صفحه اصلی / اسلایدر / ناکارآمدی سیاست های کنترلی قیمت لوازم خانگی
ناکارآمدی سیاست های کنترلی قیمت لوازم خانگی

تامین سرمایه در گردش مشکل اصلی تولید لوازم خانگی است

ناکارآمدی سیاست های کنترلی قیمت لوازم خانگی

مدت هاست که بازار لوازم خانگی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم خالی از مشتری شده و حتی لوازم خانگی تولید داخل نیز به دلیل وابستگی به واردات مواد اولیه گران شده اند و مصرف کننده دیگر نمی تواند در این شرایط اقتصادی حتی کالای داخلی را هم انتخاب کند. در حال حاضر قدرت خرید مردم پایین آمده و از سوی دیگر، تعداد زیادی از تولیدهای تولیدکنندگان در انبارهایشان باقی مانده و سطح تولید کاهش پیدا کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با شرایط فعلی آن‌ها حاضرند اجناس خود را با سود کم بفروشند تا فروش رود. البته ممکن است بعضی فروشگاهها  دست به فروش گران‌تر بزنند، ولی این موضوع را نباید به‌حساب کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی گذاشت.در همین رابطه عضو انجمن لوازم خانگی گفت: سرمایه در گردش، تعمیق عمق ساخت داخل و ساماندهی قاچاق از جمله مطالبات ما از مسئولان است.غزنوی عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در خصوص وضعیت بازار این صنعت تصریح کرد: کاهش تولید لوازم خانگی در سال ۹۷ باعث افزایش قیمت شد که باید برای افزایش تیراژ تولید برنامه ریزی کنیم.وی افزود: شوک اقتصادی که در سال ۹۷ وارد صنعت لوازم خانگی شد موجب کاهش تولید ۲۳ درصدی یخچال و ۴۱ درصدی ماشین لباسشویی و افت تولید نسبت به سال ۹۶ شد.وی ادامه داد: در سال ۹۸ شرایط آرام تر بوده است، ولی باید تلاش کنیم به مقیاس اقتصادی برسیم تا قیمت‌ها هم کاهش یابد و جای خالی برند‌های خارجی که در شرایط تحریم مردم ما را تنها گذاشته اند با برند‌های ایرانی با کیفیت مطلوب پر شود.

غزنوی بیان کرد: در سال گذشته تنها ۳۱ درصد ظرفیت در حوزه یخچال و ۲۵ درصد ظرفیت در حوزه لباسشویی سرمایه گذاری شده است و این امر نشان می دهد از ظرفیت‌های تولید داخل به درستی استفاده نشده است. وی در خصوص مشکلات تولید در حوزه لوازم خانگی گفت: بحث سرمایه در گردش مهمترین معضل این بخش است در حال حاضر ۲۵ برابر نسبت به سال ۹۶ نیاز به سرمایه درگردش داریم.غزنوی تصریح کرد: امسال با وجود اینکه تقاضای خرید به موجب ممنوعیت واردات لوازم خارجی افزایش یافته، اما تولید داخل کاهش پیدا کرده  چراکه این ممنوعیت صرفا برای حمایت از تولید نبوده  و برای مدیریت ارزی صورت گرفته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در صورت حمایت ویژه از این حوزه نه تنها بازار ایران را تامین کنیم بلکه می‌توانیم با تقویت برند‌ها توسعه صادات داشته باشیم باید قول حمایت به ما دهند.وی در خصوص درخواست این بخش از مسئولان گفت: بحث پیش فروش‌ها، سرمایه در گردش و تعمیق عمق ساخت داخل و قاچاق از جمله مطالبات ما از مسئولان وزارت صمت است.  کلامی، مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت نیز در این خصوص اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵۶۴ واحد فعال تولیدی  با ۶۵ هزار اشتغال مستقیم در حوزه لوازم خانگی داریم و  ۷۰۰ جواز جدید صادر شده که ۲۷ هزار شغل ایجاد می کند. وی افزود: در سال ۹۷ به واسطه تحریم ها برندهای خارجی از بازار داخل ما حذف شد. ما در تولید داخل ظرفیت های خوبی داریم که باید از آن استفاده شود  و از فضای تحریم به عنوان فرصت تولید داخلی استفاده کنیم. این مقام مسئول تصریح کرد: به واسطه هماهنگی‌های صورت گرفته  و برنامه ریزی شده تا تولید افزایش یابد تا هم قیمت ها متعادل شود و  هم رقابت برای بهبود کیفیت ایجاد شود.وی ادامه داد: برنامه ریزی برای تولید صورت گرفته تا برای جبران کسری بازار ناشی از ممنوعیت واردات از ظرفیت تولید داخل بهره ببریم. اولین مشکلی که واحد‌های تولید با آن مواجه بودند تقاضا بوده که اکنون تقاضای خرید لوازم داخلی بیشتر شده و احساس  ما اینست که ظرفیت‌های تولید داخلی پاسخگوی نیاز است.

سیاست های کنترل قیمتی کالاها باید بازنگری شوند

حبیب الله انصاری، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران

ار آنجایی که لوازم خانگی را نمی توان از زندگی حذف کرد باید به فکر راهکارهایی باشیم تا دسترسی به آنها را راحت تر کند. در سال ۹۷ با انقلابی که در قیمت ارز و دلار اتفاق افتاد قیمت لوازم خانگی خارجی و داخلی افزایش یافت. از آنجاییکه مواد اولیه تولید لوازم خانگی نیز وارد می شود افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام شده این محصولات تاثیر گذاشت و تا به امروز نیز شاهد ادامه آن هستیم. به عبارتی دلیل گرانی در صنعت لوازم خانگی به افزایش یک باره مواد اولیه باز می گردد. سال گذشته قیمت تمام مواد اولیه اعم از شمش، فولاد، مس و … به دلیل نوسان قیمت ارز حداقل ۱۰۰ در صد افزایش یافت و همین عامل بر قیمت تمام شده کالاها تاثیر گذاشت. این تاثیرات تا جایی ادامه داشت که کسب قادر به خرید این لوازم نبود و رکود بازار لوازم خانگی را فرا گرفته بود. تولید داخلی یکی از راهکارهای مقابله با این گرانی هاست اما این صنعت هر چند تولید داخلی خوبی دارد هنوز در بسیاری موارد وابسته به مواد اولیه وارداتی است. بنابراین باید خودکفایی کامل در این صنعت برای تولید وجود داشته باشد تا این تاثیرات نرخ ارز تا این اندازه بر بازار نفوذ نکند. بنابراین اگر زمینه‌هایی برای تامین مواد اولیه لوازم خانگی فراهم شود و تولیدکننده بتواند مواد اولیه خود را با قیمتی پایین‌تر تامین کند، این کاهش قیمت بر قیمت تمام شده لوازم خانگی و قدرت خرید مردم تاثیر مستقیم خواهد داشت. هم چنین تا این اندازه کالاهای وارداتی در بازار لوازم خانگی دیده نخواهند شد. درست است که لوازم خانگی خارجی طرفداران خود را دارند و حتی با تاثیر تامین مواد اولیه در داخل باز هم نمی توان واردات این کالاها را نداشت اما تاثیری که قیمت تمام شده بر قدرت خرید مردم دارد را نمی توان منکر شد.

با تامین مواد اولیه تولید لوازم خانگی از آنجاییکه امروز هم کیفیت تولید بسیار بالاست مردم و مصرف کنندگان به طور قطع از کالای باکیفیت داخلی که قیمت مناسب تری هم نسبت به کالای مشابه وارداتی خود دارد استقبال خواهند کرد. لوازم خانگی تولید داخل در بحث کیفیت ظرفیت خوبی دارد، اما اکنون واحد‌های تولیدی با مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی و تامین ارز برای تامین مواد اولیه مواجه هستند که باید در آینده ای نزدیک این مشکلات حل و فصل شوند. نظارت نیز بر بازار لوازم خانگی باید افزایش داشته باشد و به صورت جدی تری دنبال شود. سیاست های کنترل قیمتی این کالاها باید بازنگری شوند و بازار از دلالی و واسطه گری نجات پیدا کند. باید در زمینه تبلیغات لوازم خانگی تولید داخل نیز همیت بیشتری وجود داشته باشد. باید کیفیت تولید را آنقدر افزایش دهیم که فرصت حضور در بازارهای صادراتی و بین المللی فراهم شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.