صفحه اصلی / سرخط خبرها / آیین ۴۰۰ ساله «شیردوشان» در دیباج دامغان برگزار می شود
آیین ۴۰۰ ساله «شیردوشان» در دیباج دامغان برگزار می شود

آیین ۴۰۰ ساله «شیردوشان» در دیباج دامغان برگزار می شود

کسب و کار نیوز : ششمین جشنواره محلی شیردوشان یا امامدر، یکی از میراث معنوی ملی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال، روز جمعه ۲۴ خرداد ۹۸ در شهر دیباج دامغان برگزار می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, جشنواره امامدر یا آئین سنتی شیردوشان هرساله در اواخر بهار با انجام شیردوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم بخشی از آن بین نیازمندان در جوار امامزاده محمد (ع) دیباج در شهرستان دامغان استان سمنان برگزار می‌شود.
این آیین با هدف شکرگزاری از خداوند متعال برگزار می شود که منظور از «امام» همان امامزاده و از «در»، درگاهی برای شروع فصلی جدید است.
شیر دوشی گله های گوسفندان در مدت ۱۰ روز در کنار درخت کهنسال ۲ هزار و ۵۰۰ ساله اُرس دیباج که در جوار بارگاه امامزاده محمد (ع) قرار گرفته است، انجام می شود؛ دامداران این منطقه هرساله هنگام بردن دام‌ها به کوهستان به سمت بارگاه امامزاده محمد (ع) دیباج آمده و شیر دوشی سال را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد (ص) آغاز می‌کنند و هر دامدار نیمی از شیر گله خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و نیم دیگر را به متولی امامزاده تقدیم می‌کند تا با فروش آن بخشی از هزینه‌های این مکان مقدس تأمین شود.
عشایر دیباج بیش از ۴۰ هزار راس گوسفند دارند و در هر دوره از نذورات، ۳۵۰ کیلوگرم شیر به نیت امامزاده محمد (ع) بین مردم توزیع می کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش شادی و نشاط بین مردم، حفظ، احیا و معرفی آئین های سنتی، افزایش بازدید گردشگران از شهر دیباج و رونق اقتصادی منطقه، از اهداف اصلی جشنواره ملی امامدر است.
مهدی قاسمی ادامه داد: با توجه به برگزاری جشنواره امامدر در پنج سال گذشته، شهر دیباج در بین گردشگران با این جشنواره شناخته می‌شود.
وی، برگزاری این جشنواره را در توسعه گردشگری منطقه موثر دانست و افزود: شهر دیباج دارای ظرفیت‌های قابل توجه بسیاری در حوزه گردشگری است که باید از تمام این ظرفیت‌ها برای توسعه این منطقه، اشتغال زایی و رشد اقتصادی بهره برداری شود.
قاسمی تصریح کرد: برگزاری پیاده روی خانوادگی تا محل جشنواره و افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در ۳۰ غرفه به منظور فروش محصولات محلی و لبنی از برنامه های جانبی این آیین ملی است.
رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی دامغان اضافه کرد: اجرای برنامه های آئینی، موسیقی سنتی، استندآپ کمدی، برپایی سیاه چادر، پشم چینی و نخ ریسی به شیوه سنتی و برگزاری مسابقه و اهدای جوایز نیز در این جشنواره انجام می شود.
دیباج یکی از شهرهای شهرستان دامغان و در ۵۵ کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد.
جشنواره امامدر به شماره ۸۹۰ در فهرست میراث معنوی ملی کشور به ثبت رسیده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.