صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / سه میلیون دستگاه موبایل در راه بازار
سه میلیون دستگاه موبایل در راه بازار

با تمهیدات بانک مرکزی ارز واردات گوشی تلفن همراه تامین شد

سه میلیون دستگاه موبایل در راه بازار

بازار گوشی از آن دسته بازارهایی بود که سال گذشته از نوسانات بی سابقه نرخ ارز تاثیرات بسیاری گرفت و امروز به رغم کاهش نسبی قیمت ارز هنوز این بازار نتوانسته به روزهای رونق خود باز گردد. ارزان شدن قیمت گوشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. وضعیت نرخ ارز، ریجستری و میزان حجم واردات از عواملی است که می‌تواند در قیمت گوشی تلفن همراه اثرگذار باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بنابراین چنانچه وضعیت این سه مولفه روال مطلوبی را داشته باشد انتظار می‌رود که قیمت گوشی تلفن همراه از نوسان کمتری برخوردار باشد و قیمت‌ها روند با ثباتی را طی کند. در همین رابطه رئیس کارگروه رجیستری تلفن همراه با بیان این که ارز برای واردات گوشی تلفن همراه تامین شده است گفت: حدود سه میلیون گوشی ثبت سفارش شده است که موجب کاهش قیمت گوشی خواهد شد. رئیس کارگروه رجیستری تلفن همراه با بیان اینکه با تمهیدات بانک مرکزی، اکنون ارز برای واردات گوشی های همراه به صورت تجاری تامین شده است، گفت: حدود سه میلیون گوشی ثبت سفارش شده است که پس از ورود به بازار موجب کاهش قیمت گوشی های همراه خواهد شد. فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه طرح رجیستری مسافری وجود ندارد، افزود: زمانی که طرح رجیستری گوشی همراه (اتصال دستگاه های گمرک، سازمان وزارت صمت و اپراتورهای تلفن همراه) اجرا شد سامانه ای برای مسافران در گمرک تعریف شد تا بتوانند گوشی هایی را که با خود می آورند ثبت کنند اما پس از نوسانات ارزی که واردات تجاری محدود شد، کسانی از طریق سامانه مسافری گوشی هایی را وارد و ثبت و به بازار ارائه می کردند که به سامانه رجیستری مسافری معروف شد اما در حقیقت چیزی به این عنوان نداریم.

وی افزود: بخشی از علل بالا بودن قیمت گوشی های همراه به علت کمبود تعداد گوشی بوده که اکنون امکان واردات گوشی های همراه به صورت تجاری فراهم شده است. رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی اضافه کرد: از ابتدای خرداد با اطلاع رسانی و تامین ارز، اتصال سامانه رجیستری مسافری و ناجا برقرار است و مسافر بودن یا نبودن فرد واردکننده گوشی بررسی می شود و هر مسافر فقط یک گوشی می تواند وارد کند. جوشقانی گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ شرکت وارد کننده برای واردات گوشی همراه، ثبت سفارش کردند و به نظر نمی رسد انحصاری در این حوزه باشد. وی با اشاره به اینکه اکنون قیمت گوشی های همراه حدود ۲۰ درصد حباب دارد، افزود: بازار موبایل تا ۲ ماه آینده به اندازه کافی تامین خواهد شد و با ورود این گوشی ها، قیمت ها حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

افزایش قیمت‌ در بازار کاذب بود

اما ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن همراه درباره قیمت گوشی همراه در بازار گفت: قیمت گوشی تلفن همراه، بستگی به نرخ ارز دارد چرا که عرضه و تقاضا باید با هم همخوانی داشته باشند. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن همراه تصریح کرد: قیمت گوشی همراه باید به شرایط گذشته بازگردد، چرا که قیمت‌ها به صورت کاذب بالا رفته بود. درستی گفت: با توجه به آنکه همواره به فروشندگان توصیه می‌شود که قیمت کالا‌ها را به روز دریافت کنند و به روز به فروشند، می‌توان این پیش‌بینی را از بازار داشت که مصرف کننده زیان نبیند. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن همراه با بیان اینکه ارز برای صادرات گوشی تلفن همراه تأمین شده است، اظهار کرد: درحال حاضر موضوعی که مطرح است آن است که شرکت‌های واردکننده ما بتوانند سهم بازار را تأمین کنند که خوشبختانه کالا به وفور در بازار یافت می‌شود. درستی در پایان تصریح کرد: هم اکنون قیمت گوشی همراه به یک ثبات نسبی در بازار رسیده است و امیدواریم در آینده وضعیت آن در بازار بهتر شود که البته تحقق این امر، منوط به نرخ ارز است.

کاهش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار ادامه‌دار است

افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه کشور

از آنجایی که تلفن همراه یک کالای صرفا وارداتی است بنابراین با نوسانات قیمت دلار و ارز رابطه مستقیمی دارد. در سال گذشته به دلایل زیادی که مهم ترنی آن گرانی نرخ ارز بود شاهد افزایش بی سابقه قیمت گوشی در بازار بودیم که این افزای شدر برخی مواقع به صورت روزانه اتفاق می افتاد. با قیمت هایی که گرانی دلار در بازار تلفن همراه به راه انداخت دیگر کسی توانایی خرید این کالا را نداشت. به عبارتی تلفن همراه را تبدیل به یک کالای لوکس و غیر قابل دسترس کردند و بازارها خالی از مشتری شد. در بسیاری مواقع نیز همانطور که دیده شد فروشندگان نیز حاضر به فروش گوشی نبودند و باافزایش لحظه ای قیمت ارز قیمت گوشی ها را افزایش می دادند. به هر ترتیب امروز با گذشت از آن مراحل اوضاع بازار نسبتا و نه کاملا بهتر شده است و تکاپویی در آن دیده می شود. قرار شد پس از اعلام وصول و شناسایی افراد و شرکت های واردکننده موبایل ششصد هزار گوشی خوابیده در گمرک را وارد بازار کنند تا ثبات در این بازار برقرار شود اما طی مراحل آن بسیار طولانی شده و امروز هم رسیدگی به آن به سران قوا سپرده شده است.

بنابراین نمی توان زمان معینی را برای ترخیص این تعداد گوشی در نظر گرفت بنابراین لازم است برای ساماندهی به بازار تلفن همراه راهکارهای دیگری را داشت. در حال حاضر روند نزولی قیمت ارز را داریم که تا حدودی بر قیمت موبایل نیز تاثیر داشته و این کالا با کاهش نسبی قیمت در بازار روبرو شده است. هم چنین از آنجایی که این روزها سیاست کشور ثبات قیمت دلار است از این رو انتظار می‌رود که کاهش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار ادامه‌دار باشد. در حال حاضر بازار موبایل با وضعیت آرامی رو به رو است. تمایل اکثر مردم به سمت خرید گوشی‌های تلفن همراه کار کرده و  با قیمت متوسط است. در حقیقت سطح تقاضا برای موبایل‌های گران قیمت کاهش یافته است. هم چنین تقاضا برای خرید تلفن همراه‌هایی که با قیمت مناسبی عرضه می‌شوند، بیشتر است.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.