صفحه اصلی / سرخط خبرها / طرح احیاء جهاد سازندگی نهایی شد
طرح احیاء جهاد سازندگی نهایی شد

عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی سابق گفت

طرح احیاء جهاد سازندگی نهایی شد

کسب و کارنیوز: عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی سابق گفت: اگر جهاد سازندگی امروز وجود داشت مشکلات اقتصادی کشورمان خیلی کمتر بود زیرا جهاد با آن فهم انقلابی که داشت معضلات اقتصادی و اشتغال را رفع می کرد و به عنوان پشتوانه مردمی اکنون در کنار دولت بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم،سردار علیرضا افشار عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی سابق و  مشاور فعلی فرمانده کل سپاه پاسداران، در سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام (ره)  اظهار کرد: نهادهای انقلاب اسلامی مانند سپاه، بسیج، جهاد سازندگی، کمیته امداد، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفین، نهضت سواد آموزی تشکل های انقلابی بودند که امام پایه گذار آنها بودند.

تشابه ماموریت های دستگاههای اجرایی و نهادهای انقلابی به معنی موازیکاری نیست

وی افزود: برخی فکر میکنند که این نهادها با دستگاه های اجرایی موازی کاری دارند و سپاه را موازی ارتش، جهاد سازندگی را موازی دولت، نهضت سواد آموزی را موازی آموزش پرورش و کمیته امداد را موازی بهزیستی می بینند؛ البته تشابهاتی در میان ماموریت های آنها نیز احساس می شود اما حقیقت اینطور نیست.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: نهادهای انقلابی ماموریت مشارکت دادن مردم در حوزه های مختلف را دارند به طوری که با وجود ارتش نیروهای مردمی را در کنار ارتش ساماندهی داده شد.

وی تصریح کرد: برای ایجاد مشارکت مردم در عرصه های مختلف نیازمند یک ساماندهی بودیم که با ابتکار حضرت امام نهاد های انقلابی شکل گرفت؛ اولین نهاد انقلابی در این ارتباط  ایجاد شد، کمیته های انقلاب بودند که آنها نیز مانند جهاد سازندگی ادغام شدند.

افشاری اظهار داشت: هر زمانی نهادهای انقلابی ادغام و دولتی شوند مشارکت های مردمی را از دست می دهیم، درحالی که مشارکت مردم  همواره مورد نیاز است.

وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب، آمریکا گندم ایران را تامین میکرد به همین دلیل بعد از پیروزی انقلاب با کمبود گندم مواجه شدیم. بعد از پیروزی انقلاب امام ره دستور دادند که همه کشاورزان گندم بکارند که بخش زیادی از آن نیز گندم دیم بود، شاهد باران خوبی نیز در آن مقطع بودیم و توانستیم نیاز خود را تامین کنیم.

درو کردن گندم از اولین کارهای نیروهای جهادی بود

وی اظهار داشت: یکی از اولین کارهای نیروهای جهادی همین درو کردن گندم های تولیدی بود که بعد از تولید روی دست کشاورزان باقی مانده بود؛ جهاد سازندگی با بسیج نیروهای خود گندم کشاوران را به صورت رایگان درو کرد. بعد ها فعالیت های بزرگی توسط جهاد سازندگی مانند جاده سازی، آبرسانی، تامین بهداشت، ساخت سیلو، خدمات فنی مهندسی و غیره انجام شد.

افشار با بیان اینکه نهاد های انقلابی که امام پایه گذاری کردند بستر مناسبی برای جلب مشارکت های مردمی بودند گفت:  دولت ها  از جمله دولت موقت بازرگان و دولت بنی صدر، مخالف این نهاد های مردمی بودند؛  افراد لیبرال و تکنوکرات که در سیستم وجود داشتند به دنبال ادغام  و از بین بردند نهاد های انقلابی بودند.

وی با اشاره به اینکه کمیته های انقلاب در شهربانی ها ادغام شدند گفت: به نظر من این امکان وجود داشت که کمیته انقلاب امروز به عنوان یک پشتوانه مردمی برای ناجا فعالیت می کردند.

ماجرای ایجاد جهاد سازندگی

افشار گفت: پیشنهاد اولیه تاسیس جهاد سازندگی در ابتدا توسط دانشجویان به امام تقدیم شد به همین منظور من به همراه ناطق نوری خدمت امام در قم رفتیم و گفتیم دانشجویان میخواهند در روستا خدمت رسانی داشته باشند، امام نیز خوشحال شدند و فرمان ایجاد جهاد سازندگی را صادر کردند.

وی افزود: بعد از این دیدار بود که امام فرمان تشکیل جهاد سازندی را در ۲۷ خرداد صادر کردند.

عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی سابق گفت: ما نیز یک زرنگی کردیم و پیش بینی کردم که اعضای انجمنهای اسلامی در استانها مستقر شوند  تا به محض اینکه فرمان جهاد صادر شد آنها پرچم جهاد را بالا برنند تا دست هر کسی نیفتد.

وی اظهار داشت: در دفاتر ایجاد شده و در مساجد، از افراد با تخصصهای مختلف ثبت نام به عمل می آمد تا به روستا ها بروند و به مردم خدمت رسانی کنند.

افشار گفت: در اولین سالگرد جهاد سازندگی که خدمت امام ره رفتیم ایشان از فعالیتهای جهاد خرسند بودند و خواهان اطلاع رسانی این فعالیتها بودند تا مردم نیز در جریان قرار گیرند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرد:  بعد از ناطق نوری، عبدالله نوری به عنوان نماینده امام در جهاد سازندگی انتخاب شد اما ایشان اسرار داشتند که این نهاد باید تبدیل به وزارتخانه شود که ما مخالف این کار بودیم اما در نهایت تبدیل به یک وزارتخانه شد؛ برخی از جهادی ها از جمله من به سپاه پیوستند زیرا حاضر نبودند در یک وزارتخانه دولتی کار کنند.

وی اظهار داشت: با تبدیل جهاد سازندگی به یک وزارتخانه از رویکرد مردمی خود فاصله گرفت و تبدیل به یک اداره شد اما در اوایل هنوز این روحیه جهادی میان اعضا وجود داشت که خدمات پشتیبانی جنگ جهاد نیز توسط این افراد انجام شد و در جبهه های جنگ، پشتیبانی فنی و مهندسی از سپاه و ارتش داشتند؛ اما آن حرکت دواطلبانه مردمی برای اعزام به روستا ها دیگر وجود نداشت و شرح وظایف آنها محدود شد.

نظر امام درباره دولتی شدن جهاد سازندگی

افشار در پاسخ اینکه نظر امام درباره دولتی شدن و تبدیل شدن جهاد سازندگی به یک وزارتخانه چه بود گفت: امام نظری در این باره نداشتند و در مقابل نظرات کارشاسی آن مجموعه مخالفتی نکردند.ما نیز هرچه تلاش کردیم نتوانستیم جلوی این کار را بگیریم.

وی افزود: بعد اینکه جهاد سازندگی تبدیل به  وزاتخانه شد برخی از مسئولیت های وزارت کشاورزی نیز به جهاد سازندگی مانند سازمان شیلات و منابع طبیعی منتقل شد و عملا دو وزارتخانه ایجاد شد که فعالیت های موازی داشتند، همین امر نیز باعث ادغام شد.

جهاد سازندگی مانده بود مشکلات اقتصاد کشور خیلی کمتر بود

افشار تاکید کرد: اگر جهاد سازندگی به وزارت جهاد کشاورزی تبدیل نمی شد، اکنون مشکلات اقتصادی کشورمان خیلی کمتر بود زیرا جهاد با آن فهم انقلابی که داشت معضلات اقتصادی و اشتغال را رفع میکرد و به عنوان پشتوانه مردمی اکنون در کنار دولت بود.

عضوی شورای مرکزی جهاد سازندگی سابق گفت:  تبدیل شدن سپاه به یک قدرت منطقهای با یک رویکرد انقلابی به اینجا رسید و اقتصاد ما نیز با یک رویکرد انقلابی میتوانست به اینجا برسد و حذف جهاد سازندگی یک ضایعه ملی ی برای کشور به حساب می آید.

وی در پاسخ به اینکه با وجود بسج سازندگی، احیاء جهاد سازندگی چه اهمیتی برای کشور دارد اظهار داشت: اگر جهاد سازندگی دوباره احیاء شود بسیج سازندگی نه تنها نباید تعطیل شود بلکه باید قویتر به کار خود ادامه دهد، چون در قانون اساسی گفته شده است که نیروهای مسلح باید در زمان صلح به جهاد سازندگی کمک کنند همانطور که جهاد کشاورزی نیز در زمان جنگ به جبه رفت.

نهادهای انقلابی بعد از احیاء جهادسازندگی می‌توانند هیئت امنا شوند

افشار گفت: در حال حاضر در حوزه  فعالیتهای جهادی پراکنده کاریهای در کشور انجام می شود و نهاد های مختلفی مانند بسیج سازندگی، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، استان قدس رضوی و نهاد های دیگری در کشور محرومیت زدایی انجام میدهند که این نهادها میتوانند هیئت امنایی جهاد سازندگی دز زمان بعد از احیاء باشند.

طرح احیاء جهاد سازندگی نهایی شد

وی اظهار داشت: آن کاری که امروز جهاد سازندگی می توانند انجام دهد با آن چیزی که در اویل انقلاب انجام شد از لحاظ کیفیت متفاوت است زیرا اکنون اکثر روستا های کشور مشکل آب، برق، گاز و راه آنها برطرف شده است و امروز باید در مواردی دیگر از جمله اشتغال کار کرد.

وی سازمان دهی نهاد های انقلابی و مردمی می تواند از وظایف جهاد سازندگی باشد افزود: جهاد سازندگی باید کل کشور و کل مردم را ببیند و ممکن است بسیج سازندگی  همه کشور را زیر پوشش نداشته باشد و به امور ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ روستا رسیدگی کند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران گفت:  طرح احیاء جهاد سازندگی توسط جمعی از پیشکسوتان جهاد سازندگی، سازمان ها و جوانان فعال اردوهای جهادی تدوین و نهایی شده است و  توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی به مقام معظم رهبری تقدیم می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

یک دیدگاه

  1. علي اصغر كريمي

    ان شاءالله که جهاد سازند گی دوباره احیا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.