صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ایران در توسعه استارتاپ‌ها شگفتی آفریده است
ایران در توسعه استارتاپ‌ها شگفتی آفریده است

رییس کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد در دیدار معاون علمی و فناوری رییس جمهوری:

ایران در توسعه استارتاپ‌ها شگفتی آفریده است

جابانا ایران را یک کشور توانمند در ایجاد اکوسیستم نوآوری و فناوری دانست که با توسعه استارتاپ‌ها و با تکیه بر نیروی انسانی و مراکز علمی خود، در نوآوری و ایجاد استارتاپ‌های موفق، شگفتی آفریده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، رمیدا سالیسا آلیس جابانا رییس کمیسیون اجتماعی اقتصادی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد (اسکاپ) در دیدار سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری بر لزوم پیوستن کشورهای آسیا و اقیانوسیه به شبکه استارتاپی با محوریت ایران گفت وادامه داد: زیرساخت‌ها و تجربه‌های منحصر به‌فرد ایران، ارتباط‌های چندسویه و شبکه‌ای استارتاپ‌های کشورهای آسیا و اقیانوسیه را به واقعیت نزدیک کرده است.وی با اشاره به پیشرفت‌ها برجسته و منحصر به‌فرد ایران در رونق جامعه استارتاپی گفت: بسیار خوشحال و شگفت زده هستم از این که ایران را با این پیشرفت و توانمندی در نوآوری، استقرار استارتاپ ها و مراکز علمی می بینم.

وی افزود: برای اولین بار است که به ایران سفر می کنم و با دیدن توانمندی های این کشور شگفت زده شده ام. ایران یک کشور توانمند در ایجاد اکوسیستم نوآوری و فناوری است.جابانا معتقد است که ایران برای نهادینه کردن شبکه استارتاپی خود باید به مردم آموزش های لازم را ارائه کند.وی همچنین برگزاری اینوتکس را رویدادی اثرگذار در حوزه علم و فناوری کشورمان برشمرد و گفت: فعالیت های انجام شده در حوزه علم و فناوری ایران بسیار ارزشمند و مفید است.

زیست‌بوم نوآوری ایران فرهنگ اقتصاد نفتی را به عقب راند

سورنا ستاری در دیدار با رییس اسکاپ با بیان اینکه اتمسفر کسب و کار ایران از اقتصاد نفت محور به اقتصاد نوآور تغییر یافته است، بیان کرد: ما در نخستین روزهای کاری معاونت علمی و فناوری، اقتصاد دانش بنیان را هدف قرار دادیم. به گونه ای که ایران را از وابستگی اقتصادی به نفت برهانیم.وی گفت: در گذشته بزرگ ترین شرکت های ایرانی را شرکت هایی از جنس نفت و گاز تشکیل می دادند؛ اما امروز شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها گوی سبقت را از همه ربوده اند. وی افزود: بسیاری از کشورها ایران را به عنوان کشوری بزرگ و دارنده بزرگترین منابع نفتی و گازی می شناسند؛ اما امروز ایران به یک کشور با منابع انسانی بزرگ و ایده های خلاقانه تبدیل شده است.به گفته ستاری، مهم ترین ماموریت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری مدیریت و هدایت حجم انبوه نیروی انسانی است. زیرا ما در ایران جامعه بزرگی از دانشگاهیان جوان و خلاق را داریم که باید از توانمندی و تخصص آنها به درستی بهره بگیریم.وی همچنین تصریح کرد: در شاخص GII ما یک ارتقای بالای ۵۵ رتبه ای داشتیم زیراکه اتمسفر کسب و کار کشور را از اقتصادی نفت محور به اقتصادی نوآور تغییر دادیم و هنوز در تلاش برای توسعه محیط کسب و کار هستیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه تصریح کرد: البته برخی مشکلات هنوز هم گریبان گیر شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا است که این مشکلات به مبارزه این زیست بوم با کسب و کارهای سنتی برمی گردد.وی ادامه داد: شرکت های بزرگی در ایران داریم که در حوزه نفت، گاز، فولاد و پتروشیمی فعالیت می کنند. اما شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های نوپای ما  اکنون در پله های بالاتری از این شرکت های بزرگ قرار دارند.

ستاری در ادامه خاطرنشان کرد: با شکل گیری زیست بوم نوآوری و فناوری طرز تفکر عموم جامعه نسبت به اقتصاد سنتی تغییر پیدا کرد و ساختار اقتصادی کشور متحول شد.معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به تحریم های ۴۰ ساله علیه ایران، گفت: ایران سال های متمادی است که با تحریم های اقتصادی دست و پنجه نرم می کند. اما این تحریم ها باعث شده است که ایران توانمندتر و شرکت های دانش بنیان زیادی در ایران متولد شود.وی افزود: این شرکت ها علاوه بر تامین نیازهای داخلی، محصولات و خدمات خود را صادر نیز می کنند.ستاری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امروز ایران دیگر یک کشور صرفا نفتی و گازی نیست بلکه در حوزه های نوین فناوری و نوآوری نیز حرفی برای گفتن دارد.

قرارگیری جامعه استارتاپی ایران بالاتر از دیگر کشورهای منطقه

رییس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، با اشاره به اینکه نسل تازه ای از جوان های مستعد در ایران، بزرگترین شرکت های استارتاپی را تشکیل داده اند، گفت: ایران به کمک جوانان خود موفق شده است یکی از بزرگ ترین اکوسیستم های استارتاپی منطقه را شکل دهد. وی در ادامه اظهار کرد: ایران برای انتقال زیست بوم نوآوری و فناوری خود به دیگر کشورها آمادگی کامل دارد. ستاری معتقد است که برنامه های مشترک و شبکه ای می تواند در پارک های علمی و فناوری ادامه پیدا کند و دولت ها می توانند به کمک این شبکه های علمی و فناورانه، مشکلات سیاسی بین خود را حل و فصل کنند. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه گفت: زیست بوم نوآوری و فناوری پلی میان دانشجویان، شرکت ها و اکوسیستم نوآوری کشورها است. وی افزود: ایران دانشجویان بسیار توانمند و استاتید برجسته ای را در بهترین دانشگاه های دنیا داشت که با شکل گیری استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان به کشور بازگشتند.

ایران «جمهوری استارتاپ‌ها» است

در ادامه این جلسه علی‌مرتضی بی‌رنگ رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز درباره هدف شکل گیری معاونت علمی و فناوری توضیح داد و گفت: ما برنامه جدی برای راه اندازی زیست بوم نوآوری داریم و بر همین اساس شتابدهنده های مختلفی را در کشور راه اندازی کردیم. وی افزود: تابستان سال گذشته نشریه فاینشال تایمر مقاله ای درباره وضعیت استارتاپ ها در ایران منتشر کرد و ایران را جمهوری استارتاپ های جهان خطاب کرد. به گفته بی‌رنگ، ایران سرمایه های زیادی برای تحقیق، توسعه و رونق شرکت های دانش بنیان دارد. وی با اشاره به مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه، گفت: این رویداد یک فرصت فوق العاده برای ایران است تا مدل شبکه استارتاپی خود را در تعامل با دیگر کشور ها گسترش دهیم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.