صفحه اصلی / استان ها / قابلیت ارزآوری صنعت میگوی سیستان و بلوچستان
قابلیت ارزآوری صنعت میگوی سیستان و بلوچستان

قابلیت ارزآوری صنعت میگوی سیستان و بلوچستان

کسب و کار نیوز :مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان از برداشت سه هزار تن میگو در تیر امسال خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, هدایت الله میرمرادزهی افزود: از دوماه قبل با شروع فصل پرورش میگو ، هزار هکتاراز اراضی گواتر چابهار زیر کشت این آبزی اقتصادی رفته است .
وی بیان کرد: چهار مرکز تکثیر و تولید لارومیگو برای تامین بچه میگو و مراکز فرآوری میگو نیز برای ارتقاء کیفیت محصول تولیدی در مناطق ساحلی جنوب استان فعال است .
مدیر کل شیلات سیستان وبلوچستان با بیان این که چرخه تکثیر، تولید و پرورش میگو در این استان در حال تکمیل برای ارزآوری بیشتر است، گفت: در حل حاضر میگوی تولیدی از کیفیت و بازار پسندی خوبی برخوردار است به طوری که پارسال ، هزار و ۶۵۰ تن میگو به کشورهای عربی و اروپایی صادر شده است .
میرمرادزهی با اشاره به این که برای کاهش هزینه های تولید، طرح احداث کارخانه غذای میگو نیز در حال اجراست، افزود: هر پرورش دهنده میگو می تواند در هر کیلوگرم میگوی صادراتی که ۵ دلار به فروش می رسد تا بیش از ۱۰۰ درصد سود داشته باشد.
مدیرکل شیلات استان در ادامه افزود: یکی‌از منحصربه فردترین ظرفیت‌های سواحل مکران، ظرفیت‌های شیلاتی و آبزی‌پروی آن است تا جایی که این سواحل از سوی کارشناسان شیلاتی بهشت آبزی‌پروری ایران نام گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در سواحل سیستان و بلوچستان بیش از ۴۲ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو و آبزی از سوی کارشناسان مرکز تحقیقات شیلاتی ایران شناسایی شده که به‌دلیل نزدیکی به خط استوا و آب ‎ ‌ وهوای مطلوب قابلیت پرورش سه مرحله میگو در ۸ ماه از سال را دارد که به گواه کارشناسان این مقدار زمین مستعد پرورش و این میزان از دوره پرورش آبزی، در جهان کم‌سابقه است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ۲۰ سایت پرورش میگو با مساحت ۴۲ هزار هکتار در سواحل مکران در محدوده کنارک، چابهار تا گواتر شناسایی شده که هم‌اکنون تنها سایت پرورش میگوی گواتر در شرق چابهار و در مرز پاکستان با فراهم شدن زیرساخت به‌زیر کشت میگو می‌رود.
وی بیان کرد: میگویی که در مزارع گواتر تولید می‌شود از نوع «وانامی شیشه‌ای» است و به‌دلیل بازار پسند بودنش در بازار بین‌المللی قبل آنکه برداشت شود از سوی خریداران عمدتا در کشورهای جنوب شرق آسیا پیش‌ خرید می‌شود.
میرمرادزهی گفت: در سند توسعه شیلاتی سواحل مکران در افق ۱۴۰۴، افزایش میزان دوره و مزارع کشت در دستور کار قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: اشتغال، حاشیه‌سود بالا و ارزآوری که در صنعت میگو است در کمتر صنعتی وجود دارد ضمن آنکه خط ساحل سیستان و بلوچستان بهشت آبزی‌پروری است و حاشیه سود تولید میگو هم با سه‌مرحله کشت وبرداشت افزایش می‌یابد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تاکید کرد: برنامه داریم که حاشیه سود و اشتغال در صنعت میگو را افزایش بدهیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.