صفحه اصلی / استان ها / یزدی‌ها برای ثبت جهانی طلای خود تلاش می‌کنند
یزدی‌ها برای ثبت جهانی طلای خود تلاش می‌کنند

فعالیت 25 درصد کارگاه‌های طلاسازی ایران در یزد؛

یزدی‌ها برای ثبت جهانی طلای خود تلاش می‌کنند

کسب و کار نیوز : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به تلاش برای ثبت طلای یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو، یزد را مالک 25 درصدی کل کارگاه‌های طلای ایران خواند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «سید مصطفی فاطمی» با اشاره به وجود ۲۵ درصد از کارگاه‌های طلاسازی کشور در یزد، اظهار کرد: در کشور حدود ۴۰۰ کارگاه طلاسازی سنتی وجود دارد که ۱۰۰ واحد از آن‌ها در یزد قرار گرفته و تامین کننده طلای تمام بازار سنتی این استان هستند.
وی از تاثیر صنعت طلا در رونق اقتصادی یزد یاد و اظهار کرد: یکی از هنر صنعت‌های معتبر، ارزشمند و اصیل یزدی، صنعت طلاسازی است که به علت عیار خاص و همچنین تنوع و تعدد زیورآلات و مصنوعات آن در بازارهای داخلی و خارجی زبان‌زد عام و خاص است.
این مسئول ضمن اشاره به فعالیت حدود ۷۰۰ هنرمند یزدی در حوزه تولید طلا و جواهرات، بر ضرورت حفظ این هنرصنعت در یزد تاکید و تصریح کرد: طلاسازی و فعالیت در زمینه سنگ‌های تزئینی دو برند خاص یزد است که به دلیل وجود کارگاه‌های زیاد و درآمدزایی برای مردم این شهر، قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی را دارد.
وی با اشاره به تلاش برای ثبت طلای یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو، افزود: زنجیرها و انواع مصنوعات طلای برند یزد به ویژه زنجیرهای «هل و گل»، «هل»، «چینابی» و «توپی» به علت پیچیدگی و قدمت از اولویت‌های میراث فرهنگی برای ثبت جهانی هستند.
فاطمی از ظرفیت بازار و کارگاه‌های طلا در صنعت گردشگری یزد یاد و خاطرنشان کرد: فعالیت کارگاه‌های سنتی طلا و همچنین بازار طلافروشان، قابلیت‌های زیادی در جذب گردشگران دارد و مانند دیگر صنایع و هنرهای دستی یزد به ویژه سفال و نساجی برای گردشگران جذاب است لذا باید از این ظرفیت نیز برای معرفی شهر جهانی یزد بهره گرفت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.