صفحه اصلی / سرخط خبرها / شورای نگهبان ایراد گرفت، میراث‌فرهنگی پیشنهاد داد
شورای نگهبان ایراد گرفت، میراث‌فرهنگی پیشنهاد داد

با بررسی طرح «مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی»؛

شورای نگهبان ایراد گرفت، میراث‌فرهنگی پیشنهاد داد

کسب و کار نیوز :چهار ایراد شورای نگهبان به بخش‌هایی از طرح «مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی» که بیش از یک ماه گذشته در مجلس تصویب شده بود، در جلسه‌ای مشترک با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و معاونت میراث‌فرهنگی بررسی و پیشنهادهایی برای برطرف کردن ایرادت آن مطرح شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, یک‌شنبه ۱۵ اردیبهشت، مجلس کلیات طرح «حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی» را با ۱۹ ماده در جلسه علنی خود تصویب کرد. در این طرح بعد از تعریف اصطلاحات به کار رفته در این قانون، اعلام شد: «طرح ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی، طرحی است که با توجه به ویژگی، ظرفیت و مزیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی بافت تاریخی-فرهنگی شهر و روستا با هماهنگی و همکاری نزدیک کلیه دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان در مقیاس کل تا جز به همراه طرح مدیریتی مربوطه ارائه شده و تکالیف همه دست‌اندرکاران در آن روشن باشد. در این طرح علاوه بر تنظیم روابط این بخش از شهر یا روستا با سایر تقسیمات شهر و روستایی زمینه‌های توسعه هماهنگ شهری و روستایی مد نظر قرار گیرد. همچنین آن از بسترسازی مناسب برای توانمندسازی مالکان و بهره‌برداری و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت‌های تاریخی- فرهنگی حمایت کند.»
این طرح با آخرین لویح و مصوبات بررسی شده در طول یکی دو ماه گذشته به شورای نگهبان فرستاده شد، تا سرانجام عباسعلی کدخدایی – سخنگوی شورای نگهبان – شنبه ۲۵ خرداد، در جمع خبرنگاران در توضیح نظرات شورای نگهبان به چند ایراد وارد شده به «طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی» نیز اشاره کرد.
«بر این اساس در ماده ۲؛
۱_۱_ در بند (الف)، اطلاق تکمیل و تعیین محدوده بافت تاریخی – فرهنگی، توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.
۲_۱_ در بند (ب)، اطلاق تهیه چهارچوب طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی، توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.
۲_ تبصره ماده ۳، از این جهت که مشخص نیست آیا شامل مواردی غیر از حقوق مالکانه، مانند موقوفات نیز می‌شود یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۳_ ماده ۴، از جهت روشن نبودن اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
محمد حسن طالبیان – معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به جلسه‌ی عصر یک‌شنبه _۲۶ خرداد_ معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و اعضای کمیسیون فرهنگی برای ارائه‌ی راه‌حل‌های مشترک خبر داد.»
او راه‌حل‌های مشترک را این‌طور توضیح داد:
«در بند (الف)، چون در اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی نیز تکمیل و تعیین محدوده بافت تاریخی – فرهنگی تعیین شده و توسط این سازمان اجرایی می‌شود، بنابراین قانون آن موجود است.»
«در بند (ب)، طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی، تائید شد تا کلمه «با رعایت قوانین» به این بند اضافه شود تا آن، مغایر اصل ۸۵ شناخته نشود.»
«در تبصره ماده ۳، ابهام بحث حقوق مالکانه و موقوفات درست شد، چون مسلم است در این طرح‌ها حقوق مالکانه و موضوعات وقف توسط میراث‌فرهنگی رعایت می‌شود.»
«در ماده ۴، در بحث ابهام اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای، ان در چهارچوب وزارت کار است و این وزارتخانه مسؤول اعلام چگونگی انجام کارهاست.»
طالبیان تاکید کرد: این نظرات توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مشترک با نمایندگان سازمان میراث‌فرهنگی – معاونت میراث‌فرهنگی- مطرح شدند، که امیدواریم مراحل بررسی را بدون مشکل بگذرانند.

همچنین مطالعه کنید:

۳۸۰ هزار مجوز کسب و کار، الکترونیکی شد/ اعلام فهرست دستگاه‌ها در تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در میان دستگاه‌هایی که بیشترین تبدیل مجوز کاغذی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.