صفحه اصلی / سرخط خبرها / بزرگ‌ترین خانه آثار باستانی مصر بازسازی می‌شود
بزرگ‌ترین خانه آثار باستانی مصر بازسازی می‌شود

بزرگ‌ترین خانه آثار باستانی مصر بازسازی می‌شود

کسب و کار نیوز:مسولان مصری، پروژه بازسازی موزه «مصر» را درحالی آغاز کردند که مهم‌ترین و مشهورترین مجموعه این موزه چندی بعد به موزه بزرگ مصر منتقل خواهد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, موزه «مصر» که در قلب قاهره و در نزدیکی میدان «‌تحریر» واقع شده است، به عنوان برترین مکان نگهداری از مجموعه آثار باستانی مصر شناخته می‌شود.
اما این موزه به زودی برخی از آثار مشهور و ارزشمند خود را، از جمله مجموعه معروف به «گنجینه مقبره توت عنخ آمون» ، به موزه بزرگ مصر که سال آینده در نزدیکی اهرام «جیزه» افتتاح خواهد شد، منتقل خواهد کرد.
«گنجینه مقبره توت عنخ آمون» تنها مجموعه‌ی ارزشمندی نیست که موزه مصر در آینده نزدیک دیگر میزبان‌ آن نخواد بود. مجموعه‌ای از مومیایی‌های سلطنتی به موزه ملی تمدن مصری واقع در قاهره منتقل خواهد شد. بخشی از موزه مصر به نمایش انحصاری مومیایی‌های سلطنتی اختصاص داده شده است.
تغییرات اولیه موزه مصر شامل چیدمان متفاوت برخی از گالری‌های نزدیک به ورودی و تغییر مکان مقبره‌های سلطنتی شهر «تانیس» به فضای خالی است که با خارج کردن مجموعه آثار باستانی «‌توت عنخ آمون» به وجود خواهد آمد.
این پروژه بازسازی که ۳.۱ میلیون یورو هزینه در بردارد توسط اتحادیه اروپا تامین می‌شود و یک کنسرسیوم متشکل از پنج موزه اروپایی از جمله موزه ملی بریتانیا و موزه «لوور» از این پروژه بازسازی حمایت می‌کنند. یکی از اهداف بلند مدت این پروژه قرار گرفتن در لیست میراث جهانی یونسکو است.
«خالد العنانی» وزیر میراث و آثار باستانی مصر تاکید کرد، موزه جدید به هیچ وجه یک تهدید برای موزه مصر محسوب نمی‌شود و موزه مصر که خانه بیش از ۱۵۰ هزار اثر باستانی است، ‌ شایسته دریافت حمایت و توجه است.
وی افزود: «‌زمان آن فرا رسیده تا درهای جدیدی بر روی مجموعه غنی این موزه گشوده شود و ساختار فیزیکی و فعالیت‌های تحقیقاتی آن به منظور دستیابی به برترین استانداردهای جهانی، ارتقا یابد.»
مدیریت نه‌چندان منظم این موزه برای نمایش آثار و نگهداری آن‌ها تعجب برخی از بازدیدکنندگان را به دنبال داشته است. در سال ۲۰۱۴، کارکنان این موزه در جریان چسباندن ریش جدا شده ماسک طلایی «توت عنخ آمون» به این اثر صدمه وارد کردند.
اما فضای سنتی این موزه، گروه دیگری از بازدیدکنندگان را مجذوب خود کرده است.
در برخی از بخش‌های این موزه از سال ۱۹۰۲ تاکنون هیچ تغییری اعمال نشده است.
به گفته‌ی «فردریک سیفرید» مدیر موزه مصری برلین که در انجام این پروژه نیز همکاری دارد، موزه مصر برای مصر شناسان حکم مادر موزه‌های مصری را دارد.
وی افزود: «هیچ چیز با موزه مصر واقع در میدان «تحریر» قابل مقایسه نیست و این حقیقتی است هیچگاه تغییر نخواهد کرد.»
گردشگری نقش کلیدی را در اقتصاد مصر ایفا می‌کند و منبع اصلی درآمد خارجی این کشور محسوب می‌شود. مدت طولانی نیست که گردشگری این کشور پس از رکود ناشی از مشکلات سیاسی ایبن کشور در سال ۲۰۱۱ بهبود یافته است.
«‌العنانی» بیان کرد، ادامه روند از دادن آثار باستانی این کشور در جریان قاچاق و غارت‌های سال‌های اخیر بسیار تاسف آور است.
دولت مصر در حال حاضر در تلاش است تا از فروش مجسمه سنگی «‌توت عنخ آمون» در مزایده ماه آینده «کریستیز» ممانعت به عمل آورد.
«‌العنانی» بیان کرد: ‌ «‌عمیقا متاسفم که برخی از آثار باستانی مصر در گذشته و حال در بازارهای بین‌المللی به فروش می رسد. در سال‌های اخیر موفق شدیم هزارن اثر باستانی مصر را به کشور بازگردانیم و به این روند ادامه خواهیم داد.»
وی از سفرا و مسولان فرهنگی، سازمان‌های بین المللی و یونسکو خواست تا در امر مقابله با غارت، فروش و قاچاق آثار باستانی مصر یاری کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.