صفحه اصلی / استان ها / اشتغال ۹۰ درصد شاغلان استان قزوین در بنگاه‌های کوچک
اشتغال ۹۰ درصد شاغلان استان قزوین در بنگاه‌های کوچک

اشتغال ۹۰ درصد شاغلان استان قزوین در بنگاه‌های کوچک

کسب و کار نیوز: مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با اعلام اینکه 90 درصد شاغلان استان قزوین در بنگاه‌های کوچک مشغول به کار هستند، گفت: 30 درصد از بانوان استان شاغل هستند، به همین جهت فرهنگ جامعه ایجاب می‌کند که بیش از گذشته به مشاغل خانگی توجه کنیم چراکه علاوه بر اشتغال و تولید ملی در تحکیم بنیان خانواده نقش اساسی دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, ناصر شفیع‌آبادی با اشاره به اهمیت مشاغل خرد و بنگاه‌های کوچک اظهار کرد: واقعیت امر این است که اگر سطح استان را بنگریم بخش عمده‌ای حدود ۹۰ درصد از اشتغال استان در بنگاه‌های خرد و کوچک است.
وی با اعلام اینکه ۳۰ درصد از بانوان استان شاغل هستند، ادامه داد: فرهنگ جامعه ایجاب می‌کند که بیش از گذشته به مشاغل خانگی توجه کنیم چراکه علاوه بر اشتغال و تولید ملی در تحکیم بنیان خانواده نقش اساسی دارد.
جامعه هدف چه باید کنند و کجا باید بروند؟
شفیع‌آبادی تشریح کرد: از همان ابتدای اجرای قانون مشاغل خانگی سامانه‌ای تحت عنوان این مشاغل راه‌اندازی شد که متقاضیان می‌توانند مطابق با ۳۴۰ رشته درج‌شده در سامانه، ثبت‌نام خود را انجام دهند.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین عنوان کرد: مجوز مشاغل خانگی در کشور ما دو امضا دارد و مجوز صادرشده دارای یک امضای ثابت از اداره کار و امضایی دیگر از دستگاه اجرایی مربوطه است.
به گفته وی مجوزها دو دسته هستند، یک دسته برای افرادی است که قصد دارند به‌صورت مستقل خوداشتغالی داشته باشند و دسته‌ای دیگر نیز به‌صورت پشتیبان است و در هر دو صورت بایستی مراحل ذکرشده را پشت سر بگذارند.
توسعه مشاغل خانگی با همکاری جهاددانشگاهی استان قزوین
شفیع‌آبادی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با الگوی توسعه مشاغل خانگی، این بخش را هدایت کردیم و در سال جاری یک بخش از کار را به جهاددانشگاهی واگذار کردیم؛ مقرر شده در بخش زنان سرپرست خانوار یک همکاری سه‌جانبه بین مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، جهاددانشگاهی و اداره کار جهت توانمندسازی آنان اقدام شود.
وی توضیح داد: زنجیره و رعایت رسته‌هایی که در استراتژی استان برای ما تدوین‌شده مهم است و به این سمت حرکت می‌کنیم؛ در بحث حمایت مالی دو نوع برخورد داریم یکی برای افراد مستقل است که سقف تسهیلات ۱۰ میلیون تومان بوده که تا ۲۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کرده است؛ در بخش پشتیبان به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان است برای مثال ۱۰ نفر در خانه قالی می‌بافند و این افراد به پشتیبان لینک می‌شوند و به ازای هر فرد ۱۰ تا ۱۵ میلیون تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان اعطا می‌شود.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین عنوان کرد: متقاضیانی که برای صدور مجوز مراجعه می‌کنند باید شرایط عمومی و اختصاصی داشته باشند شرایط عمومی شامل تابعیت اسلامی –ایرانی، حداقل سن ۲۰ سال، نداشتن سابقه کیفری مؤثر بخش پشتیبان، داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان و اقامت در اجرای طرح است.
وی گفت: از شرایط اختصاصی می‌توان به حداقل پنج سال سابقه کار برای اشخاص پشتیبان، ارائه گواهی آموزش و مهارت در رشته موردنظر، تأمین سهم آورده متقاضی حداقل به میزان ۲۰ درصد، داشتن ایده برای شروع فعالیت، داشتن مدیریت جهت کسب‌وکار اشاره کرد.
شفیع‌آبادی افزود: از مدارک موردنیاز نیز می‌توان تصویر شناسنامه و کارت ملی، تصوری کارت پایان خدمت و یا معافیت، گواهی عدم سوء پیشینه برای پشتیبان، تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی و تصویر و اصل کارت مهارت مرتبط با رشته شغلی موردنیاز اشاره کرد.
وی در خصوص مراحل صدور اظهار کرد: داشتن شرایط عمومی و اختصاصی، ارائه درخواست متقاضی و ثبت در سامانه، تکمیل فرم‌های مربوطه، ارائه مستندات، بررسی درخواست و طرح متقاضی توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه و صدور مجوز است.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین تشریح می‌کند: فرد متقاضی در کمتر از یک ساعت ثبت‌نام کرده و کد رهگیری دریافت می‌کند و دستگاه اجرایی باید کمتر از دو روز مجوز را صادر کند ولی مشاغلی که با سلامت مردم در ارتباط است نیاز به بررسی دانشگاه علوم پزشکی دارد؛ زمان صدور مجوز باید کمتر از یک هفته انجام شود، میانگین صدور مجوز حدود هفت روز است و انتظار داریم دستگاه‌های تسهیل گر این زمان را کاهش دهند.
به بروکراسی نابجا انتقاد داریم
وی یادآور شد: باید مجوز در کمتر از ۴۸ ساعت صادر شود ولی واقعیت امر این نیست چراکه لینک بروکراسی نابجا وجود دارد و خودمان هم به این امر نقد داریم؛ کد رهگیری که وارد دستگاه اجرایی مربوطه می‌شود باید در کمتر از ۴۸ ساعت بررسی و مجوز صادر شود.
شفیع‌آبادی با اشاره به اینکه سه شیوه نظارتی شامل نظارت‌های قبل از پرداخت، حین پرداخت و پس از پرداخت تسهیلات وجود دارد، گفت: نظارت قبل از پرداخت به این‌گونه است که باید از مهارت اطمینان حاصل شود و بر همین اساس دستگاه اجرایی و دبیرخانه بررسی این امر را بر عهده دارند، بانک‌ها نیز برای بررسی توجیه فنی و اقتصادی نظارت حین پرداخت را انجام می‌دهد و نظارت پس از تسهیلات هم توسط بانک و دستگاه اجرایی دنبال می‌شود.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین اعلام کرد: در بخش مشاغل خانگی از ابتدای سال ۹۰ تا به امروز ۲۲۵۲ طرح به بانک‌ها ارسال و پرداخت‌شده که ۸۳ درصد آنان زنان و ۱۷ درصد نیز آقایان هستند؛ از سال ۹۷ تا کنون ۱۰۹۷ تسهیلات پرداخت‌شده که گویای اهمیت و حرکت به سمت مشاغل خانگی دارد. در سال گذشته ۱۶ میلیارد اعتبار ابلاغ شد ۱۳ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد و تا به امروز ۱۱ میلیارد اعتبار پرداخت‌ شده و بقیه اعتبار نیز ظرف مدت کوتاهی پرداخت خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.