صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / جایگاه ۶۸ ایران در شاخص جهانی نوآوری

عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد

جایگاه ۶۸ ایران در شاخص جهانی نوآوری

کسب و کار نیوز: عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی از جایگاه ۶۸ ایران در نوآوری خبر داد و گفت: عمده‌ترین فاکتور در ارتقای رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی علم و فناوری است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، دکتر محمد صادق خیاطیان یزدی با بیان اینکه مهمترین ظرفیتی که امروز در کشور به وجود آمده است مربوط به توسعه اکوسیستم نوآوری است، گفت: اگرچه همه دولت‌ها به سهم خود تلاش‌هایی در این زمینه داشته‌اند اما خوشبختانه با رویکرد جدیدی که از دولت قبل (دولت یازدهم) شکل گرفت توسعه اکوسیستم نوآوری در کشور قوت گرفت و به شعار آن جامعه عمل پوشانده شد به طوری که امروز همه دستگاه‌ها و متولیان این عرصه کنار هم جمع شده‌اند و این مهمترین ظرفیتی بود که در کشور به اجرا درآمد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که جایگاه ایران در حوزه نوآوری در قیاس با سایر کشورها چگونه است؟ گفت: از سال ۱۳۹۴ موضوع شاخص نوآوری جهانی برای دولت حائز اهمیت شد چرا که این شاخص تنها و مهمترین شاخصی در دنیا است که به صورت تخصصی به حوزه نوآوری می‌پردازد. این شاخص که (Global Innovation Index)GII یا شاخص نوآوری جهانی نام دارد همه ساله توسط سازمان جهانی مالکیت فکری منتشر می‌شود. این گزارش هفت بعد دارد که پنج بعد در شاخص ورودی و دو بعد در شاخص خروجی قرار می‌گیرد.

عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه عمده‌ترین پیشرفت‌ها و ارتقای رتبه‌ای که ایران در شاخص نوآوری جهانی داشته، در دسته‌بندی حوزه علم و فناوری قرار گرفته است، تصریح کرد: این شاخص از دو منظر قابل تحلیل است؛ اولین منظر افراد و شاخصه‌هایی هستند که به طور مستقیم درگیر حوزه علم و فناوری هستند. دومین منظر نیز به اقتصاد کلان کشور باز می‌گردد. لذا تحلیلی که از این شاخص برمی‌آید این است که عمده‌ترین ارتقای ما در این شاخص مربوط به حوزه علم و فناوری است و ضعف ما هم در حوزه اقتصاد کلان بوده است؛ یعنی ما در ورودی‌های خود در بحث نیروی انسانی، پژوهش، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها عملکرد خوبی داشتیم و این نشان می‌دهد که رویکرد دولت رویکرد درستی بوده است اما آن جایی که بهره‌بردار این محصولات استارت‌آپی باید محصولات این شرکت‌ها را مورد حمایت قرار دهد و وارد بازار کار کند و نیز فراهم بودن زیرساخت‌های اقتصادی و نقش تنظیم‌گری و رگولاتوری که نهادهای دولت باید ایفا کنند نتوانسته‌ایم موثر واقع شویم، لذا لازم است که یک عزم جدی برای وصل کردن حوزه علم و فناوری به حوزه اقتصادی به وجود آید.

خیاطیان به جایگاه ۱۰۶ ایران در شاخص نوآوری جهانی در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد و گفت: در این سال کارگروهی به ریاست معاون علمی رئیس جمهوری تشکیل شد و دستگاه‌های ذیربط موضوع در این کارگروه عضو شدند. سپس شاخص‌ها را تحلیل و نقش همه دستگاه‌ها را در این شاخص‌ها مشخص کردیم و نقاط ضعف و قوت بررسی شد و بحمدالله با همکاری تمامی دستگاه‌های ذیربط جایگاه ایران در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۷۵ و در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۶۵ ارتقاء پیدا کرد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که افق پیش‌رو در حوزه نوآوری را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: امروز رویکرد بسیار خوبی در حوزه علم و فناوری در کشور در پیش گرفته شده است به طوری که هم توجه همه بخش‌های کشور به این حوزه بیشتر شده و هم زیر ساخت‌های خوبی فراهم شده است. امروز بسیاری از مسائل کشور از حوزه علمی دنبال می‌شود، اما به هرحال مشکلاتی که در کشور در حوزه اقتصادی وجود دارد بی‌تاثیر بر حوزه علم و فناوری نیست و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.