صفحه اصلی / سرخط خبرها / اینجا هیچ نشانه‌ای از قدیمی‌ترین ندارد، به جز یک تابلو!
اینجا هیچ نشانه‌ای از قدیمی‌ترین ندارد، به جز یک تابلو!

اینجا هیچ نشانه‌ای از قدیمی‌ترین ندارد، به جز یک تابلو!

کسب و کار نیوز: روی تابلوی سفید رنگ تقاطع خیابان وصال - انقلاب، در جایگاه پمپ بنزینی که هیچ نشانه‌ای از قدیمی‌ بودن در آن نیست، نوشته شده «قدیمی‌ترین پمپ بنزین فعال کشور»؛ قدیمی‌ترینی که هیچ نشانه‌ای حتی یک آجر از خود به جا نگذاشته و حالا باید با همین تابلو خود را معرفی کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سازه‌ی یک جایگاه خود نماد قدمتِ یک پمپ بنزین می‌تواند باشد و جایگاه دیگری حتی یک نشانه‌ی کوچک از قدمت ِ طولانی‌اش و صنعتی که به کشور وارد کرده، در خود ندارد و مجبور است با نصب یک تابلو موجودیت خود را اعلام کند!
اکبر نعمت‌الهی مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: نخستین پمپ بنزین در تهران در خیابان امیریه و تقاطع گمرک ایجاد شده بود که چند سال پیش و برای ایجاد مترو توسط شهرداری تخریب شد.
او دومین پمپ بنزین ساخته شده در تهران را در تقاطع خیابان وصال و انقلاب امروز معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: این جایگاه پمپ بنزین قبل از انقلاب اسلامی تغییراتی در ساختار فیزیکی خود ایجاد کرد که در طول سال‌های بعد نیز چند بار دیگر این کار تکرار شد.
وی سومین پمپ بنزین ساخته شده در تهران را پمپ بنزین دروازه دولت تهران معرفی کرد که قرار است یکم تیر به عنوان نخستین موزه پمپ بنزین تهران افتتاح شود.
نعمت‌الهی چهارمین جایگاه پمپ بنزین ایجاد شده را جایگاه پمپ بنزین «گلوبندک» معرفی کرد و افزود: از بین این چند جایگاه فقط جایگاه پمپ بنزین «گلوبندک» و «دروازه دولت» به دلیل حفظ سازه‌ی قدیمی آن‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.
او اما درباره‌ی سازه‌ی جایگاه پمپ بنزین وصال نیز اظهار می‌کند: مستندات دقیقی از این‌که سازه‌ی اولیه‌ی این جایگاه چگونه بوده و آیا مشابه سازه‌ی جایگاه دروازه دولت بوده یا خیر، در اختیار نداریم.
بر اساس اطلاعاتی که سایت این پمپ بنزین در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد، تاریخ ایجاد این جایگاه یعنی ۱۳۰۸ است. جایگاه وصال با قدمت ۸۸ ساله در سال ۱۳۰۸ توسط کمپانی نفت انگلیس-ایران افتتاح شد. این جایگاه ازآن زمان دارای دو سکو برای سوختگیری که حاوی پمپ‌های بنزین و نفت گاز بود ساخته شد، در سال ۱۳۲۵ با توجه به پیشرفت تکنولوژی تغییراتی در ارائه خدمات سوخت رسانی انجام داد، همچنین با افزایش تقاضا در سال ۱۳۴۸ این جایگاه به سکوهای خود اضافه کرد. این جایگاه که جایگاه شماره دو قدیم تهران نام داشت در آدرس قدیم نبش خیابان شاه رضا نزدیک دانشگاه قرار داشته است.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.