صفحه اصلی / اسلایدر / چکش کاری قیمت شیرخام
چکش کاری قیمت شیرخام

هزینه های دامداران با فروش دام ها تامین می شود

چکش کاری قیمت شیرخام

بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار قیمت شیرخام و انواع محصولات پرمصرف لبنی تا ۲۱ درصد افزایش یافت. دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار افزایش قیمت شیر خام تحویل درب دامداری از لیتری ۲ هزار تومان به ۲ هزار و ۳۹۰ تومان و در پی آن افزایش قیمت محصولات لبنی را ابلاغ کرد.براساس این تصمیم بطری شیر یک لیتری با چربی ۱ و نیم درصد؛ ۴ هزار و ۹۰۰ تومان، با چربی دو درصد؛ ۵ هزار تومان و با چربی ۳ و ۲ دهم درصد؛ ۵ هزار ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد. همچنین شیر استریل یک لیتری تتراپک با چربی ۱ و نیم درصد؛ ۷ هزار تومان و با چربی سه درصد؛ ۷ هزار و ۴۰۰ تومان به مصرف کننده عرضه خواهد شد. ضمن اینکه قیمت شیر نایلونی با چربی یک و نیم درصد؛ ۳ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بر این اساس از این پس ماست ۹۰۰ گرمی با ۱ و نیم درصد چربی؛ ۵ هزار و ۳۰۰ تومان و با چربی ۳ درصد؛ ۵ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه خواهد شد و قیمت ماست ۲ هزار و ۵۰۰ گرمی دبه‌ای با چربی ۱ و نیم درصد و ۳ درصد به ترتیب ۱۴ هزار تومان و ۱۵ هزار تومان خواهد بود. با تصمیم اخیر کارگروه تنظیم بازار، پنیر ۴۰۰ گرمی یواف با قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، پنیر ۲۱۰ گرمی تتراپک با قیمت ۵ هزار و ۸۰۰ تومان و پنیر ۵۲۰ گرمی تتراپک با قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه خواهد شد. سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور درباره آخرین وضعیت قیمت شیر خام در بازار اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار به سبب کاهش قدرت خرید خانوار با افزایش نرخ ۲ هزار و ۵۷۰ تومانی برای هر کیلوشیر خام موافقت نکرد. بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار قیمت هر کیلو شیر خام تحویل درب دامداری از ۲ هزار تومان به ۲ هزار و ۳۹۰ تومان افزایش یافت این در حالی است که اتحادیه بر اساس هزینه‌های تولید نرخ ۲ هزار و ۵۷۰ تومان را به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد داده بود. وی افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار نرخ پیشنهادی توسط ستاد تنظیم بازار پذیرفته نشد و در نهایت باید چکش‌کاری روی قیمت صورت بگیرد. سلطانی ادامه داد: با توجه به افزایش کرایه‌های حمل و نقل برخی کارخانه‌های لبنی ۲ تا ۳ ماه با تأخیر مطالبات دامداران را پرداخت‌ می‌کنند و در مقابل تولیدکنندگان ۲ تا ۳ ماه قبل از تحویل نهاده‌های دامی پول را می‌پردازند که این امر در کمبود نقدینگی دامداران دامن می‌زند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر اختلاف نرخ مصوب نهاده‌های دامی با بازار آزاد بسیار چشمگیر بود، بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو کنجاله سویا با درصدی کاهش نسبت به ماه‌های اخیر حدود ۴ هزار تومان و ذرت و جو یک هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود. به گفته وی با وجود اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی باید ذرت و جو بر اساس نرخ مصوب وزارت جهاد کشاورزی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد که متأسفانه برخی واردکنندگان با نرخ‌های بالاتری اقدام به فروش نهاده‌ها به دامداران می‌کنند که این امر در کنار افزایش هزینه‌های حمل و نقل سود دامدار را بسیار کاهش می‌دهد. سلطانی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های تولید به نهاده‌های دامی باز می‌گردد گفت: امسال حدود ۱۵میلیون تن انواع نهاده‌های دامی همچون جو، ذرت و کنجاله سویا برای تأمین نیاز کشور باید وارد شود که نوسان نرخ ارز در قیمت تمام شه محصولات نهایی شیر و گوشت قرمز تأثیر بسزایی دارد. مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: با وجود افزایش هزینه‌های حمل، اما متأسفانه برخی رانندگان به این افزایش قیمت راضی نیستند و مجدد مبلغی مازاد پشت بارنامه دریافت می‌کنند که تمامی این عوامل بر افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند. سلطانی در پایان از افزایش ۶ درصد تولید شیر خام در کشور خبر داد و گفت: امسال پیش بینی می‌شود که تولید شیر خام به سبب اصلاح نژاد دام با رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۱میلیون تن برسد. اما در همین زمینه یک دامدار روستایی به “کسب و کار” گفت: دامداری اسم بزرگی دارد اما امروزه هزینه های کوچک و بزرگ بسیاری گریبان این واحدها را گرفته و شاهد هستیم یکی پس از دیگری ورشکست شده و از این شغل خداحافظی می کنند. از سال گذشته تا همین لحظه به اندازه ای قیمت خوراک دام بالا رفته است که به برای سیر کردن دام ها باید شیر را به قیمت خیلی پایین تر از آن چیزی که اعلام شده بفروشیم و یا اینکه هفته ای و ماهی چند بار مجبور به فروش چند دام هستیم تا هزینهه ها را مدیریت کنیم.

تولیدات محصولات واحدهای لبنی کاهش یافته است

علی احسان ظفری، رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی فرآورده های لبنی ایران

بازار لبنیات به دلایلی که بارها از آن صحبت شده دستخوش تحول و نابسامانی شده است. امروز صنعت لبنیات ایران در جایگاهی بسیار شایسته قرار دارد که نباید مشکلات داخلی به آن ضربه وارد کند. در حال حاضر بسیاری از کشورها مشتری لبنیات ایرانی هستند و ارزآوری مناسبی در این صنعت انجام می شود. متاسفانه در کش.ر مشکلات زیادی بر سر راه این بازار وجود دارد. مسئله گرانی این محصولات موجب نارضایتی ها شده و ای در حالی است که صنایع و اتحادیه لبنیات با افزایش قیمت محصولات لبنی به شدت مخالف است زیرا باعث می شود قدرت خرید مردم، سرانه مصرف و تولید کاهش یابد و در نتیجه صنایع لبنی با کمبود سرمایه در گردش روبرو شوند، به این دلیل آنها مجبور هستند ناخواسته در پی افزایش قیمت سایر مواد اولیه، محصولات لبنی را افزایش دهند. موضوع شیرخام و قیمت خرید آن از دامداران به چالش تبدیل شده است و البته درست است که هزینه های دامداران نیز افزایش یافته بنابراین باید در این زمینه راهکارهای مناسب تری وجود داشته باشد تا هم دامدار ضرر نکند و هم نرخ محصولات لبنی افزایش زیادی نداشته باشد.

متأسفانه روز به روز مشکلات تولید بیشتر می شود، برای واردات مواد اولیه و تهیه ارز نیمایی موانع زیادی وجود دارد؛ به جایی رسیدیم که تولید در این صنعت با مشکل روبرو شده است. به طوری که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد تولیدات محصولات واحدهای لبنی کاهش یافته است؛ تخصیص ارز به این شکل ادامه پیدا کند و حمایت کمتری از آن بشود، روز به روز صنعت لبنیات ضعیف تر می شود و تولیدکنندگان یکی پس از دیگری از این صنعت بیرون می روند. سالیانه حدود ۶ میلیون تن شیر تولید می شود و سرانه مصرف سالیانه برای هر فرد پایین تر از ۸۰ کیلوگرم است. با افزایش قیمت شیر پیش بینی می شود سرانه مصرف نیز کاهش یابد. با ادامه این روند به این هشدار می رسیم که به دلیل گرانی لبنیات از سبد مصرف خانوارهای ایرانی خارج می‌شود و این فاجعه غیرقابل باور است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.