صفحه اصلی / اسلایدر / افت چشمگیر معاملات مسکن
افت چشمگیر معاملات مسکن

در خردادماه 98 خرید و فروش مسکن در تهران 61 درصد کاهش یافت

افت چشمگیر معاملات مسکن

در گزارشی که چند روز گذشته مرکزی منتشر شد آمده است که روند متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در سطح شهر تهران نشان می دهد متوسط قیمت هر متر مربع در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با شیب نسبتا تندی افزایش یافته که طی یک سال اخیر بی سابقه بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با استفاده از آمارهای ارائه شده بانک مرکزی قیمت و تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت ماه را بررسی کرد. بر این اساس طی اردیبهشت ماه امسال، تعداد ۱۲هزار و ۱۲۸ واحد مسکونی در شهر تهران معامله شده است که این تعداد نسبت به فروردین ماه حدود ۳٫۵ برابر شده است اما همزمان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهشی حدود ۳۶٫۵ درصد را تجربه کرده است. متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در اردیبهشت ماه نیز ۱۲ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان بوده که نسبت به فروردین ماه، ۱۲٫۵ درصد افزایش را نشان می دهد اما در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، بیش از دو برابر شده است. این گزارش نشان می دهد که از سال ۱۳۹۷ تاکنون بیشترین تعداد معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران، مربوط به اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ بوده که ۱۹ هزار و ۱۰۷ معامله را شامل می شود. با این حال و بدنبال افزایش قیمت مسکن، روند نزولی تعداد معاملات از آن زمان آغاز شده و تا دی ماه ۱۳۹۷ ادامه داشته است. با نزدیک شدن به پایان سال، روند مزبور در بهمن و اسفند ۹۷ معکوس شده اما در فروردین ۱۳۹۸ با افت قابل ملاحظه ای همراه بوده است. گرچه در اردیبهشت ماه ۹۸، رشد تعداد معاملات اتفاق افتاده و تقریبا به سطح اسفندماه ۱۳۹۷ رسیده است. روند متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در سطح شهر تهران نشان می دهد متوسط قیمت هر متر مربع در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با شیب نسبتا تندی افزایش یافته (نرخ رشد ۱۲٫۵ درصد) که طی یک سال اخیر بی سابقه بوده است.

حسین عبده تبریزی، صاحب‌نظر ارشد اقتصاد مسکن با ارائه یک تحلیل درباره آینده بازار معاملات ملک و همچنین روند تغییر قیمت مسکن در سال ۹۸ به افت شدید قدرت خرید مسکن و نبود تقاضای بالفعل در بخش‌هایی از بازار اشاره کرده و گفت: در این فضا به سازنده‌ها توصیه می‌شود از حوزه «نوسازی یا همان تخریب و ساخت از نو» به حوزه «بازسازی یا تعمیر خانه‌های قدیمی» رو بیاورند. این در حالی است که مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: سال ۹۲ بالغ بر ۸۴۶هزار واحد مسکونی در کشور تولید شد اما در سال ۹۶ ۴۰۰هزار واحد مسکونی تولید شده است. عباس فرهادیه با اشاره به آمارهای بانک مرکزی اظهار کرد: سال ۸۵ بالغ بر ۴۲۰ هزار واحد مسکونی در سال تولید می‌شد، این میزان سال ۹۲ به ۸۴۶هزار واحد رسید و  سال ۹۶، نیز ۴۰۰هزار واحد مسکونی تولید شد که در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های پیش از آن تولید مسکن روند نزولی داشت. وی افزود: دغدغه تولید مسکن دغدغه‌ای جدی است ضمن اینکه در بخش مسکن، می‌توان اشتغال را فعال کرد و در این زمینه وابستگی به خارج وجود ندارد، می‌توان با رونق بخشیدن به تولید بخش عمده‌ای از مشکلات را حل کرد. وی تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکن را زمینه و بسترسازی برای رونق تولید آن خواند و تصریح کرد: تمام تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی بسترسازی برای رونق تولید مسکن است. وی برنامه ریزی و سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی را در زمینه مسکن برای تمامی کشور اعلام کرد و گفت: این واقعیتی است که در تهران ذخیره زمین صفر شده است، بنابراین باید راهکارهای دیگر را از جمله تمرکز به جمعیت پذیری شهرهای جدید را بپذیریم.

اقزایش بیش از صد در صدی قیمت مسکن

حسن نوروزی، نماینده مجلس

هر اندازه که بخواهیم نقش فضای مجازی را در این التهابی که گریبان بازار مسکن را گرفته کمرنگ جلوه دهیم باز هم ناچار هستیم اعتراف کنیم این سایت ها و فضای مجازی بیشترین ضربه را به بازار مسکن وارد کرده است. امروز کمبود ۴ میلیون واحد مسکن در کشور را داریم که باید راهکارهایی اندیشیده شود تا فضای روانی را کنترل کنیم و در کنار آن با افزایش ساخت و سازها بتوانیم مسکن بیشتری را برای خریداران آماده کنیم. متاسفانه وجود سایت های اینترنتی که اکثر افراد فعال در درج آگهی را دلالان و واسطه ها تشکیل می دهند کارزاری را به راه انداخته اند تا در دنیای واقعی شاهد تاثیرات آن باشیم و گرانی بی حد و اندازه توانایی خرید مسکن را از مردم بگیرد. امروز خرید مسکن توسط مردم به ایست کامل رسیده و کمتر کسی توانایی پرداخت مبالغ بی سابقه را برای خرید دارد.

تزریق هر چه بیشتر مسکن به بازار باید در دستور کار قرار بگیرد و ساخت و سازها با حمایت های دستگاههای متولی آغاز شود. این حرکت هم تشنج در بازار مسکن را کاهش می دهد و هم چرخ دیگر صنایع وابسته را به حرکت درمی آورد. افزایش قیمت مسکن در حال حاضر از اندازه معمول خود خارج شده و به بیش از صد در صد افزایش رسیده است و بدیهی است با این اندازه از رشد قیمت کسی دیگر قادر به خرید مسکن نخواهد بود. متاسفانه از طرفی دیگر شاهد هستیم که بنگاهها در فضای واقعی نیز به دنیال تاثیرپذیری از فضای مجازی به افزایش قیمت مسکن دامن زده اند و این موج هم در فضای مجازی و هم فضای واقعی به راه افتاده و راهکار حذف آگهی نیز در مدت زمان اندکی تنها توانست جو روانی را اندکی کاهش دهد. در این زمینه قبل از آغاز به کار دلالان و مافیای مسکن در این فضاها و موارد مشابه باید قوانین و مقررات آن نوشته می شد تا امروز شاهد این نابسامانی در بازار مسکن نباشیم. از موضوع خرید مسکن که بگذریم توان پرداخت اجاره بها نیز در مردم وجود ندارد. با توجه به تجارب گذشته، اجاره‌بهای مسکن متاثر از قیمت مسکن است، به عبارتی هرچقدر که هر متر مربع مسکن گران‌تر شود به همان نسبت نیز اجاره‌بها افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر بازار اجاره بها نیز به دنبال رشد بیش از صد درصدی قیمت مسکن افزایش بی سابقه ای داشته و توانایی مردم برای این بخش نیز دیگر جوابگو نیست.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.