صفحه اصلی / سرخط خبرها / فرو ریختن ارگ ۲۰۰۰ ساله در شهر غزنین
فرو ریختن ارگ ۲۰۰۰ ساله در شهر غزنین

فرو ریختن ارگ ۲۰۰۰ ساله در شهر غزنین

کسب و کار نیوز: تخریب بخش قابل توجهی از یک ارگ مربوط به قرن ۱۲ میلادی در شهر غزنین موجب افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت میراث فرهنگی و تاریخی افغانستان شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, این ارگ قدیمی با نام «غزنین» شناخته می‌شود در اصل دارای ۳۶ برج بوده است که طی چند وقت اخیر ۱۴ برج آن به سبب چندین دهه جنگ، باران‌های سنگین و سهل‌انگاری تخریب شده‌اند.
این ارگ و دژ تاریخی یکی از چندین محوطه باستانی منحصر در افغانستان از مرکز بودایی پیش از اسلام در دره بامیان تا مناره قرن دوازدهمی جام در منطقه دورافتاده استان غور است که همگی نیازمند فوری محافظت از میراث فرهنگی ارزشمندشان هستند.
مقامات شعر غزنین که سال گذشته در جریان سنگین‌ترین نبردها تقریباً به کنترل نیروهای طالبان درآمده است، اعلام کردند بخش‌هایی از دژ و ارگ تاریخی به سبب بارش سنگین باران فرو ریخته است اما ساکنان بومی معتقدند بی‌توجهی و سهل‌انگاری نیز در تخریب این بنای باستانی نقش داشته است که از آن جمله می‌توان به عدم ساخت کانال برای تغییر مسیر سیلاب از سوی دولت اشاره کرد.
محبوب‌الله رحمانی، مدیر امور فرهنگی و اطلاعاتی شهر غزنین، می‌گوید بارش سنگین و درگیری‌های اخیر موجب فروریختن برج‌ها ارگ شده اما دولت مشغول کار بر روی طرحی بود تا این بنای تاریخی را از تخریب کامل نجات دهد و باستان‌شناسان آلمانی نیز تا سال ۲۰۱۳ مشغول کار در این محوطه بودند.
فرو ریختن برج و باروی ارگ تاریخی غزنین در حالی روی داده است که پیش از این نگرانی‌هایی درباره وضعیت بنای ۹۰۰ ساله منار جام در استان غور نیز مطرح شده که از سال ۲۰۰۲ در فهرست میراث آثار در معرض خطر یونسکو قرار گرفته است.
نبورهای طالبان در جریان به قدرت رسیدن از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰۱ دو مجسمه بودایی را در مرکز استان بامیان افغانستان را منفجر کردند چرا که آنها را بُت می‌دانستند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.