را شرح داد. او گفت: کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با هدف پایش محیط کسب و کار در حوزه بازار پول و سرمایه و احصای مشکلات این حوزه، ارائه راهکار جهت رفع این مشکلات، ایجاد بسترهای لازم برای اصلاحات اقتصادی مورد نیاز به منظور تسهیل و تصحیح تامین مالی ارزی و ریالی از طرق مختلف و افزایش سهم بازار سرمایه ایجاد شده است.

مستوفی با اشاره به شرح وظایف این کمیسیون، حوزه‌های قابل ورود آن را مورد اشاره قرار داد که بازار پول، بازار سرمایه، و صنعت بیمه از جمله این حوزه‌هاست. او در ادامه «آسیب‌شناسی تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط»، «بررسی نسبت کفایت سرمایه بانک‌های کشور»، «ارائه راهکار برای تخصیص بهینه منابع بانکی به بخش خصوصی واقعی» و «ارائه طرح چگونگی مبادلات بین‌المللی از طریق اینستکس و استفاده از ارزهای رمزپایه» را از جمله برنامه‌های کمیسیون در بازار پول عنوان کرد. براساس آنچه مستوفی توضیح داد «بسترسازی برای ایجاد و استفاده از ابزارهای مالی نوین»، «آموزش و فرهنگ‌سازی در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری و ورود به بازار سرمایه»، «تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خرد با حضور در بازار سرمایه» نیز بخشی از برنامه‌های این کمیسیون در بازار سرمایه خواهد بود.

محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون بهبود فضای کسب‌و‌کار و رونق تولید، نیز بررسی و تببین راهکارهای پیشنهادی برای بهبود فضای کارآفرینی و اشتغال و ارائه مشاوره به دست‌اندرکاران برای اصلاح زیرساخت‌های لازم برای این حوزه را جزو مهم‌ترین برنامه‌های این کمیسیون در دوره دو ساله پیش رو عنوان کرد.

وی همچنین برخی از اولویت‌های این کمیسیون در این دوره را بررسی حذف مقررات مانع فعالیت‌های کسب‌و‌کار، تلاش برای ارتقای رتبه کسب‌و‌کار ایران در رتبه‌بندی جهانی، ایجاد فضای پایبندی دولت به قراردادها و تعهدات خود با بخش خصوصی، جلوگیری از دخالت‌های نهادهای نامرتبط با حوزه کسب‌و‌کار، و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد.

در ادامه این جلسه، محمد لاهوتی، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران به معرفی برنامه‌های این کمیسیون پرداخت. او با اشاره به اینکه این کمیسیون، یکی از مهمترین کمیسیون‌های اتاق تهران است، گفت:رصد صادرات غیرنفتی و چالش‌های آن، مطالبه اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار، بررسی و پیگیری حل مشکلات فعالان اقتصادی در ارتباط با گمرک و کاهش زمان تشریفات گمرکی، بررسی ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات، توسعه خدمات نمایشگاهی و تقویت ارتباطات با معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و بررسی چگونگی رفع موانع توسعه مبادلات با همسایگان از جمله برنامه‌های این کمیسیون خواهد بود.

محمدرضا زهره‌‌وندی رییس کمیسیون صنعت‌و‌معدن اتاق تهران نیز در سخنانی با تشریح اهداف و برنامه‌های این کمیسیون در دوره جدید، تلاش برایی گسترش خوشه‌های صنعتی، تلاش برای ارائه راهکارهای زمین‌شناسی بهینه در جهت توسعه معادن کشور، پایش مستمر برنامه ششم توسعه را از جمله اهداف این کمیسیون عنوان کرد و ایجاد فضای رقابتی برای بزرگ شدن بنگاه‌ها، کاهش دیوان‌سالاری و حذف قوانین ناکارآمد، بررسی نتایج تحریم‌ها در بخش صنعتی و خود تحریم‌ها و نیز بررسی نظام تعرفه‌ای را جزو برنامه‌های کمیسیون صنعت‌و‌معدن اتاق تهران در دوره دو ساله پیش رو دانست. وی همچنین از برنامه‌ریزی این کمیسیون برای برگزاری سه سمینار فصلی طی سال جاری خبر داد.

مجید حسینی‌نژاد نیز که ریاست کمیسیون گردشگری اتاق تهران را بر عهده دارد، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من قول ‌می‌دهم که در دوره پیش رو، بستری فراهم کنیم که هر فعال گردشگری بتواند خدمات خود را ارائه کند و نگرانی از بازاریابی نداشته باشد و صرفاً روی کیفیت خدمات خود متمرکز شود. هدف این است که خانواده‌های ایرانی با هر سطح درآمدی بتوانند تجربه شایسته‌ای از سفر داشته باشند. از این رو باید فرصت‌ها را ببینیم و بسترهای مورد نیاز را خلق کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.