صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تقبل هزینه های استقرار شرکت های دانش بنیان
تقبل هزینه های استقرار شرکت های دانش بنیان

اعطای وام‌ بلاعوض ۶۰ میلیونی شرکت کسب و کارهای نوین در نمایشگاه های خارجی کلید خورد

تقبل هزینه های استقرار شرکت های دانش بنیان

استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان اگر در بستر مناسب و مسیر درست خود هدایت و حمایت شوند می توانند به رونق تولید كمك بسیاری کنند. امروزه در تمام دنیا با اقتصاد مبتنی بر پایه کسب و کارهای نوین روبرو هستیم که موجب شکوفایی بیش از پیش اقتصاد شده اند. به عبارتی كشورهای توسعه یافته از محل استارت آپ ها و كسب و كارهای جدید به توسعه رسیده اند. در همین رابطه معاون توسعه «صندوق نوآوری و‌ شکوفایی» اعلام کرد که این صندوق در سال جاری قصد حمایت گسترده از استارت‌آپ‌ها را دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، «سیاوش ملکی‌فر» اعلام کرد که در سال ۹۸، مبلغ ۲۶۹ میلیارد تومان تسهیلات از طریق ۱۸ صندوق پژوهش فناوری برای اعطای به استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته شده است. به گفته او صندوق نوآوری و شکوفایی بر اعطای این تسهیلات نظارت دارد و به زودی گزارش کاملی در این رابطه منتشر خواهد شد تا مشخص شود که مبالغ چطور و به چه شکل به این مجموعه ها داده شده است. ملکی فر از بسته حمایتی از شتابدهنده های دانش بنیان نیز رونمایی کرد؛ بسته‌ای که در آن مواردی چون تامین استقرار، تامین تجهیزات فنی، خدمات توانمند سازی و مسائلی از این دست وجود دارد: «به عنوان مثال ۷۰درصد هزینه راه‌اندازی یا بازسازی محل استقرار آنها را چه در خرید محل و یا رهن محل تا ۵ سال را تقبل می‌کنیم آن هم بدون وثیقه. همانطور که می‌دانید بسیاری از این مجموعه‌ها در کارخانه‌های قدیمی و یا سوله‌های قدیمی استقرار پیدا کرده‌اند که نیازمند بازسازی و یا تامین تجهیزات فنی هستند که در این مورد هم تسهیلات با بهره کم و نرخ ترجیحی به آنها اعطا خواهد شد.»

به گفته ملکی‌فر، صندوق نوآوری و شکوفایی با شهرداری‌های تهران و یزد هم صحبت‌هایی کرده تا بتواند از پتانسیل مکان‌هایی بلااستفاده که در اختیار آنهاست، استفاده کند. او همچنین رویکردهای صندوق نوآوری در توسعه اکوسیستم استارت‌آپی و وارد کردن بازیگران بزرگ صنعتی به این اکوسیستم اشاره کرد و گفت: «بازسازی و کمک به شکل گیری بازار داخلی، توسعه صادرات دانش بنیان، توسعه ذخیره ارزش و شبکه تامین دانش بنیان، مشارکت شرکت‌های بزرگ و فعال در توسعه فناوری از جمله این موارد هستند. مثلا در نظر داریم شرکت‌های خودروسازی یا فولاد مبارکه و شرکت‌هایی از این قبیل که در ابعاد بسیار بزرگی در کشور فعال هستند را به جامعه استارت آپی وصل کنیم و آنها را وارد اکوسیستم کنیم.»

از سوی دیگر موضوع خدمات توانمندسازی که زیرمجموعه‌های مختلفی مانند مشاوره، آموزش، پیش شتبادهی، تامین فضای رویداد شتابدهنده نیز دارد نیز مورد بحث قرار گرفت. ملکی فر در پاسخ به اینکه آیا این بخش از تسهیلات در حقیقت همان منتورینگ است و این موضوع بر عهده چه کسی است، گفت: «در حقیقت همان منتورینگ را انجام می‌دهیم. تیم‌ها می‌توانند هم به طبقه سوم سازمان ما مراجعه کنند و از گروه‌های مشاوره قوی و برتر کشور که در اینجا مستقر هستند این خدمات را بگیرند و هم اینکه در برخی مواقع ما کمک هزینه کلاس‌ها و ورکشاپ‌های کاربردی را برای تیم‌ها مهیا می‌سازیم.» معاون توسعه صندوق نوآوری و‌ شکوفایی ضمن اشاره به تحریم‌ها تاکید کرد که تیم‌های دانش بنیان می‌توانند در خلال این تحریم‌ها راهکارهای خوبی برای صادرات پیدا کنند و در این راه صندوق نیز کنار آنهاست. ملکی فر اذعان دارد تقویت پایگاه‌های صادراتی از جمله اقداماتی است که آنها در این راه انجام داده‌اند و تاکنون در کشورهایی مثل ترکیه، آذربایجان و چین این کار را انجام داده‌اند. او همچنین اعلام کرد که اعطای وام‌ بلاعوض ۶۰ میلیون تومانی برای شرکت در نمایشگاه های خارجی، ۱۰ میلیون تومانی برای بازدید از نمایشگاه های بین المللی و۴۰ میلیون تومانی برای تقویت پایگاه‌های صادرات از جمله این تسهیلات هستند.

تشکیل وزارت استارت آپ ها به توسعه اقتصادی کمک می کند

هادی احمدی فر، کارشناس استارت آپ

فعالیت استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در کشورهای در حال توسعه مانند ایران در ایجاد اشتغال، رونق و تحول صنعت و ایجاد صنایع جدید بسیار موثر است. هنگامی که به اقدامات کشورهای توسعه یافته مراجعه می کنیم متوجه می شویم کسب و کارهای نوین تمام اقتصاد را احاطه کرده اند و اقتصاد استارت آپ محور اجرایی شده و تحقق یافته است. در ایران نیز اگر موانع توسعه را از میان برداریم و همت دستگاههای متولی به کمک بیاید با پتانسل های موجود می توان مشکلات و نواقص اقتصادی کشور را جبران کرد.

در کره جنوبی وزارت خانه ای با عنوان وزارت استارت آپ تشکیل و شروع به فعالیت کرده است که تمام اقدامات مرتبط با استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان را تحت پوشش قرار داده است و جلوی شرکت سازی برای اعطای مجوزهای مختلف و سهم خواهی ها گرفته شده است. تمام امور مرتبط با استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان توسط این وزارت خانه انجام و تحقق می یابد. امکاناتی از قبیل صدور مجوز ایده و راه اندازی تیم ها، استقرار شرکت ها و تامین بودجه آنها، بازارسازی و مشوق های صادراتی در این وزرات خانه انجام می شود. امروز جای خالی این وزراتخانه در کشوری که سرشار از ظرفیت ها و استعدادهای نوین است کاملا احساس می شود. کارآفرینان استارت‌آپی در چند سالی که فعالیت خود را به شکل جدی‌تر از گذشته آغاز کرده‌اند، با کمترین سرمایه‌های ممکن و به شکل هوشمندانه‌ای اشتغال‌زایی قابل توجه داشته‌اند و در افزایش بهره‌وری و بهبود تولید ملی نیز تاثیرگذار بوده‌اند بنابراین حمایت از این کسب و کارها آینده روشن اقتصادی را رقم خواهد زد.

 

همچنین مطالعه کنید:

کشت ۶۵۰ هزار هکتار برنج در کشور/ پیش‌بینی افزایش تولید برنج در سال جاری

به گزارش کسب و کار نیوز ، سهراب سهرابی افزود: بیشترین میزان کشت برنج در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.