صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / ۵ دلیل برای افزودن ژلاتین به رژیم غذایی
۵ دلیل برای افزودن ژلاتین به رژیم غذایی

۵ دلیل برای افزودن ژلاتین به رژیم غذایی

کسب و کار نیوز- یکی از چشمگیرترین فواید افزودن ژلاتین به رژیم غذایی کمک به کاهش احساس گرسنگی است. بر همین اساس، شما می توانید از این ماده برای تهیه میان وعده ای کم کالری که هوس های غذایی را کاهش داده و از پرخوری پیشگیری می کند، استفاده کنید.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از عصر ایران، ژلاتین در قالب دسری سالم به گزینه ای محبوب تبدیل شده است. ژلاتین کالری کمی دارد و حاوی مواد مغذی پر انرژی است که از سوخت و ساز بدن پشتیبانی کرده و از این رو می تواند به کاهش وزن راحت‌تر کمک کند.

به گزارش “استپ تو هلث”، برای مدتی طولانی تصور بر این بود که مصرف ژلاتین به واسطه محصولات تجاری حاوی رنگ ها و مواد افزودنی مضر نباید توصیه شود. اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده و مصرف حالت طبیعی ژلاتین به واسطه فواید سلامت مختلف خود، مانند کمک به کاهش گرسنگی در زمان اضطراب غذایی توصیه می شود.

همچنین، ژلاتین سرشار از پروتئین و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که پس از جذب در بدن به ماهیچه سازی و دیگر فرآیندهای مرتبط با وزن کمک می کنند.

ژلاتین چیست؟

پیش از این که با فواید افزودن ژلاتین به رژیم کاهش وزن خود آشنا شوید، آشنایی با خود این ماده غذایی و این که از چه چیزی تشکیل شده است، می تواند مفید باشد.

ژلاتین که به نام ژلاتین بدون عطر و طعم نیز شناخته می شود، یک ماده غلظت دهنده با منشا حیوانی است که از پردازش بافت های همبند حیواناتی مانند گاو تهیه می شود.

ورقه ها یا پودر ژلاتین بدون عطر و طعم در فروشگاه ها قابل خریداری هستند که اغلب برای تهیه دسر یا دستورالعمل های غذایی دیگر استفاده می شوند. ژلاتین بیشتر از کلاژن تشکیل شده است، اما حاوی کربوهیدرات ها، آنتی اکسیدان ها و آب نیز است.
دلایل افزودن ژلاتین به رژیم غذایی

دلایل مختلفی برای افزودن ژلاتین به رژیم غذایی با هدف کمک به کاهش وزن وجود دارند. البته این به روش هایی که از این ماده برای آماده سازی خوراکی ها استفاده می شوند نیز بستگی دارد.

به طور کلی، اگر ژلاتین را با مواد سالم و طبیعی دیگر ترکیب کنید، می تواند به دسری ایده‌آل برای یک رژیم غذایی متعادل تبدیل شود.

از جمله فواید این ماده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ژلاتین می تواند به تسکین اضطراب غذایی کمک کند

یکی از چشمگیرترین فواید افزودن ژلاتین به رژیم غذایی کمک به کاهش احساس گرسنگی است. بر همین اساس، شما می توانید از این ماده برای تهیه میان وعده ای کم کالری که هوس های غذایی را کاهش داده و از پرخوری پیشگیری می کند، استفاده کنید.
افزودن ژلاتین به رژیم غذایی می تواند به تقویت عملکرد ورزشی شما کمک کند

به رغم محتوای کالری کم، ژلاتین منبع خوبی برای پروتئین و کربوهیدرات است که به عنوان منبع انرژی عمل می کنند.

همچنین، با توجه به محتوای ویتامین ها و مواد معدنی، ژلاتین غذایی کامل است که به تقویت عملکرد ورزشی شما کمک می کند.
ژلاتین به افزایش توده ماهیچه ای کمک می کند

آرژینین یکی از اسید آمینه های موجود در ژلایتن است. این ماده زمانی که در بدن جذب می شود به جذب کراتین کمک می کند.

همان گونه که احتمالا می دانید، کراتین عاملی تعیین کننده در فرآیند تشکیل توده ماهیچه ای بدن است. به همراه پروتئین های دیگر، این گزینه ای ایده‌آل برای افزایش قدرت و ماهیچه سازی در بدن محسوب می شود.
افزودن ژلاتین به رژیم غذایی به بهبود شرایط گوارش کمک می کند

استفاده از ژلاتین در رژیم غذایی می تواند فرایند گوارش و جذب مواد مغذی خاص را بهبود ببخشد. گلیسین یکی دیگر از اسید آمینه های موجود در ژلاتین عامل کلیدی در این زمینه است که ترشح اسید هیدروکلریک در معده را تحریک می کند.

همچنین، این ماده با یبوست مقابله کرده و بازگشت اسید معده به مری را کاهش می دهد.

ژلاتین فاقد چربی و کلسترول است

برخلاف دسرهای دیگر، ژلاتین سبک حاوی چربی یا کلسترول نیست. اگر از محصولات حاوی قندهای افزوده یا مواد مصنوعی استفاده نشود، ژلاتین میان وعده ای بسیار سالم خواهد بود که موجب افزایش وزن نمی شود.

منو کاهش وزن با ژلاتین

بهترین گزینه برای بهره‌مندی از فواید ژلاتین در رژیم غذایی، استفاده از آن به طبیعی‌ترین روش های ممکن است. اگرچه دسرهای ژلاتینی مختلف، مانند ژله در فروشگاه ها موجود هستند، اما بیشتر آنها حاوی مواد تشکیل دهنده دیگر و سرشار از کالری هستند.

خوراکی های تهیه شده از ژلاتین می توانند در اواسط صبح یا به عنوان میان وعده مصرف شوند. استفاده از ژلاتین در آبمیوه ها نیز توصیه شده است زیرا افزودن آنها به منو هر رژیم کاهش وزن راحت است.

در ادامه چند نمونه ارائه شده اند:

صبحانه

یک لیوان آبمیوه ژلاتینی (۲۰۰ میلی لیتر)

یک فنجان چای یا قهوه (۲۵۰ میلی لیتر)

دو برش نان به همراه پنیر خامه ای

یک میوه

ناهار

دو قاشق غذاخوری برنج قهوه ای (۴۰ گرم)

یک پرس مرغ یا ماهی (۱۰۰ گرم)

سه وعده سبزی های بخارپز

یک کاسه سالاد مخلوط

یک پرس ژلاتین مایع همراه میوه

شام

یک کاسه سوپ سبزیجات

یک پرس ژلاتین سبک

یک فنجان چای سبز (۲۵۰ میلی لیتر)

این تنها یک نمونه برای آشنایی با چگونگی استفاده از ژلاتین در رژیم غذایی روزانه است و نیازی نیست تا رژیم غذایی روزانه خود را بر اساس مواد غذایی بالا شکل دهید.

آبمیوه ژلاتینی برای کاهش وزن

آبمیوه ژلاتینی می تواند به عنوان بخشی از صبحانه یا میان وعده مصرف شود. این جایگزینی سریع و ساده است که به شما امکان بهره‌مندی از فواید ژلاتین در رژیم غذایی را می دهد.

با این وجود، نباید در مصرف آبمیوه ژلاتینی زیاده‌روی کرد زیرا اثر ملین دارد.

مواد تشکیل دهنده:

۳ قاشق غذاخوری ژلاتین بدون عطر و طعم (۴۵ گرم)

یک فنجان آب داغ (۲۵۰ میلی لیتر)

تکه های میوه (برای عطر و طعم بهتر)

۱ قاشق غذاخوری دانه های کتان (۱۵ گرم)

۱ قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده (۵ گرم)

یخ (در صورت تمایل)

روش تهیه:

ژلاتین را در یک فنجان آب داغ رقیق کنید.

این ترکیب را به همراه مواد تشکیل دهنده دیگر در دستگاه مخلوط کن ریخته و به خوبی ترکیب کنید.

یک بار صبح و یک بار عصر این نوشیدنی را مصرف کنید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.