صفحه اصلی / سرخط خبرها / وزارت صنعت نرخی تعیین نمی کند
وزارت صنعت نرخی تعیین نمی کند

معاون وزیر صنعت

وزارت صنعت نرخی تعیین نمی کند

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه امسال ٨.٥ میلیارد دلار صادرات معدن و صنایع معدنی خواهیم داشت، تاکید کرد: وزارت صنعت نرخی تعیین نمی کند و در تعیین قیمت محصولات نقشی ندارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، معاون وزیر صنعت با بیان اینکه امسال ٨.۵ میلیارد دلار صادرات معدن و صنایع معدنی خواهیم داشت، تاکید کرد وزارت صنعت نرخی تعیین نمی کند و در تعیین قیمت محصولات نقشی ندارد.

جعفر سرقینی ظهر امروز در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه پیش از این اعلام شده بود که معدن و صنایع معدنی یکی از بخش‌هایی است که کمترین اثر را از تحریم امریکا خواهند پذیرفت، گفت: علیرغم همه محدودیت‌های تحریمی، سال قبل توانستیم علاوه بر تأمین نیاز داخلی، ٨.۵ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم.

ارزش ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلاری تولیدات معدنی

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: پارسال ارزش تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی به رقم ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلار رسید که این میزان برابر با قیمت های جهانی محصولات محاسبه شده، در واقع نیمی در بازار داخلی و بقیه رهسپار بازارهای هدف صادراتی شده است.

وی افزود: بازار محصولات معدن و صنایع معدنی بسیار متنوع است و علاوه بر فولاد، مس، سنگ اهن، سنگ های تزئینی و نما، کاشی و سرامیک و سیمان هم مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته است

٨.۵ میلیون تن فولاد صادر کرده ایم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از واگذاری ٨٠ پهنه معدنی به شرکتهای بزرگ و صاحب صلاحیت خبر داد و افزود: در استان یزد نیز همین روال طی شده که البته ذخیره هر دو معدن بزرگ این استان، در حال اتمام است و اگر قرار باشد که بی تفاوت باشیم، کار به خوبی پیش نمی‌رود؛ پس کنسرسیوم تشکیل دادیم تا بتوانیم کار را به خوبی در این دو مجموعه بزرگ معدنی در یزد تضمین شود.

وی تصریح کرد: سال قبل نیاز داخلی را به خوبی تأمین کردیم و در حوزه صادرات فولاد نیز، ٨.۵ میلیون تن فولاد صادر کرده ایم که تلاش داریم امسال نیز این روند ادامه یابد. البته کماکان در تأمین نیاز داخلی نیز کمبود و کاستی نخواهیم داشت.

وی با بیان این که در صنایع معدنی با مازاد مصرف در داخل روبرو هستیم، متذکر شد: به انجمن فولاد احترام می گذاریم اما دولت وضعیت عموم را می بییند. باید سطح عمومی جامعه را ببینیم.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: قیمت فولاد نباید غیر متعارف گران شود و دولت در این خصوص همکاری خواهد کرد.

ظرفیت تولید سیمان به ۸۸ میلیون تن رسیده

سرقینی ضمن یادآوری صادرات سیمان ایران به کشورهای مختلف در سال های گذشته، اضافه کرد: سالهای ۹۳ و ۹۴ بالاترین رقم صادرات این بخش حدود ۱۹ میلیون تن تحقق یافت و پارسال نیز رقم ۱۳.۵ میلیون تن ثبت شد.

وی گفت: امروز ظرفیت تولید این بخش به ۸۸ میلیون تن رسیده و حدود هشت تا ۱۰ میلیون تن هم در دست اجرا است و اعتقاد دارم دیگر نیازی به توسعه این بخش وجود ندارد و باید به کیفیت، تنوع، کاربری جدید و روکش های بتنی در جاده ها توجه ویژه ای صورت گیرد.

این مقام مسئول یادآور شد: ظرفیت ایجاد شده در بخش سیمان با اندیشه دستیابی به رشد ۲ رقمی بود و اکنون پیش بینی رشد بخش مسکن را داریم و بنابراین حداقل بازار مصرف داخلی سیمان به رقم ۶۰ میلیون تن خواهد رسید.

در ایران سنگ‌های مرغوب صادر می‌شود

معاون وزیر صنعت ضمن تصریح این مطلب که وزارت صنعت مخالف خام فروشی سنگ تزئینی و نماست، گفت: حدود ۵۰ درصد سنگبری های کشور مدرن و بقیه ماشین آلات مربوط به حداقل ۲ دهه قبل است.

وی اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد بعضی از سنگبری ها از یک تن سنگ، توان ۱۲ تا ۱۴ متر تولید را دارند و این در حالی است که باید در اندیشه فرآوری و ارزش افزوده این بخش بهره گرفت.

به اعتقاد سرقینی، صادرکنندگان سنگ تزئینی در جهان، تولید مرغوب و درجه یک را در کشور خود فرآوری می کنند و سنگ درجه دو را صادر می کنند، اما در ایران سنگ مرغوب به شکل خام صادر می شود و سنگ درجه دو فرآوری صورت می گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.