چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / چهل و هشتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان
چهل و هشتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان

چهل و هشتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان

کسب و کار نیوز: به ریاست : محمد صادق مشایخ و با حضور اعضای کمیسیون :

سید محمد هاشمی اصفهانی – مشاور وزیر نفت در دولت اصلاحات

سید جلال ساداتیان – سفیر اسبق ایران در انگلستان

فیض الله عرب سرخی – معاون وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات

ایرج حسابی – رئیس بنیاد علمی و فرهنگی پروفسور حسابی

شهریار عامری – استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر

فرزانه مافی – عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

خاتون شهبازی- کارآفرین حوزه مد و لباس ملی

قاسم خرمی- مدیرکل روابط عمومی وزارت صنایع و معادن در دولت اصلاحات

شهرام خانزاده- استاد دانشگاه و عضو حزب اسلامی کار

خاطره وطن خواه – کارشناس حوزه اقتصاد رسانه

محمد طاهر آهنگری-عضو هیات مدیره پتروشیمی کیمیا

ثریا دانا – کارشناس وزارت راه ، مسکن و شهرسازی

عابد مشایخ – دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان

با موضوع :

«ارائه طرحهای کارآفرینی و اشتغالزایی جهت جزیره قشم و تجمیع برنامه های قابل اجرا جهت پروژه توسعه صنعت نوریسم در جزیره قشم»

برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، در ابتدای جلسه ، محمد صادق مشایخ ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت:لازم است طرحها و برنامه هایی جهت توسعه اقتصادی جزیره قشم تنظیم و ارائه گردد که با قوانین و سیاستگزاریهای مناطق آزاد و جزیره قشم مطابقت داشته باشد.در این راستا با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ، همچنین شورایعالی مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و ویژه اقتصادی ، بناست تا برنامه های تخصصی و کارشناسی شده را تجمیع نموده و جهت تفسیر و نهایتا اجرای آنها در راستای توسعه جامع جزیره قشم اقدام نماییم.

فرزانه مافی گفت : مباحث توسعه در قشم می بایست با هماهنگی و همکاری بخش خصوصی و دولتی پیش برود.در این راستا توازن بخش روستایی و شهری در مسیر توسعه جزیره قشم باید بر قرار شود.ضمن اینکه ورود به بحث توسعه اشتغالزایی در قشم را می توان با توسعه بوم گردی و حمایت از مشاغل محلی و بومی قشم آغاز نمود.در بحث پیشبرد برنامه های توسعه محور و پروژه محور باید از حمایتهای صندوق توسعه امید بهره مند شد.همچنین پروژه ها و برنامه های تنظیمی باید بر اساس پر کردن نقاط ضعف اصلی جزیره قشم تدوین گردند.ضمنا توسعه انسانی و سرمایه اجتماعی را در قشم باید سرلوحه برنامه ها قرار داد.

سید محمد هاشمی اصفهانی گفت : مانیفست مربوط به جزیره قشم باید اصلاح شود.مشاهده می شود پالایشگاه و صنعت پتروشیمی در جزیره قشم وجود دارد. درست است که جزیره قشم دارای منابع غنی گاز و نفت است ، اما نباید در (مین لند) ، پالایشگاه و صنعت پتروشیمی مستقر شود ، چرا که به منطقه توریستی و جاذب جزیره قشم خدشه وارد می کند.توصیه می شود پالایشگاه و صنایع مربوط به استخراج و استحصال منابع گازی و نفتی جزیره قشم توسط (پایپ لاین) به خارج از جزیره منتقل شوند .

مشاور اسبق وزیر نفت افزود : پیشنهاد می گردد جهت معرفی گسترده جزیره قشم در سطح منطقه و بین الملل ، قشم را به مرکز درمانی ، پزشکی بویژه در حوزه جراحیهای زیبایی کشور مبدل نماییم.همچنین می توان صنعت بسته بندی را در قشم مستقر نموده و با توسعه آن و با نام قشم ، عرصه صنعت بسته بندی کشور را متمرکز و منحصر به قشم نماییم. در واقع هر پروژه کارآفرینی ، بومی و اشتغالزایی که جهت اجرا در قشم تعریف و تدوین می شود باید با نام قشم باشد.از سوی دیگر می توان با اعطای امتیازات ویژه به متولدین جزیره قشم و دارندگان شناسنامه قشم جهت ارتقا سطح جذابیت این جزیره اقدام کرد.باید با اجرای پروژه های توسعه محور اقتصادی و صنعتی در جزیره قشم به خلق ارزش افزوده در قشم اقدام نمود.

سید جلال ساداتیان گفت : برنامه های استراتژیک جزیره قشم می بایست با هدف توسعه همه جانبه و بر اساس منافع ملی صورت پذیرد و با نگاه به موقعیت ژئوپلیتیکی و سیاسی منطقه صورت گیرد.

فیض الله عرب سرخی گفت : برنامه های توسعه در جزیره قشم می بایست بر اساس ضرورتها اولویت بندی شوند.

معاون وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات افزود : با توجه به آنکه جزیره قشم منطقه آزاد محسوب می شود ، باید مزیتی ایجاد کنیم که مختص جزیره قشم باشد و متفاوت و مجزا از شرایط داخل کشور باشد. ضمنا قواعد توسعه را باید عملیاتی کرد تا در اجرای توسعه در قشم به نتیجه برسیم.

در ادامه شهرام خانزاده به ارائه طرح ویژه اقتصادی جهت توسعه اقتصادی جزیره قشم پرداخت.در این طرح مباحث تخصصی مختلفی ارائه شد.وی همچنین پیشنهاد داد در جزیره قشم صنعت بسته بندی را به تولیدات بومی قشم اختصاص دهیم و سپس با بسته بندی اختصاصی قشم به صادرات محصولات بومی قشم بپردازیم. همچنین به توسعه ورزش و اماکن ورزشی در قشم باید پرداخت تا بعد از توسعه سیستمها و اماکن ورزشی با برگزاری مسابقات مهم ورزشی در جزیره قشم به معرفی مطلوب جزیره قشم در سطح بین الملل بپردازیم.توریسم ورزشی از جاذبه خاصی در دنیا برخوردار است که با توسعه صنعتی ورزش در قشم می توان به توفیق در جذب توریست ورزشی در ابعاد کلان دست یافت.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.