صفحه اصلی / استان ها / انتشار سم آرسنیک از عواقب خطرناک رها کردن تالاب انزلی
انتشار سم آرسنیک از عواقب خطرناک رها کردن تالاب انزلی

انتشار سم آرسنیک از عواقب خطرناک رها کردن تالاب انزلی

کسب و کار نیوز :مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه طرح بایوجمی تا اثبات بی‌خطری متوقف شده است،گفت: رها کردن معضل تالاب انزلی عواقب بسیار خطرناکی همانند انتشار سم آرسنیک پس از خشک شدن دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, قربانعلی محمدپور با اشاره به توقف اجرای طرح بایوجمی بر اساس دستور دادستان انزلی گفت: برای رفع نگرانی‌ها و راستی آزمایی ۱۹۶۰ نمونه برداری‌های این طرح به آزمایشگاه‌های برتر کشور، ۱۰ نمونه به کانادا و ۵۶۰ نمونه به اسپانیا ارسال شده است.
وی با بیان اینکه نتیجه آزمایشات اجرای پروژه بایوجمی تالاب بین‌المللی انزلی در اختیار دادستان قرار می‌گیرد، افزود: به علت انتقادات فراوان، دادستان برای جلوگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه اجرای طرح زیست پالایی تالاب انزلی موسوم به پروژه بایوجمی را تا اثبات بی‌خطری متوقف کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه بزودی نظرات دانشگاه‌های معتبر کشور و نتایج آزمایشات مراکز معتبر دنیا در اختیار دادستان قرار می‌گیرد، تاکید کرد: همه تلاش ما این است که با ادله محکم علمی برای شهروندان و صاحب نظران محیط زیست رفع نگرانی شود.
محمدپور با اشاره به تایید اثربخشی این طرح در دانشگاه تهران و پژوهشگاه آبزی پروری آب‌های داخلی ایران مستقر در بندرانزلی گفت: پژوهشگاه آبزی پروری آب‌های داخلی ایران ماده‌ای را برای کاهش رسوبات آلی تالاب انزلی استفاده می‌شود را اثرگذار و بدون تاثیرات منفی روی آبزیان و محیط زیست اعلام کرد.
وی ادامه داد: در بازدید آخر از پایلوت طرح بایوجمی، کاهش ۳۸ سانتی عمق لجن آلی تائید شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تشکیل کمیته فنی نظارت بر عملکرد احیاء تالاب انزلی در سازمان حفاظت محیط زیست را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: طرح بایوجمی ابتدا در یک استخر ۱۲ هکتاری شیلات به صورت شبیه سازی شده اجرا شد امابا توجه به نگرانی اساتید دانشگاه‌ها و نظرات مخالف برخی‌ها، اجرای طرح زیست پالایی بندرانزلی به صورت پایلوت در یک محدوده ۲۰۰ هکتاری در پناهگاه سرخانکل تالاب بین المللی انزلی بصورت ایزوله شده نیز در حال اجراست.
قربانعلی محمدپور تصریح کرد: طرح شرکت بایوجمی که یک شرکت دانش بنیان اصفهان است برای ۷ هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی که عمق رسوبات آن براساس گزارش دانشگاه تهران یک تا ۸ متر است اجرا می‌شود.
وی با اشاره به انتقاد برخی‌ها در زمینه استفاده از فناوری نانو در احیای تالاب انزلی افزود: این شرکت از موادی به عنوان کامپوست بایوجمی استفاده می‌کند که ترکیبی از ضایعات کشاورزی، سبوس، برنج و نوعی ماده پلوسوکاریت است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان کاهش رسوبات آلی تالاب انزلی با استفاده از روش‌های سنتی برای حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب رسوب را هزینه بردار دانست و گفت: رها کردن معضل تالاب انزلی عواقب بسیار خطرناکی همانند انتشار سم آرسنیک پس از خشک شدن دارد که باید هر چه سریع‌تر از روش‌های نوین و مدل‌های ابداعی استفاده شود.
محمدپور به سرازیر شدن رسوبات معدنی به داخل تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: برای کاهش رسوبات معدنی از روش‌های مکانیکی استفاده کرده‌ایم که با موفقیت همراه بود، اما برای رسوبات آلی ناشی از فاضلاب‌های انسا نی و صنعتی ساخت تصفیه خانه در بالادست باید در دستور کار قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.